גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אין אלוהים (2)

למי שמאמין שמורכבות העולם ויופיו הם הוכחה לקיום האל ; וגם ברכות לכל המגיבים

א) בשבוע שעבר אמרתי שאין אלוהים וקיבלתי כמה תגובות. הייתי מעוניין להתפלמס בסוגיה עוד קצת, ברשותכם. אני בא מהפוזיציה של הפרובוקציה. אין לי סיכוי לשכנע את המאמין שאין אלוהים, וזה גם לא מעניין אותי; שייתקע המאמין באמונתו. אני מנסה לדבר על לבם של אלה שלא סגורים על עצמם. כאלה שכמוני גדלו בעולם מלא ביראת אלוהים, וכמוני קלטו בשכלם הישר שזה פשוט לא יכול להיות, אבל עדיין קשה להם לחתוך, להחליט שאין אלוהים. לא שאלוהים מת או סתם לא רלבנטי: שאין ואף פעם לא היה. אליהם אני מדבר, ואליהם אני רוצה להפנות כמראה את הטיעונים שהופנו כלפיי. להראות להם שטיעוני המאמין חוזרים אליו. לכם, היושבים על הגדר, מופנה המאמר הזה.

רבים מהטיעונים בעד קיומו של אלוהים נעים סביב הרעיון שהיופי המרהיב של העולם והמורכבות הבלתי נתפסת של כל מרכיביו - מהחיידק עד לדוגמנית העל, מגבעול הדשא עד לכנף הנשר, מהג'וק עד למוצרט, מהאמבות עד גלקסיות - הם הם ההוכחה לקיומו של אלוהים. למה? כי לא יכול להיות, פשוט לא יכול להיות שכל זה קרה לבד, מעצמו.

אז נכון, אין חולק על כך שהעולם יפה ומורכב, אבל מה הקשר לאלוהים? אם כבר, אז כל היופי הזה הוא ההוכחה שמוכיחה בדיוק את ההפך: המורכבות המסחררת והבלתי סבירה של העולם שלנו, ושלנו עצמנו, כאילו זועקת לעברנו במיליוני קולות שפשוט לא יכול להיות שמישהו תכנן ועשה את זה. העולם הוא ההוכחה הכי טובה לזה שאין אלוהים. אתם ואני והפרעושים, אנחנו ההוכחה.

להגיד שמישהו תכנן וברא את הכל זה להקטין ולהעליב את היקום. להגיד שלאותו מישהו שברא את כל זה, כביכול, יש גם מטרה - זה כבר להקטין ולהעליב את האינטליגנציה. להוסיף ולהגיד שלא רק שמישהו תכנן הכול מאיזושהי סיבה עלומה, אלא שהוא גם ממש בחר בקבוצה מסוימת להיות הנבחרת, זה טירוף. להמשיך ולהאמין שאותו מישהו או משהו גם ימצא את הזמן לעזור לך למצוא חניה או למנוע ממך להחליק על קליפה של בננה, זה בלתי נתפס. בלתי נתפס שמישהו יכול להיות עד כדי כך מנותק מהמציאות.

איך אפשר להסתכל על העולם ולחיות בו, לעלות על ההימלאיה ולצלול בסיני, לראות פרח נפתח או סופה שוצפת, ללטף אישה או להיעקץ על-ידי יתוש, ואז להגיד לעצמך שמישהו או משהו עשה את כל זה בשביל סיבה כלשהי? בעיניי זה ממש להרוס את המסיבה הגדולה של הטבע, לגמד אותה.

ב) עוד דבר שמפריך את הטיעון של יפי העולם ומורכבותו, מלבד העולם, הוא הכיעור של הטיעון עצמו, שהוא כל-כך חד-ממדי: "זה יפה? זה מורכב? זה לא ברור? אז סימן שיש אלוהים".

בעיניי, יפים הרבה יותר הם הטיעונים וההסברים והכוחות האחרים לסיבותיו ולחוקיו ולדרכיו של העולם, גם אם חלקם נוסחו על-ידי מאמינים באל: הפוטוסינתזה, כוח הכבידה, תיאוריית היחסות, התרמודינמיקה, האבולוציה, הקוסמולוגיה, הפילוסופיה של שפינוזה, הטבלה המחזורית, חקר החלל - כל אלה ורבים אחרים יפים ומלאים ומרשימים הרבה יותר מכל סיפור על אלוהים בורא וכל יודע. כל הדרך הנהדרת הזו שבה אנו מתקדמים אט-אט מכיוונים שונים ומגוונים אל עבר ההבנה של העולם והחיים יכולה הייתה להיחסך מאיתנו אם היינו מקשיבים לאלה שאומרים שזה אלוהים וזו התשובה. זה תמיד היה הפתרון הכי קל.

אתן דוגמה: שמעתי לא מזמן ילדה דתייה שואלת את אמה למה ההר (המעשה התרחש מול הר) נמצא איפה שהוא נמצא. כי אלוהים רצה שהוא יעמוד פה, אמרה האם, ואני נעצבתי מאוד. איזה הסבר עצוב, דהוי ומעפן זה לתת לילד? לוחות טקטוניים, רעידות אדמה, הרי געש ועידני קרח הם הסבר כל-כך הרבה יותר עליז, צבעוני ומלא חיים.

אז בבקשה, אל תדברו איתי על יופי ומורכבות. היופי והמורכבות לא נמצאים באמונה. היופי האמיתי נמצא באתיאיזם. בעיניי, אמונה באלוהים היא דבר מסורבל ולא אסתטי. כל התלאות וההתנצלויות של המאמין, כל הסתירות הפנימיות, הפולחנים החוזרים על עצמם, האשמה הבלתי נגמרת, התלות, חוסר הידיעה, הפסיביות של החיים. המאמין סובל תמיד ממה שנראה כמו טחורים של הנפש. לעומתו, מתהלך האתיאיסט בעולם כמופת של שלווה ושל שלמות אלגנטית. אין אלוהים, אין שום כוח חיצוני לנו ועליון עלינו, מה שיש זה היש הנהדר הסובב ומקיף את הכול. אין דבר כזה כמו "ככה זה", אין דבר כזה כמו יש מאין, הכול זה תהליך, הכול תלוי בכול ומתרחש ומשתנה כל הזמן בכל מקום. יש מסתורין, ויש פחד, ויש דברים שעליהם אנו לא יודעים דבר ואין לנו את כל התשובות, אבל גם בחורים השחורים האלה לא אורב אלוהים עם מקל וגזר. ככה העולם הרבה יותר יפה ומעורר פליאה ושמחת חיים.

ג) בעצם, מה שעומד מאחורי טיעון היופי והמורכבות כהוכחה לקיומו של אלוהים זה הפחד והמסתורין בתשובות שאנחנו לא מצליחים לענות לשאלות שאנחנו בכלל לא יודעים לנסח. שם נמצא "אלוהים", בחושך.

אבל האמת היא, וכל מי שמאמין באלוהים צריך להביא אותה בחשבון, שטווח המחיה של מה שאתם קוראים לו אלוהים הולך ומצטמצם, כי אלוהים נמצא תמיד במקומות שאותם אתם, אנחנו, לא מבינים. שימו אינדיאני, מהשבט שנמצא לאחרונה באמזונס, בתוך מעלית, והוא יחזור ויספר שהוא ראה את אלוהים, ושזה דיבר אליו דרך הכפתור של האזעקה ואמר לו שצריך לצאת למלחמה בשבט השכן כי הם כופרים. אתה לא מבין איך נברא העולם וכשהברק מאיר והרעם מרעים אתה חושב שמישהו כועס עליך. אז אתה חושב שזה אלוהים. בסדר, פעם חשבו גם שכדור הארץ שטוח. זו הייתה טעות, בשתי הפעמים.

אלוהים נמצא בחושך, אבל אנו נושאים לפידים. אנחנו מאירים בתוך הגוף: אין שם אלוהים. אנחנו מאירים בתוך המוח: אין. בים, באוויר, ביבשה: אין. במולקולה: אין. בפלנטה: אין. לאט-לאט אנחנו סוגרים על הפינות החשוכות, ורק המאמינים עומדים שם כחומה. לא, הם אומרים, אל תאיר שם: שם זה אלוהים. וכשהאור נדלק ואלוהים לא שם הם אומרים שהוא במקום אחר.

פעם אלוהים היה בכול, עכשיו הוא לא יותר מרעיון חמקמק שרק התפלפלויות והפחדות משאירות אותו בחיים ומאפשרות לו מרחב מחיה, שרק הולך וקטן כל הזמן, מצטמק אל השאלה "אז למה?" אבל מי אמר שזו השאלה?

ד) עוד טיעון שחוזר על עצמו עד שגם הוא, כמו הטיעונים האחרים, מסתבך, מתבלבל ונופל: הטיעון האישי, הפסיכולוגיסטי. אלה שימצאו את סיבת הטיעון בך ובביוגרפיה שלך. זה הורג אותי בכל פעם מחדש.

הרי מה יש לנו פה: אנשים שמאמינים שמישהו או משהו ברא את העולם, ממש כך, שהוא סידר את הכוכבים ברקיע וצייר דוגמאות על כנפי הפרפרים, מישהו או משהו שיצר את טעם פלח התפוז ואת ריח צואת הסוס. הם מאמינים שאותו המשהו או המישהו נמצא מעל הזמן ובכל מקום מבפנים ומבחוץ, והוא יודע הכול, מה שהיה ומה שיהיה וכל זה, ועדיין יש לו זמן לעזור לך כשאתה חולה, אף שבעצם הוא זה שעשה אותך חולה, ולמה? אולי הוא עשה אותך חולה מסיבה טובה? אולי הוא רוצה שתפסיד יום עבודה כי באותו היום תהיה תאונת דרכים קטלנית ועשרים איש ימותו ואתה תינצל? או שאולי לא, ואולי בעצם הוא עשה אותך חולה כי אכלת ריבה אחרי בורקס, מה שאסור בתכלית האיסור, או שאולי בעצם אף פעם לא תדע את הסיבה? לך תדע, אז מה שבטוח בטוח: חובה לומר לו תודה, או בעצם סליחה, ועל הדרך לבקש בקשה.

אז תגידו לי אתם איך אנשים כאלה, שחיים את חייהם וחושבים את מחשבותיהם בצורה כל-כך משונה, מרשים לעצמם לחפש פגמים בביוגרפיה של כאלה שעיניהם פקוחות? או שגם את זה אלוהים - שלא קיים - ידע מראש שהם יעשו וסידר את הכול, מהכוכבים ועד למסלול הנסיעה של שליח "גלובס" ככה שייצא טוב? אולי זה בכלל הכול מבחן שאלוהים עורך להם?

איך אנשים כאלה עוד אומרים על האתיאיסט שהוא קיצוני או ילדותי? הדבר באמת נסתר מבינתי.

ה.היו גם הרבה מאוד אנשים בצד שלי. חלקם החמיאו לי על זה שאני אומר שהמלך עירום. הייתי מעוניין לתקן: אני לא אומר שהמלך עירום, אני אומר שאין מלך.

הרהור

איך אפשר לעלות על ההימלאיה ולצלול בסיני, ואז להגיד לעצמך שמישהו או משהו עשה את כל זה בשביל סיבה כלשהי

http://dror.notes.co.il

עוד כתבות

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

מגמה שלילית במסחר באירופה: החוזים העתידיים על וול סטריט אדומים

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על כ-87 דולר ● ירידות קלות בחוזים העתידיים על וול סטריט

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד