המפקח על הבנקים: חיוב הבנקים במתן ריבית על יתרת הזכות בעו"ש יפגע בתחרות

בכך דחה את הצעת הפשרה של חברת הכנסת אורית נוקד ; חזקיהו: "אין מקום לחייב את המערכת הבנקאית לפעול באופן אחיד מסוים אלא להותיר את הדבר לחידושים שכל בנק יציע"

המפקח על הבנקים דחה את הצעת הפשרה של נוקד, וקבע כי חיוב הבנקים במתן ריבית על יתרת הזכות בעו"ש, יפגע בתחרות.

חיוב הבנקים בחקיקה, במתן ריבית על יתרת הזכות בחשבונות עובר ושב, יפגע בתחרות הבין בנקאית - כך קבע המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, במכתב שהעביר לח"כ אורית נוקד (עבודה) והגיע לידי "גלובס". במכתב מבהיר חזקיהו כי בנק ישראל מתנגד להצעת החוק של נוקד המבקשות לחייב את הבנקים לשלם ריבית על יתרת הזכות בחשבונות העו"ש וקובע כי הצעה אינה ישימה ויש בה קשיים "שראוי להימנע מהם" ולכן יש להותיר את ההחלטה האם לתת את השירות לבנקים עצמם כחלק מהטבות ללקוח.

בפועל, מסביר חזקיהו במכתבו, מספר בנקים נותנים את השירות כדי להתחרות בבנקים האחרים וכדי להציע ללקוחות מוצרים ייחודיים שבנקים אחרים אינם מציעים. "מתן הוראה ליתר הבנקים לפתח את אותה המערכת שתיתן את השירות יפגע ביתרון התחרותיות של הבנקים שטרחו ופעלו באופן שיש לעודדו ופיתחו מוצרים מתקדמים. הוראות מסוג שאינן ניתנות בדרך כלל למערכת שחשוב לעודד בה את התחרות ורצוי שלא ינתנו", כתב. "לדעתנו אין מקום אחיד לחייב את המערכת הבנקאית לפעול באופן אחיד מסוים אלא להותיר את הדבר לחידושים שכל בנק יציע", הוסיף במכתב.

יש לציין כי בנק ישראל חזר בו מהצעת הפשרה שהציע לפני כמה חודשים על פיה במקום לחייב את הבנקים באמצעות חקיקה לתת את השירות, יתנו הבנקים הודעה ללקוח על גובה היתרה בחשבונו. על פי הצעת הפשרה של בנק ישראל שהוצעה דאז, הבנקים לא יחויבו לשלם ריבית עבור יתרת זכות ובמקום זאת בכל יצירת קשר של הלקוח עם הבנק, יקבל הלקוח הודעה על גובה היתרה בחשבונו והצעה להפקידה בפיקדון יומי נושא ריבית.