נפתח כנס אדריכלי ראשון מסוגו בבת-ים

האירוע יתקיים תחת הכותרת האמביוולנטית "בשבח הצפיפות" ; מארגניו נרתמו לאתגר למכור לישראלים, שאימצו את חלום ההתיישבות האמריקני על בית צמוד דשא וחניה בפרוורים, את הרעיון שאורבניות צפופה היא מציאות לא פחות טובה לחיות בה

הכנס, שייערך בבת-ים, נראה כהמשך טבעי לביאנלה לאדריכלות הנוף העירוני שהתקיימה בעיר לפני כחודש. בת-ים, העיר השנייה בצפיפותה בישראל (אחרי בני-ברק), מקדישה באחרונה תשומת לב ותקציבים לשאלות שגם אם פתרונן רחוק, ראוי לעסוק בהן בקנה מידה מקומי, אורבני ולאומי, וחשוב לא פחות ליצור מודעות ציבורית לקיומן.

"בישראל חיים כיום כ-7 מיליון תושבים. בשנת 2030 יהיו כאן 11.5 מיליון תושבים ושטח המדינה לא יגדל!!! האם ניתן להמשיך בעסקים כרגיל?", כותבים ראשי תנועת מרחב, האדריכלים דרור גרשון, עירית סולסי וד"ר יודן רופא, בקול קורא שיצא לקראת הכנס. הם מתייחסים בדבריהם גם לעובדה שהשטחים העירוניים בישראל רחוקים ממיצוי פוטנציאל הצפיפות האורבנית המיטבי, ולמרות זאת חיים תושבי הארץ בתחושת צפיפות קשה ומעיקה.

הצפיפות היא לא רק כורח, טוענים אנשי מרחב, אלא גם מקור מחיה לערים בריאות ותוססות. "ערי עולם" כמו אלה שאנחנו אוהבים להגיע אליהן וליהנות מהן כתיירים, אינן חוששות מצפיפות, אלא מנתבות אותה היטב. תנועת מרחב היא "השלוחה הישראלית" של גופים דומים לעירוניות מתחדשת הפועלים ברחבי העולם, וכעמיתיה, היא מתייחסת אל העיר כאל "יצור חי ונושם", אשר יש לו מחזור דם ומחזור חיים, שניתן לטפל בו ולשפר את מצבו.

על-פי הגישה החיובית שמציעים אנשי מרחב, מרקם עירוני בריא הוא כזה שיש בו מסה קריטית של משתמשים, עירוב תפקודים ופעילויות - כמו מגורים, מסחר ומשרדים, מקומות בילוי ותחבורה, במתחם מעורב או בסמיכות, אשר יוצרים זרימה טבעית של שימושים ותנועת בני אדם בשעות רבות ככל האפשר על פני היממה. זרימת חיים במרחב העירוני יכולה למנוע הזדקנות של שכונות, התרוקנות אזורי עבודה בשעות הלילה והפיכתם למתחמי זנות ופשע, ונטישה של צעירים בשל מחסור בתעסוקה ובמקומות בילוי. תכנון נכון של מתחמים עירוניים הבנויים היטב, וכוללים תשתיות משופרות של תחבורה וסיפוק צרכים שונים של התושבים, יכול לתרום הן לאיכות החיים בעיר והן לרווחת התושבים ולתחושת ה"אהדה" לעיר.

למרות זאת, ולמרות הבנייה לגובה ומגדלי היוקרה שהחלו לצמוח בשנים האחרונות בתל-אביב, מובילת הטרנדים הלאומית שלנו, יהיה זה אתגר לא פשוט למכור את צמד המילים "שבח" וצפיפות" בכפיפה אחת לישראלים, שאמצו בחום את מודל "החלום האמריקני", על בית צמוד קרקע בפרוורים או במושב חקלאי לשעבר, ואם אפשר לא רחוק מהמרכז.

במסגרת הכנס יתקיימו סדנאות אומן, קבוצות חשיבה והרצאות, שיעסקו רובן ככולן בתהליכים ל"ציפוף נכון" של אזורי המחיה בישראל - ובראשם הערים. כמו כן יערכו סיורים עירוניים מוסברים ותערוכת עבודות סטודנטים לאדריכלות, במסגרת תחרות נושאת פרסים. ייקחו בו חלק אדריכלים, מתכננים, ראשי רשויות, גורמי תכנון ממשלתיים ואנשי מקצוע מתחומים שונים העוסקים בחיים העירוניים, באיכות החיים ובשכלול המערכת העירונית.

המטרה השאפתנית היא לגבש בסיום הכנס "מסמך רב-תחומי, בו ייקחו חלק כל הגורמים המתכננים בארץ, אשר יתווה תוכנית פעולה לתכנון ציפוף ופיתוח ערים אינטנסיביות במדינת ישראל ב-20 השנים הבאות".

עוד בכנס, יוקרן מחר בערב בהקרנה מוקדמת סרטו של ניצן הורוביץ "אגדה אורבנית", מתוך הסדרה התיעודית של ערוץ 10 "ניצן הורוביץ מחפש את המחר". הסרט מראה איך ערים צפופות ואיכותיות עשויות להיות הפתרון לבעיות הסביבתיות והחברתיות העומדות בפנינו במאה ה-21. לאחר ההקרנה יתקיים מפגש עם הורוביץ.

כנס מרחב, 28.5-29.5, היכל התרבות, בת-ים. לפרטים נוספים: 6041378-03, www.miu.org.il