אולמרט ולבני אישרו: ממשלת ישראל תציע למדינות באפריקה תשלום לפי ראש על 10,000 פליטים סודאנים

היוזמה נחשפה בלעדית בגלי צה"ל ; המהלך לא הגיע לתמחור מאחר שלא נרשמה התלהבות בקניה, אתיופיה, אוגנדה וחוף השנהב, אולם ההערכות הן כי ישראל התכוונה להציע 1,000 עד 1,500 דולר תמורת כל פליט

ישראל הציעה תשלום למדינות אפריקאיות שיסכימו לקלוט פליטים סודנים שהגיעו לישראל. כך נחשף היום בגלי צה"ל.

לפי הדיווח בגל"צ, הרעיון עלה בדיונים שקיים ראש הממשלה בעניין המסתננים והפליטים מאפריקה, במהלכם התברר שבישראל נמצאים כיום כ-10,000 פליטים, מרביתם סודנים, חלקם מאזור דארפור, שהגישו בקשה לקבל מעמד של פליט.

תחשיב פשוט גילה שבניית מחנות עבור אותם עשרת אלפים פליטים פוטנציאלים תעלה למדינה כסף רב, בנוסף המדינה תהיה מחוייבת לספק שירותי בריאות ושירותים סוציאלים לכל אלה שיוכרו כפליטים.

לכן, התקבלה ההחלטה לנסות ולמכור את הפליטים למדינות אפריקאיות. את המהלך אישרו ראש הממשלה, אהוד אולמרט ושרת החוץ ציפי לבני והוא זכה לתמיכה גם מכיוונו של סגן שר הביטחון, מתן וילנאי, שהשתתף בדיון.

בעקבות ההחלטה פנה משרד החוץ בשבועות האחרונים כמעט לכל המדינות באפריקה עמן יש לישראל קשרים דיפלומטים, ביניהן קניה, אתיופיה, אוגנדה, חוף השנהב, ובנין, והציע תשלום עבור קליטה של אלפי פליטים שהגיעו לישראל מדארפור.

הפנייה נעשתה בדרך כלל לדרגים הבכירים ביותר, נשיאים, ראשי מדינות ושרי חוץ. לא נקבע מחיר, כיון שהדיאלוג עדיין לא הגיע לרמה של סכומים קונקרטים. עם זאת, בדיווח היום בגל"צ הועלתה הערכה כי ישראל התכוונה להציע בין 1,000 ל-1,500 דולר לכל פליט שיימכר.

נכון לעכשיו, אף מדינה לא הראתה התלהבות גדולה מההצעה הישראלית, עם זאת היו כמה מדינות שלא דחו את ההצעה על הסף, וביקשו לבחון את העניין לעומק.

במשרד החוץ החליטו לאשר את המהלך, על אף שהבינו מראש שמדובר במהלך בעל רגישות פוליטית כיון שכבר עכשיו, חיים במדינות אפריקאיות אלפי פליטים, והעובדה שישראל מוכרת את פליטיה בכסף עלולה להיתפס בעולם באופן שלילי. עם זאת, ממשלת ישראל קיבלה החלטה לקלוט רק 600 פליטים ולכן, כנראה, הוחלט על ניסיון מכירת הפליטים.