גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי התהודה ושורת התביעות נגד מקומות שלא אכפו את "חוק העישון" - העשן שוב מיתמר במסעדות ופאבים

אזרחים שמטריחים עצמם להתלונן מגלים כי הרשויות המקומיות לא ממהרות לשלוח פקחים, והרשויות טוענות שהבעיה, כרגיל, היא היעדר תקציב ; או שברשויות מעדיפים דו"חות חניה

בראשית נובמבר האחרון רעשה הארץ. התיקון לחוק מניעת העישון במקומות ציבוריים שיזם ח"כ גלעד ארדן (ליכוד) נכנס לתוקף וקבע קנסות משמעותיים המגיעים לאלפי שקלים על מעשנים במקומות ציבוריים, כמו על בעלי עסקים שלא דואגים לאכיפת החוק. משך מספר שבועות נראה היה שישראל הצטרפה למדינות רבות בעולם האוכפות את חוק מניעת העישון במקומות ציבוריים. גל תביעות נגד מסעדות ופאבים שאפשרו עישון בתחומם שטף את בתי המשפט, והשופטים, קיבלו את מרביתן ופסקו פיצויים בסך אלפי שקלים לתובעים.

אלא שמאז התפוגג הבאזז התקשורתי ואיתו התפזר העשן סביב חוק מניעת העישון במקומות ציבוריים. לפחות בחלק מהפאבים והמסעדות בתל אביב חל כרסום משמעותי באכיפת החוק. כרגיל במצבים כאלה מגלגלות הרשויות את האחריות זו על זו - בעלי העסקים טוענים לחוסר אכיפה מצד פקחי הרשויות המקומות, ברשויות המקומיות טוענים לחוסר בכוח אדם ותקציב, ואילו המשטרה טוענת כי אין זה מתפקידה לאכוף את החוק.

מעת לעת מצליח עדיין הנושא לתפוס כותרת, כמו בשבוע שעבר, כאשר לקוחה התלוננה במשטרה נגד מנהל סניף תל ברוך של "ארומה" על כך שתקף אותה לאחר שניסתה לצלם אותו מעשן בתחומי הסניף מתחת לשלט "אסור לעשן" , אולם גם בדיקה לא מדעית מוכיחה כי אפילו התקשורת כבר לא מתייחסת לנושא באותה אהדה לה זכה בתחילה.

ברשויות מעדיפים דוחות חניה

עוד לפני כניסת התיקון לחוק לתוקף פעלו בשטח מספר עמותות ששמו לעצמן למטרה להגביר את המודעות לנזקי העישון הכפוי ואלה רק הגבירו את פעילותן עם כניסת התיקון לחוק: העמותות "הזכות לנשום", אוויר נקי" ו"המועצה הישראלית למניעת עישון" סיפקו ייעוץ חינמי להגשת תביעות על עישון במקומות ציבוריים, וזכו לחשיפה תקשורתית עם הזכיות בתביעות.

באחרונה, כאמור, עסוקים בעמותות בעצירת הסחף המאיים להחזיר את המצב לקדמותו.

"המצב כיום רחוק מאוד מלהגן על בריאות הציבור", אומר יו"ר עמותת אוויר נקי, אורי פוגל. "העמותה מקבלת פניות רבות מאזרחים שנתקלים בהפרות החוק, במקומות הבילוי השונים ובמקומות עבודה. לפי העדויות שבידינו, אזרחים רבים מנסים לפנות לעירייה בבקשה שתדאג לשלוח פקחים שידאגו לאכיפת החוק. אולם מרבית העיריות והרשויות המקומיות, מסרבות לשלוח פקחים או לטפל בבעלי עסקים מפרי חוק. התירוצים מגוונים אך בסופו של דבר המחדל הזה פוגע בבריאות התושבים שממשיכים להיחשף לעישון כפוי במקומות הציבוריים".

פוגל מסביר כי בעלי עסקים הרואים, לאורך זמן, שהם אינם צריכים לחשוש מסנקציה מהרשות המקומית, וממשיכים להפר את החוק ולאפשר ללקוחותיהם לעשן באופן שפוגע בלקוחות אחרים ובעובדים. "נוצר מצב אבסורדי - עיריות שוללות או לא מספקת רישיון לעסק שלא מציב שלט האוסר מכירת אלכוהול לקטינים ומבצעות פעולות אקטיביות תקיפות כפשיטות על בתי עסק, כך גם לגבי מועדונים שמפרים את החוק לגבי רעש או לגבי הגבלת כמות המבלים. אך כשזה מגיע לעישון כפוי במקומות ציבוריים, הרשויות הופכות לאנמיות ומעדיפות שלא לפעול או לפעול באופן יעיל. כך, בעל עסק יכול להפר כל הוראה אפשרית בחוק למניעת העישון ולהמשיך להחזיק ברישיון, למרות שמדובר בפשע שפוגע פגיעה בריאותית קשה מאין כמוה בלקוחותיו ובעובדיו".

עו"ד גיא אופיר, הפעיל בתחום מניעת העישון הפסיבי, מנהל מזה מספר חודשים מאבק נגד עיריית ת"א במטרה לעודד את העירייה לאכוף את החוק ולהגדיל משמעותית את מספר הקנסות הניתנים על הפרת החוק: "לא צריך להיות מדען בשביל לראות שבחודשים האחרונים הולך וגדל הכרסום באכיפת החוק, וזו תוצאה ישירה של רשלנות העירייה. לשם ההשוואה, בעוד שעיריית ת"א נותנת מידי שנה כ-1.2 מיליון קנסות על חנייה במקום אסור, בשנת 2007 הוגשו בסה"כ כ-300 קנסות על הפרת החוק למניעת עישון. אנחנו מתקשרים למוקד העירוני בכל פעם שאנחנו רואים הפרה, אולם לא זוכים לשום תגובה. אם בלילה הראשון לאחר התיקון לחוק הערכנו כי 95% מהעסקים מכבדים אותו, כיום אני מעריך כי רק 30%-40% מהעסקים בת"א אוכפים אותו. הרשויות טוענות כי לא הוסיפו להן משאבים אולם יש גם זריית חול בעיני הציבור שכן ה"קופה" שהן יכולות לעשות מאכיפת החוק יכולה לממן להן תקציבים רבים".

הבעיה העיקרית: פאבים

עו"ד עמוס האוזנר מהמועצה הישראלית למניעת עישון, מהוותיקים בפעילות ההסברה, מעט יותר אופטימי, ומצליח לראות גם ההצלחות שרשם התיקון לחוק. לדבריו, עיקר הבעיה כיום היא חוסר האכיפה בפאבים אולם בכל הקשור לבתי קפה ומסעדות נרשמה הצלחה גבוהה באכיפה.

האוזנר אפילו מצליח לספק הסבר הגיוני לאי ההצלחה "לפני התיקון, הלא מעשנים, המהווים 80% מהציבור, גורשו בפועל מהפאבים. לציבור הלא מעשנים שהרגישו מוקצים לוקח זמן להחזיר את האמון ולהצביע ברגליים בהגעה לפאבים. אלא שלבעלי הפאבים אין סבלנות, והאינטרס הצר שלהם היה לשמור על אותם 20%".

האוזנר מדווח כי בידיו מכתבים של כמה ראשי רשויות המתחייבים להורות לפקחים לאכוף את החוק בכל מקום ציבורי. בין המתחייבים ראשי הערים בהרצליה, כרמיאל, חיפה , ירושלים וחולון. "הבעייה העיקרית היא בת"א, שם אמנם אוכפים את החוק, אולם במידה פחותה משמעותית מזו שהיינו מצפים".

האוזנר מספק בשורה אופטימית גם בנוגע לחלקה של המשטרה באכיפה. לדבריו, בעקבות פס"ד של השופטת איילה פרוקצ'יה שקבע המשטרה אינה יכולה להימנע מאכיפת החוק במקומות ציבוריים גם אם המחוקק הטיל את אכיפת החוק על גורם אחר דוגמת הרשות המקומית, מתקיימים באחרונה מגעים בין המועצה למניעת עישון לבין המשטרה בנושא זה: "בעקבות פנייה של המועצה ישנה הנחייה חדשה במשטרה לקבל את התלונות ולרשום אותן. בשלב זה המשטרה עדיין לא עושה דבר עם התלונות, אולם יש כאן בהחלט שינוי חיובי לעומת המצב הקודם בו כלל לא היו מוכנים לקבל תלונות על הפרת החוק".

עיריית ת"א: אכיפה בהתאם לסדר העדיפויות

כאמור, מרבית התלונות מכוונות לחוסר האכיפה מצד עיריית ת"א אולם שם מגלגלים עיניים. בתגובה לטענות שהועלו בכתבה מסר דובר עיריית ת"א, הלל פרטוק, כי אגף הפיקוח עוסק באכיפת חוק מניעת עישון בהתאם לתוכנית עבודה מסודרת במקביל לעיסוק במגוון תחומי אכיפה נוספים לרווחת תושבי העיר והציבור בכלל. "יש לזכור כי המדינה לא הקצתה משאבים נוספים לרשויות בנושא מניעת עישון. לפיכך האכיפה מתבצעת בהתאם לסדרי עדיפויות עירוניים ומקצועיים. חלק מהפניות למוקד השרות 106 מטופלות בזמן אמת וחלק נבדקות במסגרת פעילות השוטפת עקב אילוצי כוח אדם. יש לציין כי פעילות האכיפה מתבצעת בדרך כלל בשיתוף משטרת ישראל. בשלב זה מתמקדת האכיפה בבתי אוכל, קניונים, בית החולים "איכילוב" והיכל הספורט "נוקיה"."

פרטוק אף צירף לתגובתו את סיכום נתוני ממצאי אכיפת חוק מניעת עישון מיום כניסת החוק לתוקף בחודש נובמבר ועד לסוף חודש מרץ האחרון. ניתוח הנתונים מראה כי באמת מדובר בטיפה בים וכי יש צדק בדברי הטוענים לחוסר אכיפה.

לדבריו, בתקופה זו בוצעו 1,443 ביקורות בעסקים, מתוכם נמצאו תקינים 1,134. 181 דוחות ניתנו למעשנים, 31 דוחות נרשמו בגין אי הצבת שילוט "מניעת עישון" כנגד בעלי עסקים, הוגשו 80 דרישות להצבת שלטי "מניעת עישון", 61 דוחות ניתנו לבעלי עסקים בגין הצבת מאפרות ו-31 דוחות הוגשו נגד בעלי עסקים על אי מניעת עישון.

עוד כתבות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

אייל בן סימון בוועידת ישראל לעסקים / צילום: איל יצהר

מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר 71% מהמניות שלו בחברה

מנכ"ל הפניקס מוכר 71% ממניותיו במחיר של 37.48 שקל למניה, גבוהה ב-2% ממחיר המניה בעת הסגירה • גם הסמנכ"ל אלי שוורץ מוכר מניות בסך של 1.28 מיליון שקל, על פי שער דומה • מניית הפניקס ירדה היום ב-2.6%

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Associated Press, Patrick Post

בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה

לפי דיווח בסוריה ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק • מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן וגרנות הגליל, ירי נוסף גם לראש הנקרה • עדכונים שוטפים

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד