המציאות טפחה על פני הילארי קלינטון: הפסד מוחץ בקרוליינה הצפונית

ההפסד, יחד עם יתרון שהולך ומצטמצם באינדיאנה, מהווה מחסום גדול מדי בדרך למינוי ; נשים לבנות באינדיאנה ערקו למחנה אובמה

לפי כל הנתונים, המציאות טפחה הלילה על פני הילארי קלינטון. נגוזו תקוותיה למהפך שישנה את הדינמיקה של המירוץ, כלומר ניצחון מכריע על ברק אובמה בפרייימריז במדינת אינדיאנה והפסד "מכובד" ליריבה בקרוליינה הצפונית.

לפי נתונים עדכניים, זכה אובמה ב-56% מקולות המצביעים הדמוקרטיים בקרוליינה הצפונית וקלינטון קיבלה 41% בלבד. את עיקר התנופה שם סיפקו לאובמה מצביעים שחורים (שנתנו לו כ-90% מקולותיהם), אך, כאילו לזרות מלח על פצעי קלינטון, זכה אובמה גם בתמיכת רוב הנשים במדינה: 54% בהשוואה ל-42% לקלינטון.

מחנה קלינטון, שקיווה לקטוף יתרון של 7% עד 10% על אובמה באינדיאנה, נאלץ לבלות את הלילה בכסיסת ציפורניים, לאחר שיתרון התחלתי מצוצמם של קלינטון, כ-4%, הלך והצטמק במשך ספירת הקולות, ולבסוף צנח ל- 2% בלבד. בגלל עיכובים בלתי מוסברים במסירת נתונים במחוז אחד של אינדיאנה, הוכרזה התוצאה הסופית רק ב-1 אחר-חצות (8 בבוקר יום ד', לפי שעון ישראל): 51% לקלינטון, 49% לאובמה. למעשה, קלינטון נאלצה להסתפק ביתרון של 22 אלף קולות מתוך כ-1.2 מיליון מצביעים. לפי כל ההערכות, זו תוצאה מאכזבת. היא מצביעה על שחיקה בבסיס הכוח העיקרי שלה, מצביעים לבנים, עובדי צווארון כחול.

לדברי פרשנים, הניצחון הדחוק באינדיאנה לא יוכל לקדם את קלינטון למועמדות מפלגתה בבחירות לנשיאות. טים ראסרט מאן.בי.סי., דיקן הפרשנים הפוליטיים בארה"ב, אמר הלילה: "אנו יודעים מי יהיה המועמד הדמוקרטי וזו לא תהיה הילארי קלינטון".

שני המתמודדים לא יצליחו להגיע לרף של 2025 צירים, שדרוש כדי לזכות במועמדות בוועידה הארצית של המפלגה, באוגוסט. ההתמודדות תוכרע, בסופו של דבר, בקולות צירי-העל, פונקציונרים של המנגנון הדמוקרטי, שיכולים להצביע כפי שיתחשק להם. גורלם הפוליטי של קלינטון ואובמה מסור עתה אפוא בידי פונקציונרים אלה. השניים צריכים לשכנע את צירי-העל מדוע הם ראויים לתמיכתם.

ביצועי קלינטון הלילה בקרוליינה הצפונית ובאינדיאנה שוללים ממנה את הנימוק היחיד שעמד לרשותה: שאובמה הוא מועמד פגוע, שנפצע אנושות ממטח ההתבטאויות של הכומר שלו לשעבר, ג'רמיה רייט; שהוא אינו מסוגל לקנות את ליבם של דמוקרטים בעלי צווארון כחול; ושהמועמד הרפובליקני הצפוי, ג'ון מקיין, יביס אותו בנקל בבחירות הכלליות לנשיאות, בנובמבר.

לפי כמה ידיעות, שעדיין אין להן אישור רשמי, ביטלה קלינטון את כל ראיונות הטלוויזיה שתוכננו לה היום (ד'), והיא צפויה להקדיש את רוב זמנה לדיונים עם יועציה הקרובים. "אלו יהיו שיחות מלב אל לב", אמר הלילה אנליסט. "האם יש טעם להמשיך במירוץ, ביחוד כאשר הקופה ריקה? האם כדאי להשקיע משאבים בלתי-קיימים, ומרץ שהולך ומתכלה, בפריימריז הבאים, בווירג'יניה המערבית, בקנטאקי ובאורגון"?

מוסד צירי-העל, מעין "בית-לורדים" של המפלגה הדמוקרטית, הוקם לאחר בחירתו של ג'ורג' מקגאוורן כמעומד המפלגה בבחירות לנשיאות ב-1972. תבוסתו המוחצת הראתה, כי הבוחרים הדמוקרטיים לא תמיד מסוגלים לבחור במועמד מתאים. צירי-העל נועדו להבטיח, אפוא, שהמועמד יהיה בעל הסיכויים הטובים ביותר לזכות מול היריב הרפובליקני. למרות הרישות המצוין של בני הזוג קלינטון בממסד הדמוקרטי, צירי-העל ייטו להצביע, בסופו של דבר, לפי מצפונם המפלגתי. במילים אחרות: הם יצביעו, קרוב לוודאי, במועמד שיביא, לדעתם, את הקולות הרבים ביותר למפלגה בבחירות הכלליות, ומועמד זה, לפי כל חישוב, הוא אובמה, על אף ה"חבילות" שהוא נושא על גבו. למרות שאובמה עבר כמה שבועות קשים, בעיקר לאחר קלקול הכומר רייט, ולמרות הפסדיו בטקסאס, אוהאיו ופנסילווניה, לא הצליחה קלינטון להשכיבו הלילה על הקרשים.

הכישלון הזה, כך נדמה, סולל את דרכו של אובמה למועמדות הדמוקרטית. ובכל זאת, אין שום ודאות שקלינטון תקבל את גזר הדין הזה. לא מן הנמנע שהיא תוסיף לדבוק בהצהרותיה הקודמות: הולכים עד הסוף, להתמודדות בוועידת המפלגה באוגוסט.