גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יהודית רביץ - וכמה שמביטים בה יותר

יהודית רביץ שאומרת כי אחרי 30 שנה היא מועדת "להיבעט החוצה בזעם", לא מפסיקה לרגע אחד להסעיר ולרגש. כמי שהבינה כי "ככל שהעולם יותר מסחרי, אני אזוז לכביש צדדי יותר" היא מדברת על הקושי של הדור החדש במוזיקה, על הזרות המתמדת שמלווה אותה מאז שעזבה את באר-שבע, ועל שירים שנוגעים בקולטנים שמהם מיוצרת האופוריה

השולחנות סביב הבמה מאוישים בצפיפות. הקהל רוחש בציפייה ואז מושלך הס. מדלת צדדית מזנקים חברי הלהקה. הקהל שואג "יודית! יודית!" והיא עולה על הבמה את עינינו לפקוח. המלודיה שקטה ואינטימית אבל האוויר מחושמל - היא לקהלה והוא לה כל הלילה. יהודית רביץ שלא התפשרה לעולם על רבע ריס וציפורן של איכות מזוקקת מצליחה להלהיב קהל רחב ומסור שרק מחכה שהיא תפרוט על מיתריו.

הסיפור שלה מתחיל בבית הקטן של משפחת רביץ במשעול שנונית בעיר הקטנה על סף המדבר. באר-שבע של שנות ה-60. הילדה הכי מוכשרת במשעול, ששיחקה כדורגל עם כל הבנים, אבל כל שרצתה היה לעשות מוזיקה.

"אחי יעקב גדול ממני בחמש שנים והייתה לו להקת קצב. את כל הגיטרות הוא בעצם הביא לי על מגש של כסף הביתה. כשהוא היה יוצא, הייתי מנסה את הכלים וזה משך אותי באופן טוטאלי".

בגיל 16 היא כבר הותירה מאחוריה את הצגות בית-הספר והאירועים הקטנים של הילדות ומצאה את עצמה מופיעה בפני חיילים בסיני. "איכשהו כל מי שהיה מוכן לנסוע לסיני במלחמת יום הכיפורים התקבל בזרועות פתוחות. אנחנו היינו ילדים בני 16 שצורפו לחוליה של אמנים מקומיים שיוסף מוסטקי, האמן הגדול של באר-שבע, איגד. נסענו לסיני להופיע לפני חיילים במוצבים. וככה המלחמה בעצם נתנה לי הזדמנות לעמוד לפני קהל. אחר-כך נסעתי לבחינות ללהקה (צוות הווי הנדסה קרבית) והתקבלתי. השאר זה היסטוריה".

וההיסטוריה הזאת מתחילה אולי כשרביץ פוגשת את אריק איינשטיין. זה קרה כשהצעירה המתולתלת מהדרום הקליטה שיר באולפנים של גל"צ, איינשטיין שמע אותו, התלהב והשמיע אותו בלי סוף בתוכניתו "ציפורי לילה" וגם סיפר לחברים, כמו שם טוב לוי. וכשהאחרון הקים ב-77 את להקת "ששת", הוא כבר הציע לרביץ להצטרף. "יום החזרות הראשון של 'ששת' תפס אותי בבקו"ם כשהחזרתי את הדברים ואז בעצם יצאתי לחיים הטובים".

מה את בעיקר זוכרת מהתקופה הזאת?

"כל העולם שלנו היה מאוד אינטימי. היו פה בערך עשרה אנשים - אריק איינשטיין, שלום חנוך, מתי כספי, שם טוב לוי, יוני רכטר... אנשים הכי מדהימים, שסללו את הדרך לכולם, ולמזלי התקבלתי בחיבוק חם.

עשיתי אז את הפרויקטים הכי משמעותיים לתחילת הדרך שלי, ואני חושבת שגם לארץ. 'הכבש השישה עשר', 'ארץ טרופית יפה', את התקליט הראשון שלי שמתי כספי היה המעבד המוזיקלי שלו, תוכנית משותפת עם יוני רכטר, תוכנית משותפת עם דני ליטני... זה היה חלום".

ואז מגיע הרגע הגדול של פסטיבל הזמר 1977 שבשנים ההן היה האירוע המוזיקלי המרכזי, ויהודית עולה בשידור ישיר ובשחור-לבן עם גיטרה, והמדינה שומעת לראשונה את "סליחות".

"למחרת בבוקר פשוט לא יכולתי ללכת ברחוב. לא היו אס.אמ.אסים ולא היה רייטינג. הכול היה מאוד תמים. גרתי באיזה בית קטן בדרום תל-אביב, וכל אחד אמר לי שלום ברחוב. זה היה הלם בשבילי. זו הייתה חוויה כל-כך חזקה שכל אחד זוכר בה את עצמו. לא אותי. אנשים אומרים לי שהם לא יכולים לשכוח את ההופעה הזאת. שהם זוכרים את הרגע ואת המקום שבהם הם שמעו את השיר. כל אחד סיפר לי מה זה עשה לו ואיפה זה פגש אותו, מבחינת העבר, מבחינת המקום שלו אל מול ההורים או אל מול הילדות שלו".

אלא שעם כל ההצלחה של "סליחות" מתברר שבהתחלה רביץ לא ממש התלהבה מהשיר והייתה לה אפילו התנגדות חזקה אליו: "עסקתי אז ברוק מתקדם והרגשתי שאני עושה מוזיקה מאוד חשובה - 'ששת' וסולואים מסובכים.. ואז באו אלי עם השיר הזה שהיה מאוד פשוט בעיני. רוסי כזה. לא היה לי טלפון בבית ויום אחד שייקה לוי מהגשש (שהיה חבר של עודד לרר המלחין) דפק אצלי בדלת ואמר 'אני לוקח אותך באוזן, (כמעט נזף בי), ואת תודי לי כל החיים'.

"נסענו ליהוד לעודד ושמעתי את השיר וחשבתי - זה לא זה. ישבתי שם די עצובה. אבל לקחתי את התווים הביתה. אני זוכרת שהשיר שכב בתוך הארגז-גיטרה שלי בלי שאסתכל עליו עד שזיקו גרציאני התקשר אלי אחרי שעשה את העיבוד לשיר. ושייקה בא. וממש לימד אותי את כל הפרזות וההטעמות של השיר. ובלי חשק רב למדתי אותו. ואז מצאתי את עצמי ליד תזמורת רשות השידור, שרה עם הגיטרה שקיבלתי לבת-מצווה מאבא שלי".

באה לקחת ולתת

ליהודית רביץ יש קול מיוחד ומראה מיוחד ופרשנות מיוחדת ואישית לכל מנעד הסגנונות של שיריה לאורך השנים. בהופעות אפשר לשמוע איך היא משלבת בין המלודיות השקטות וההגשה האינטימית והאישית לבין הרוק היצרי ומלא שמחת החיים, ואיך הקהל עולה איתה מפסגה לפסגה, מפקיד עצמו לצלילי הגיטרה שלה. במהלך השנים היא גם למדה לעשות את האינטגרציה בין הסגנונות. "בהתחלה שרתי את 'סליחות', את 'מישהו', את 'הילדה הכי יפה בגן', שהם מאוד ליריים ועדינים, ואחר-כך את 'ברחבת הריקודים' ו'שבתות וחגים' שהם יותר רוקיסטים. כשהגעתי להכרה רחבה של הקהל, אז נהיה רצף בין הדברים. 'באה מאהבה' חיבר והביא את 'סליחות' לאותה שורה. מין תהליך כזה שמבחינת הקהל בא כשלם".

לאורך שנות ה-70, שמה של רביץ היה צמוד ליעקב גלעד ויחד הם הביאו לזירת המוזיקה הישראלית ניחוח חדש ורענן. הם נפגשו בצבא, הפכו לחברים קרובים, ומתוך זה באה היצירה שהפכה למשותפת: "הוא כתב שירים. אני הלחנתי. וככל שהתקדם הזמן מצאנו עצמנו מחוברים בכל התחומים. הוא לקח על עצמו את הניהול שלי כי לא היה מישהו אחר. הכול היה שכונתי כזה. לא משהו מסודר. היה אז רק את 'להיטון' שפה ושם התפרסמה בו איזו כתבה, והיה קצת רדיו. פשוט עשיתי מוזיקה ולא חשבתי על כותרות. בלי פרסונל מנג'ר וסוכן כמו היום אצל החבר'ה החדשים שיש להם טור של אנשים שעובדים אצלם. ואני שמחה שאני שייכת לדור ההוא. לדור החדש יש 'זמן קשה', כמו שאומרים באנגלית, עם הצורך לבנות מערכות כל-כך לא תמימות... לא פשוטה הדרך שלהם. לא פשוטה".

ב-78' כבר הפכה רביץ למלכת רוק בקיסריה והחלה להופיע מול קהל עצום ורב. "הייתה אז מעין מגפה כזאת שכל הבנים הופיעו בקיסריות ובפארק. אני זוכרת שאמרתי - אני רוצה גם, והתכוונתי לזה. פשוט התכוונתי. ולאורך כל הכתיבה של 'באה מאהבה' - זה מה שהיה לי בראש. זה אולי לא הכי אמנותי להגיד, אבל רציתי לכוון גבוה. וזה עבד.

"הפעם ראשונה שהופעתי עם 'באה מאהבה' הייתה בצמח. ערב ההופעה כל הכרטיסים נמכרו והייתה ממש הרגשה של היסטריה. זה היה מאוד חזק אבל גם קצת אובר-וולמינג. הייתי קטנה אז. בהופעות הראשונות הייתי מבוהלת. בגיל 30 אתה מפחד שאתה כל הזמן בפוקוס, שמסתכלים עליך. היום אני מבינה שזה לא ככה. כל אחד מסתכל על עצמו. אנשים באים להיות במחיצתך כדי להאיר בתוכם משהו. היום הצד הנרקסיסטי לא בא לידי ביטוי. אני באה לקחת ולתת".

ומה שמפתיע שהמילים בדיסק הכל-כך נשי ואינטימי הזה נכתבו על-ידי גבר, יענקל'ה רוטבליט.

"כל הדיסק 'באה מאהבה' הוא מסע שלי ושל יענקלה רוטבליט בטקסט ובמוזיקה. האמת, זה נכון שאשה כתבה את זה - הצד הנשי של יענקלה. והיה גם החיבור והדיאלוג המאוד קרובים וחזקים שהיו לנו במסע הזה של שלושת החודשים שכתבנו את השירים. זהו שיר שנוגע בקולטנים האלה שמייצרים את האופוריה".

הולכת אחרי הסקרנות

ואכן, מה שמייחד את היצירה של רביץ לבד מהמנגינה, הן המילים. לטקסטים יש משמעות גדולה. מורכבת אבל פשוטה. וזה בולט ואולי גם קשה לעיכול על רקע "בלעדייך אני חצי בן אדם" שאנחנו כה מורגלים אליו היום, ויהודית, מעולם האימהות שלה מסבירה: "למה ילדים צורכים ממתקים? כי זה בריא? כי זה טוב? אולי כי זה טעים, אבל בעיקר בגלל שזה שם. וזה בדיוק כמו עם תעשיית הבידור בארץ היא זו ששופכת את החומר הפשטני, ומכיוון שזה שם אז לוקחים. לא כי הרמה ירדה. פשוט יש מאסה ואז מן הסתם אי אפשר לשמור על איזו רמה רוחנית.

"מצד שני הקהל הוא כמו ילד. ככל שהמאסה עולה, הגיל הרגשי יורד, במובן של קליטת האמת. איזו טכניקה שלא תהיה לך, שיהיה הכלי המוזיקלי הכי משוכלל, שיתקן קצת זיופים וישפר את הקול שלך - שיר הוא לא יוכל לכתוב לך. אתה צריך לכתוב. הרעיון נברא בתוכך ושום כלי לא יכול לעשות את זה. וככל שהקהל שומע יותר הוא יכול לגלות מה אמיתי ואיפה יש זיוף".

וכל השנים האלו את מצליחה לשמור על ייחוד בתוך המאסה.

"אחרי 30 שנה אני מועדת להיבעט החוצה בזעם, וזה שאני ממשיכה בדרך שלי בלי לנסות לקרוץ, ואנשים רוצים לבוא להופעות - זה לא מובן מאליו בשבילי. אמרתי לעצמי - ככל שהעולם יותר מסחרי, אני אזוז לכביש יותר צדדי. היה לי מופע שנקרא 'ילדות', שבכלל התכוונתי שיהיה הופעה חד פעמית, והוא רץ חמש שנים באולמות קטנים. פתאום קהל אלטרנטיבי גילה אותי בשבילים הצדדיים.

"קריירה של 30 שנה זה דבר מאוד מורכב. כמו החיים. בכל השנים האלו אתה חי תוך כדי. עם הצורך למצוא את עצמך בתוכך, ואת עצמך בתוך העולם. אפשר להיות דון קישוט, ולנסות להביא את העולם אליך, ואפשר להצטרף אל העולם ולהביא אליו את עצמך עם האמת שלך.

"זו עבודה של גז וקלאץ' בעלייה מאוד תלולה. להיות הכי נאמנה לעצמי וגם להמשיך לעשות מה שאני הכי אוהבת. אין לי את הצ'יפ שעושה חישובים איך זה יקדם אותי ולאן. אני הולכת אחרי הסקרנות, והחופש שלי רק גדל בתוך התחום. אני רוצה לטפס אל פסגות. בשנות ה-80 רציתי לטפס לפסגה של קיסריה ואחרי זה הלכתי לאולם הכי קטן. וכולם אמרו 'נגעת בפסגה - למה את לא ממשיכה שם?' כי את זה מיציתי. רוצה משהו חדש".

את מתגעגעת לפעמים לבאר-שבע?

"אני מאוד אוהבת את החלק הבאר-שבעי שבי ומרגישה שלעולם לא אהיה תל-אביבית. אני גרה במקום הכי תל-אביבי שיש אבל תמיד ארגיש זרה, עם איזה מדבר פנימי. אלו המראות שאני רואה בעיני רוחי. להרגיש זר זה לא תענוג גדול, זה סבל, ואתה לא מפסיק להילחם בזה. היצירה היא פיצוי.

בכלל, ישראל יותר מכל היא מעצמה של כשרון. כולל את באר-שבע, כולל את שדרות, כולל את ירושלים. זה שאנחנו מבודדים מהעולם נותן המון כוח. מבודדים מבחינת השפה העברית שאף אחד לא צורך אותה בשום מקום בעולם. בידוד מאוד עמוק שהולך אחורה הרבה לפני שנולדנו. וזה נותן כוח ליצירה. ואם נחזור לבאר-שבע, אז על אחת כמה וכמה כי היינו סגורים. היה אוטובוס מקרטע בין הכבישים, ועד שהיה מגיע לתל-אביב היית מקיא פעמיים".

השנה ימלאו 21 שנה ל"באה מאהבה".

נכון, ואנחנו חוגגים ב-3 ביולי הקיץ בקיסריה. אני אופיע עם הלהקה שכבר מלווה אותי ארבע שנים ועם עוד נגנים וזה יהיה מורחב ומושקע. עכשיו אני מתחילה לעבוד על רשימת השירים, אבל מן הסתם זה יהיה מסע בזמן. הפנטזיה שלי היא להתחיל עם 'סליחות'. רק אני והגיטרה. לבדי, בתוך האמפי. עם אלומת אור קטנה. ומשם נזוז ל'מישהו' ולכל מה שליווה את הדרך".

עוד כתבות

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח

שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא ● פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● בלבנון דיווחו על עשרות מטרות שהותקפו בבת אחת בדרום המדינה ● צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח ● עדכונים שוטפים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"