מבחן דרכים: הונדה סיביק טייפ-R

רכב המבחן שלנו, בצבע אדום-מירוצים, בלט על הכבישים כמו דיסקוטק באמצע המדבר. לפחות פעמיים נעצרנו על-ידי כוחות החוק כדי "לבדוק מסמכים" ובפעמים אחרות יצרנו היסטריה בקרב הקהל המוטורי הצעיר של ליל שישי

הרחק מהכבישים הפקוקים במשפחתיות ליסינג יפניות, מתחילים להופיע כיום בישראל ניצנים ראשונים של תרבות נהיגה ספורטיבית. לשינוי הזה, כמו לשינויים רבים אחרים בתרבות המקומית, אחראית רשת האינטרנט. הרשת מביאה, אפילו למדינה המבודדת והפקוקה שלנו, את הטרנדים החמים ביותר מכל פינות עולם הרכב, מספקת מקור אין סופי לפנטזיות מוטוריות, ומסייעת לחובבי רכב למצוא להם בני-שיח להחלפת דעות ולהתארגנות לפעילויות משותפות.

אם לשפוט על פי המתרחש בבלוגים ובסרטי הווידאו שמעלים כיום חובבים ישראליים לאתרים דוגמת יוטיוב, הכמיהה לספורט מוטורי מקיפה כיום את כל שכבות האוכלוסייה בארץ - החל בנערים מעוטי תקציב שמשפרים גרוטאות, וכלה בבני האלפיון העליון עם מכוניות ספורט משודרגות.

אבל, למרבה הצער, למהפכה הוירטואלית החצי-מחתרתית הזו אין בינתיים כל תרגום במכירות הרכב החדש בישראל. סטטיסטיקת המכירות השנתית מגלה, שמתוך כמה עשרות מכוניות ספורט וביצועים שנמכרות בישראל מדי שנה, כמעט 90% הן מכוניות יוקרה ב-400 אלף שקל פלוס. רק מכוניות בודדות נמכרות בטווח המחיר של 150-250 אלף שקל, ומתחת לרף המחיר הזה המכירות שואפות לאפס.

הונדה סיביק טייפ-R

למרות זאת, עדיין יש בארץ כמה יבואנים שמוכנים "לשכב על הגדר" ולייבא למלאי מכוניות ספורטיביות "נגישות", בתקווה שההתעוררות הווירטואלית תתחיל להניב פירות מוחשיים בשטח. אחת האופטימיסטיות מביניהן היא סוכנות הונדה, שמתעקשת לייבא לישראל את כל ההיצע הספורטיבי של הונדה ובכללו את הבת הספורטיבית של משפחת הסיביק, הטייפ-R החדשה.

עיצובה החיצוני של הטייפ-R הוא בבחינת הכרזה אישית-חברתית, שמקטבת את התגובות ברחוב בין עוינות וחשדנות ממסדית לבין גילויי הערצה נרגשים. המכונית שומרת על המתווה הכללי העגלגל של הסיוויק האצ'בק החדשה - שמתאפיין בעיצוב חיצוני-קיצוני - אך מוסיפה עליו מפסק גלגלים רחב, גחון מונמך, תוספות אווירודינמיות בולטות למרחוק, ספוילר זנב מזדקר ומפלטים עבים שבוקעים מפגוש אחורי מושחר.

רכב המבחן שלנו, בצבע אדום-מרוצים, בלט על הכבישים כמו דיסקוטק באמצע המדבר. לפחות פעמיים נעצרנו על-ידי כוחות החוק כדי "לבדוק מסמכים" ובפעמים אחרות יצרנו היסטריה בקרב הקהל המוטורי הצעיר של ליל שישי.

עיצוב הפנים תואם היטב את הכסות האקסטרווגנטית. מערך הפיקוד הדיגיטלי-אנלוגי-תלת-ממדי נראה כמו עמדת פלייסטיישן מדור אחרון, וכך גם ההגה הקטן התקוע בתוך מערך סבוך של כפתורים, מתגים ומנופי תפעול. הנהג והנוסע לצדו עטופים במושבי ספורט הדוקים ונוקשים, שתומכים היטב בפניות ומוסיפים לאווירה הספורטיבית, אך גם מהווים עידוד מתמיד לדיאטה.

ברשימת "פריטי האווירה" ניתן למצוא גם מוט הילוכים קצר וכסוף, עם כדור מתכתי בראשו; דוושות מתכת מחוררות; שטיחים וריפוד בעיצוב ייחודי; ולוחית מתכת על הקונסול המרכזי, שעליה מוטבע מספר הייצור הסדרתי של המכונית.

פרט לכל האלמנטים הללו, זהו תא שימושי לא פחות משל ההונדה סיביק האצ'בק הרגילה. מרחב הפנים סביר, בזכות רצפה שטוחה ובסיס גלגלים ארוך. הרצפה נמוכה יחסית, הגג קמור וגבוה, תא המטען מציע נפח שימושי והגישה למושב האחורי, מבעד לדלתות הקדמיות הרחבות, נוחה באופן מפתיע.

לחיצה על מתג ההתנעה האדום מעירה לחיים יחידת כוח, שנשמעת ומתנהגת כמו מנוע של אופנוע ספורט. כדי להוציא 201 כ"ס ממנוע בנפח 2 ליטר, ללא הגדשת טורבו, עושה הונדה שימוש בתזמון שסתומים משתנה מדור אחרון; שלל חלקים פנימיים מחומרים קלים וחזקים, דוגמת מגנזיום וטיטניום; ושפע של אלקטרוניקה וכוח מחשוב.

כמו לכל מנועי ה-VTEC החמים של הונדה, גם למנוע הזה יש שני פרצופים. עד סביבות 4,500 סל"ד הוא מתנהג כמו מנוע רגיל ומאפשר שיוט יומיומי רגוע בעיר ובפקקים, תוך הפגנת מידה סבירה של גמישות. מעל השלב הזה, שבו מנועים רבים מתחילים לאבד מרץ, צליל המנוע עולה באוקטבה והעסקים מתחילים לרוץ מהר וחלק, עד הקו האדום באזור ה-8,000 סל"ד. מי שיסחט מהמנוע את מלוא הפוטנציאל שלו יוכל להאיץ מאפס למאה ב-6.6 שניות ולסגור על 235 קמ"ש - ביצועים רציניים בהחלט.

אם מוסיפים לחבילה תגובת דוושה מיידית ותיבת הילוכים מדויקת וזריזה עם יחסי העברה קצרים, מקבלים מתכון בדוק להנאה. תוך זמן מסגל לעצמו הנהג סגנון נהיגה בנוסח "מהיר ועצבני", עם נסיעה בהילוך או שניים מתחת להילוך "הנכון", העברות הילוכים תכופות ומהירות ובעיקר, הרבה לחיצות בריאות על הדוושה.

לתחושה של "מכונית לונה-פארק" תורמת גם שילדה קשיחה, שמכוילת היטב לטובת נהיגה ספורטיבית. ההגה כבד מאוד בתנועה, ישיר, מהיר ומעניק לנהג שליטה חדה ונטולת "חופש" על הגלגלים הקדמיים. אחיזת הכביש של הצמיגים הענקיים טוטאלית, הבלמים חדים ואדירי כוח והמשקל הקל יחסית (כ-1.3 טון), בשילוב עם ממדים קומפקטיים, מאפשר להפוך כל כביש מתפתל ופנוי למסלול מרוצים מאולתר.

לכל הנאה יש מחיר וכך גם במקרה של הטייפ-R. בולמי הזעזועים אמנם ידידותיים יותר מאשר בדגמים היוצאים, אולם זו עדיין מכונית נוקשה על-פי כל סטנדרט, שמתרגמת כל שיבוש בכביש לתנודות, קפיצות וחבטות. אפשר לחיות עם זה, אך שרירי הגב המפונקים שלנו מחו והתלוננו. היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות מאוד מחייבת תשומת לב ולא מקלה על נסיעות ארוכות טווח, והראות לאחור מבעד לשמשה האחורית המפוצלת בעייתית מאוד. גם צריכת הדלק בנהיגה רצינית יכולה לנסוק בקלות ל-6 קילומטר לליטר, אם כי נהיגה רגועה תניב תוצאות קרובות יותר ל-9 ק"מ לליטר.

הונדה סיביק טייפ-R עולה בישראל 239 אלף שקל, פחות מרוב מכוניות הספורט יוקרה אך עדיין מחיר שמצמצם את קהל הלקוחות בארץ ל"מכורים לדבר". ברשימה הפוטנציאלית ניתן למצוא נערים עמידים ואמידים, בעלי אופנועי ספורט שרוצים/נאלצים לעבור לארבעה גלגלים אך לא יכולים לנטוש את הריגוש, ואולי גם כמה חובבי נהיגה מוטורית שרוצים להחנות "מכונית מרוץ חוקית לכביש" בחנייה המקורה של הווילה שלהם. כמה כאלה יהיו בארץ? נעקוב אחרי הרשת ונדווח.

זכות: מנוע מוזיקלי ומהיר, ביצועים נמרצים, שלדה חדה ומהנה, תא נוסעים שימושי

חובה: מחיר, ספיגת זעזועים נוקשה, ראות מוגבלת לאחור, עודף תשומת-לב מהסביבה

מתחרים: פולקסווגן גולף GTI, אימפרזה טורבו ועוד

סיאט ליאון "קופרה"

ל"ליאון" העגלגלה והזורמת של סיאט יש בארץ שתי נציגות בפלח הקומפקטיות הלוהטות. הקרבית שבהן היא ה"קופרה", ששיווקה החל החודש. היא מצוידת במנוע 2 ליטר, שבסיוע טורבו בלחץ גבוה מייצר 240 כ"ס ו-30 קג"מ. היא מגיע עם גלגלי 18 אינץ' כסטנדרט ושלל תוספות קוסמטיות מבפנים ומבחוץ, ועולה 240 אלף שקל לדגם ידני בלבד. היא מסוגלת להגיע מאפס למאה ב-6.4 שניות. מתחת לה נמצאת "ליאון FR" עם עיצוב מעט יותר מתון ומנוע 2 ליטר רגוע יותר, שמייצר 200 כ"ס (אפס מאה ב-7.3 שניות). מחירה 215 אלף שקל.

מיני קופר S

המיני היא הצהרת אופנה וסגנון חיים, אך לדגם הקופר S החדש יש גם יכולות דינמיות לא מבוטלות. מנוע ה-1.6 המוגדש שלו מייצר 175 כ"ס ומסוגל להאיץ את המכונית הקומפקטית (3.71 מ' אורך) והקלה מאפס למאה ב-7.1 שניות בדרך ל-225 קמ"ש. השלדה חדה ומושחזת, יכולת התמרון והחנייה בעיר מרשימה ולמרות שהמרווח מאחור מוגבל למדי, התא שופע סגנון.

גולף GTI

בהיסטוריה המוטורית מוזכרת הגולף GTI כמי שהמציאה את ז'אנר הקומפקטיות החמות. לגלגול האחרון שלה יש מראה בוגר וממוסד מבפנים ומבחוץ ומתלים נוחים, אך גם שלדה מהנה, היגוי חד ומדויק ושפע של מומנט שמייצר מנוע ה-2 ליטר טורבו (200 כ"ס). גירסת 3 הדלתות הידנית, שעולה 218 אלף שקל (יש גם 5 דלתות אוטומטית), מסוגלת להאיץ מאפס למאה ב-7.2 שניות.

סובארו אימפרזה WRX

הדור החדש של האימפרזה WRX טורבו הנערצת כבר משווק בארצות- הברית וביפן, הן בגירסת סדאן והן בגירסת האצ'בק, ויגיע אלינו בשנה הבאה. הגירסה היפנית מצוידת במנוע 2 ליטר, עם מגדש טורבו מתוחכם, ומייצרת 230 כ"ס. הגירסה האמריקנית מצוידת במנוע 2.5 ליטר בהספק 250 קמ"ש. שתי הגירסאות נהנות ממערכת הנעה כפולה-קבועה מתוחכמת, בלמים משופרים ותא נוסעים מרווח ואיכותי הרבה יותר מבעבר.