הכנסת אישרה את חוק הלוביסטים: יחויבו לענוד תג ולהצהיר על לקוחותיהם

הרשימה עם פרטי הלוביסטים ופרטי לקוחותיהם תהיה גלויה לציבור ותתפרסם באתר הכנסת

מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה שנייה ושלישית, בתמיכתם של 54 חברי כנסת, את חוק הלוביסטים, המסדיר את פעילותם במשכן הכנסת. על-פי החוק החדש, שיזמו חברי הכנסת שלי יחימוביץ' (עבודה) וגדעון סער (ליכוד), יוכלו הלוביסטים לפעול רק אם קיבלו היתר לכך מוועדה המורכבת מיו"ר הכנסת ושני סגניה - אחד מהאופוזיציה ואחד מהקואליציה - ואחרי שמילאו טפסים ובהם רשימת הלקוחות שהם מייצגים. הרשימה עם פרטי הלוביסטים ופרטי לקוחותיהם תהיה גלויה לציבור ותתפרסם באתר הכנסת.

בנוסף יידרשו הלוביסטים לענוד על בגדיהם תג זיהוי שתנפיק הכנסת ובו יצוין תפקידם ושם חברת הלובי שמטעמה הם פועלים. בכל פנייה לחברי הכנסת, לעוזרי חברי הכנסת או לעובדי הכנסת, יהיה על הלוביסטים להזדהות ולציין מי הלקוח שבשמו הם פונים.

על-פי החוק החדש ייאסר על הלוביסטים להעניק לחברי הכנסת טובות הנאה, להטעות את הח"כים, לנקוט אמצעים פסולים במטרה לשכנע את חבר הכנסת וכן להביא את חבר הכנסת למחויבות כלפיהם או כלפי שולחיהם כי יצביעו או יפעלו בדרך מסוימת. ועדה בראשות יו"ר הכנסת תהיה רשאית לשלול מלוביסט את ההיתר לפעול כלוביסט ואף את כניסתו למשכן הכנסת אם הפר את הוראות החוק.

החוק יחול על כל הלוביסטים הפועלים בכנסת וכן על כל בעל מקצוע אחר המגיע באופן חד-פעמי לכנסת כדי לייצג לקוח. החוק עבר חרף התנגדויות עזות של הלוביסטים וייכנס לתוקף בתוך 3 חודשים.

לדברי יחימוביץ' וסער, "הצעת החוק קובעת נורמה של שקיפות בעבודת הלוביסטים, שהיא תנאי הכרחי הן לעבודת חקיקה תקינה והן לזכות הציבור לדעת, ונועדה בראש ובראשונה לשרת את הציבור הרחב. מטרת הצעת החוק להסדיר את פעילות הלוביסטים בכנסת, לחייב אותם בשקיפות מלאה, להבטיח שהחלטות הכנסת יתקבלו לטובת הציבור בכללותו ולשפר את הליכי החקיקה".