אוי, אמסטרדם

אחרי פינוי ימית, גילו האחים אמנון ואסף ברזני-ברזילי את אמסטרדם - ובמסע קניות סדרתי השתלטו על הרחוב הראשי והתעשרו ; היום הם מסתחבקים עם פרס, סילבן ופואד, תורמים לנתניהו ולשלי יחימוביץ', ופוליטיקאים באים לבקר

את לשכתו של אמנון ברזילי בבית סובארו בתל אביב מעטרת תמונתו, צעיר בכמה שנים אך כבר עטור בלורית לבנה, כשהוא מחייך באירוע כלשהו לצדו של שמעון פרס. "מאז שאני בארץ אני עוזר לפרס בתרומות", אומר ברזילי. "לא תרומות פוליטיות, אלא תרומות למטרות צדקה שהוא מגייס - למחוסרי דיור, לבתי תמחוי".

נשיא המדינה הוא לא הלינק היחיד של אמנון ברזילי (לשעבר ברזני) ואחיו אסף (עדיין ברזני) לצמרת הפוליטית. הם אמנם התגוררו מרבית חייהם הבוגרים באמסטרדם, שם צברו נכסים והתעשרו, אבל רשימת החברים שלהם חוצה מפלגות: בנימין בן-אליעזר הוא ידיד, סילבן וג'ודי שלום הם מכרים קרובים ועם בנימין נתניהו אין בעיה לקבוע פגישה. אפילו הח"כית החברתית שלי יחימוביץ' נהנתה מתרומה של 10,000 שקל מברזילי. "יש לי הרבה ידידים מהמפלגות", אומר ברזילי, "כמו גם במקומות אחרים. אני מיודד עם כולם".

מסדרונות השלטון לחוד ועולם העסקים לחוד. כאן נתון ברזילי תחת מתקפה לא ידידותית: בינו לבין שותפיו הישראלים פרץ סכסוך מדמם, ששיאו בטענות חריפות מצד מוני הראל, על מעשי "שחיתות והונאה" שביצע לכאורה ברזילי במטיס קפיטל, החברה הבורסאית שבשליטתו. בבקשה לפירוק השותפות ביניהם חשף הראל כי זו נקלעה לחובות גדולים לבנקים, וטען שברזילי הסתבך בחובות כבדים לשוק האפור. ברזילי הכחיש את הדברים.

אלה רק הבעיות בארץ. אף שרשמית מכר ברזילי את עסקיו בהולנד ב-2002, ממשיכה התקופה ההיא לרדוף אותו: ב-2004 פתחו שם רשויות החקירה בחקירה נגד חברות של המשפחה, בין היתר בחשד להלבנת הון ובקשר עם ארגוני פשע בישראל. ברקע החקירות ריחפו תהיות של הרשויות ביחס למקור הונה של המשפחה. הימשכות החקירה מותירה את העננה מעל ראשו.

ואם זה לא מספיק, בחודש שעבר חזרה המשפחה לכותרות, על רקע חקירה שמנהלת עיריית אמסטרדם, במסגרת מאמציה "לנקות" את העיר מעסקים החשודים במעורבות בפשיעה, חקירה המאיימת על עסקי המשפחה בשער הכניסה לבירה, רחוב דמראק, שבו היא שולטת ביד רמה. בדיווחים על החקירה העניק עיתון מקומי למשפחה את הכינוי "המאפיה הכשרה", תואר שנולד כהלצת מסדרונות בעירייה.

"הזרים מפריעים להם", עונה ברזילי, "הם רוצים את הרחוב לעצמם, ולהוציא משם את הזרים. אתה היית רוצה שתבוא חברה בולגרית ותתפוס את כל דיזנגוף? בגלל זה פתחו בחקירה, בגלל זה הסיפור עם העירייה - הכול בא יחד".

איך אתה מרגיש עם הכינוי "המאפיה הכשרה"?

"אם זה כשר אז זה כשר, לא?"

הפשע חוגג באמסטרדם

רחוב דמראק, שבו מרוכז חלק ניכר מעסקיה של משפחת ברזני, הוא הרבה יותר מדיזנגוף. זהו השטיח האדום בכניסה לאמסטרדם, אליו נפלטים מדי יום המוני תיירים מתחנת הרכבת המרכזית. לפני כשבועיים, עדיין לא שיא העונה, דמראק כבר המה תיירים שבלסו צ'יפס טבול במיונז, קנו טחנות רוח וקבקבים מיניאטוריים בחנויות המזכרות, דיוושו בשבילי האופניים המפורסמים, או צעדו לכיוון רובע האורות האדומים הסמוך. אפשר להניח שלרובם המכריע אין מושג עד כמה שלילי דימוי הרחוב בקרב המקומיים, דימוי הנובע מהסגנון ההמוני לטעמם, והמתחזק על רקע החשדות בנוגע לעסקים האפלים לכאורה שמתנהלים בו. "דמראק ידוע כאזור מאפיוזי", אומר בעל עסק באזור, "כל מי שעובד בענף התיירות יודע את זה". "בעבר העירייה לא הקדישה די תשומת לב כדי להפוך את הרחוב ליותר אטרקטיבי", אומר אדווין אופדייק, דובר מטעם העירייה: "בעלי הנדל"ן הם שעושים את הרחוב. בהרבה מקומות אזור התחנה המרכזית קצת 'סליזי'".

בכלל, אמסטרדם נחשבת בשנים האחרונות למרכז פשע מאורגן, ולמובילה עולמית ביצוא אקסטזי. ענפי הנדל"ן, המלונאות והמסעדנות סובלים מחדירה מוגברת של אנשי העולם התחתון, ומתאפיינים בזרימה משמעותית של הון שחור. "העולם התחתון והעולם הרגיל מאוד התקרבו כאן בשנים האחרונות", אומר גורם המעורה במצב הפלילים בעיר. "עורכי דין וסוחרי נדל"ן גדולים נורו למוות בשנים האחרונות, עבריינים וסוחרי סמים השקיעו כסף בנדל"ן. זה משפיע על הציבור, אנשים שואלים 'במי אתה יכול לבטוח?'".

אין בכך בכדי להעיד על התנהלותה של משפחת ברזני או של ישראלים אחרים שפועלים בעיר, אך יש בכך כדי להסביר את המאמץ שמשקיעות הרשויות לנקות את העיר מגורמים פליליים.

"מקנאים בנו"

ישראלים שבאו במגע עם המשפחה במהלך השנים סירבו להתראיין לכתבה, לרוב תוך הבעת חשש. "אני לא רוצה להסתבך איתם", אמרו, "אין לך מושג עם מי אתה מתעסק". גם כאלה שכבר הסכימו לדבר, צלצלו מאוחר יותר למערכת והתחננו ששמותיהם לא יפורסמו.

הברזנים אומרים שהיום אין להם שותפים ישראלים בהולנד - אין להם צורך, או כדברי אסף: "בני משפחה לפחות משאירים לך את העצמות. אם תלך עם זרים, גם את העצמות לא ישאירו לך: יטחנו אותן ויעשו מהן אוכל'". שותפים לשעבר מספרים על תחושות דומות כלפי הברזנים. "הם תמיד רוצים להרוויח יותר ממך", מלין אחד, "היחידים שהצליחו להוציא מהם כסף זה שמעון מורגן והבן שלו, באיומים". מורגן, איש עסקים מפתח-תקווה, העיר שממנה הגיעו לאמסטרדם הברזנים, מאשר שהיה שותף של המשפחה. לדבריו, "היום אנחנו בקשר טוב".

בהולנד מספרים שאתה והבן שלך קיבלתם כספים שהיו חייבים לכם רק באיומים.

"עזוב, זה הכול שטויות. כבר עברו עשר שנים, בוא נשכח מזה".

לאחר שהתבקשה תגובת ברזני לסיפור יצר מורגן קשר וטען כי לא היו דברים מעולם. אסף ברזני, בכל מקרה, מכחיש. "יש קנאים שלא טוב להם שישראלי מנצח את כולם. יש אנשים פה שהיו עשירים, ואני עברתי את כולם בספיד. המון ישראלים עבדו אצלנו, ואחרי שאתה עוזר להם, הם מחפשים דברים אחרים. לא עשיתי רע לאיש, כולם קיבלו מה שהגיע להם. היו כמה שחשבו, 'נוציא אותו פראייר', אתה מכיר את הסיפורים האלה".

שותפות אחרת הייתה בין ברזני לשולי עובד, ישראלי שפעל באמסטרדם. עם אחיו יאיר ורן, שנכנסו מאוחר יותר לתמונה, הוא הסתדר פחות. מקורבים מדברים על סכסוך מר במיוחד, אף שברזני מכחיש שהיה שותף עם יאיר ורן. כמה שנים לאחר מכן, ב-2003, הורשע רן עובד בסיוע להברחת אקסטזי.

הברזנים הגיעו להולנד בסוף שנות ה-70. תחילה הפעילו פיצריות והשכירו חדרים לסטודנטים בעיירה סמוכה, ורק מאוחר יותר עברו לאמסטרדם. ההשתלטות על דמראק הייתה הדרגתית ושקטה: במהלך העשור הקודם רכשו החברות של אסף בניין אחר בניין, ואלה הושכרו לרוב לחברות של אמנון, שהפעילו בהם מלונות ומסעדות. "הרחוב היה מגעיל", נזכר אסף, "המון נרקומנים. כולם רצו לעזוב ומכרו לי בזול. אמרתי לאחים ולאחיינים, 'בואו קחו עסקים, כמה שאתם רוצים'".

מאז השתדרג הרחוב והנכסים הושבחו. אסף מחזיק ב-12 נכסים, ואחיינו ליאור מתפעל ארבעה מלונות ושלוש מסעדות. קשה להאמין שיש תייר שבא לאמסטרדם ושאינו חולף על-פני לפחות אחד מעסקיהם. התפוסה - 100%, 365 יום בשנה - מבטיחה הכנסות קלות ובטוחות יחסית של מיליוני אירו בשנה. תפעול אחד המלונות נמכר לאחרונה ב-6 מיליון אירו.

בנובמבר 2004 נדמה היה כי סופה של פרת המזומנים קרוב. כ-250 שוטרים, כוח משולב של רשויות האכיפה, פשטו על עסקי המשפחה. הרחוב נסגר לתנועה, מחשבים הוחרמו, והכותרות דיברו על "מאפיית השווארמה" ו"המאפיה הישראלית". החשד המרכזי היה שהמסעדות והמלונות שימשו כ"מכבסה" להלבנת הון שהושג במעשי פשע כמו סחר בסמים. פשיטות נערכו גם על בתיהם הפרטיים של חלק מבני המשפחה, שחלקם הוצאו מהמיטות באיומי אקדח. כמה נלקחו לחקירה, אך כעבור זמן קצר שוחררו וכיום העסקים מתנהלים כסדרם.

"כל הרחוב שלנו, אל תדאג", מצהיר אסף כשאנו נפגשים באחת המסעדות בדמראק. הוא מתגורר בעיר למעלה מרבע מאה, אבל "הנשמה שלי בישראל". על השולחן ביצה, גבינות לבנות, זיתים. עם המקומיים הוא מתקשר באנגלית "כדי לא להרגיש נחות", אבל "כשמדברים על כסף, אני מבין הולנדית טוב".

העסקים שלו חובקי עולם. יש לו גם נדל"ן ומלונות בלונדון ובמזרח אירופה (רוב שותפיו, לדבריו, ערבים), ובשנים האחרונות עקר תקופה מסוימת לבוורלי הילס, שם פיתח עסקים עם יואב דוגה, לשעבר עוזרו של בנימין בן-אליעזר וקבלן קולות מוכר, ועם השחקן אקי אבני. בארץ הוא שותף במפעלים בכרמיאל ובתפן, ומחזיק באדמות הממתינות להפשרה. ליד נתב"ג, למשל, הוא שותף עם פרדי רובינסון, שנחקר השבוע ברשות ניירות ערך בחשד לעסקות בעלי עניין ברומניה.

"אסף (במלעיל, א' ר') הוא איש העסקים מספר אחת באמסטרדם, וכולם מקנאים בו!" צועק לעברנו האח שלמה. מצטרף גם האחיין ליאור, יד ימינו של אסף ו"מעריץ", שנכנס לנעליו של הדוד אמנון, כשזה עבר לישראל. הפשיטה הגדולה תפסה אותו בארץ. הוא שב מיד לאמסטרדם, נחקר יומיים, נשלח הביתה, ומאז "לא שמעתי מהם דבר". לאחר שנחקר קיבל לידיו את חומר החקירה. "אין שם כלום", הוא טוען, אך מסרב לחשוף את החומר בטענה שפרקליטו אמר לו שזהו עניין פרטי. "החקירה היא פאסה. אני מאושר שהיא נפתחה כי קיבלנו תעודת הכשר". אלא שממשרד התובעת הכללית נמסר לנו ש"הסתיימו כשני שלישים מהחקירה".

"מה שחשבתי לפני עשרים שנה", אומר אסף ברזני, "ממשלת הולנד ועיריית אמסטרדם הבינו היום. הם קוראים לרחוב הזה 'כרטיס הביקור' להולנד, וחצי ממנו שלי. הם הבינו שאני בעל הבית ושהמפתח לאמסטרדם אצלי בכיס, וזה כואב להם. הם לא אוהבים את זה".

הרשויות לא רק לא אהבו את זה, אלא גם חשדו באופן שבו הונחו היסודות לאימפריה המשפחתית: לטענתן, אסף רכש נכסים ברחוב בשנים 1991-2001, בשווי המשוקלל כיום ב-7 מיליון אירו. באותה תקופה הוא קיבל משכנתא מבנקים בהיקף משוקלל של כ-2 מיליון אירו בלבד. הפער הרים אצלן גבה: מנין הביא ברזני סכומים כאלה במזומן?

הטענה הזו הועלתה מיד לאחר הפשיטה המשטרתית, ולפי אסף היא עלתה כעת גם מצד העירייה, שדורשת ממנו הסברים. "יש להם טעות בניירת. הם התבלבלו בין אירו לגילדן; המינוף הבנקאי הוא בעצם שמונים ומשהו אחוז". לטענתו, בעירייה הסכימו שמדובר בטעות. העירייה מסרה ל-G בתגובה: "בזמן שההליך נמשך, איננו יכולים להגיב על תוכן ההחלטה שלנו".

מאיפה הכסף?

אסף ואמנון טוענים שאת ההון הראשוני להתנעת עסקיהם קיבלו כפיצויים עבור חלקם במפעל טקסטיל שפעל בימית. כשהם נשאלים בכמה כסף מדובר, הגרסאות סותרות: אסף אומר שמדובר ב-800 אלף דולר; "אמנון לקח חצי ואני חצי". אמנון, בראיון מ-2005, אמר שדובר ב-2 מיליון דולר, ואילו כשנשאל על כך השבוע השיב: "כמה מיליונים טובים".

אם יש משהו שחשוב לאחים להדגיש, זה שאין ביניהם קשר עסקי. זו אינה שאלה סמנטית אלא מרכיב משמעותי בחקירה: הטיעון העיקרי שברזילי מעלה מול הרשויות הוא שהחקירה נגדו מגוחכת, מאחר שעזב את עסקיו בהולנד ב-2002. כראיה שלח ל-G מסמך, שלאחר תרגום התברר כאישור לכך שעזב את הפרבר אמסטלפיין (אשתו ובנותיו עדיין גרות בעיר).

הרשויות נדרשו לפענח את הקשרים בין החברות הרבות שנרשמו במשך השנים על שמות בני המשפחה; העובדה שחלק מהם נקראים ברזילי בעוד אחרים נקראים ברזני, אינה מקלה עליהן. אמנון, אגב, רשום בהולנד בשם "אדמון". בראיון לעיתון מקומי אמר אסף לפני כחודש: "אני שולח לפעמים כסף לאחי, וזה מעורר חשד, לדעת האנשים האלה, אבל הוא אח שלי. מובן שאני נותן לו כסף כשהוא זקוק לזה".

בראיון שהעניק ל"גלובס" ב-2005, אגב, דיבר ברזילי על העסקים בהולנד בלשון "אנחנו", גילה בהם בקיאות ונידב פרטים לגבי שוויים הכספי המוערך. כעת טוענים האחים בתוקף שמעולם לא עשו עסקים משותפים בהולנד, ועמלים ליצור רושם של מי שמכירים בקושי זה את עסקיו של זה. "מההתחלה", אומר אסף, "אמרתי לאמנון 'אני הולך לעסקים שלי, ואתה לשלך'".

האמנם? על תיבת הדואר של מטיס קפיטל ברחוב המסגר בתל אביב, הרחק ממשרדי הרשות התובעת הכללית בהאג, דאג מי שדאג לכך שיודבק נייר להקלת עבודתו של הדוור: תחת הכותרת "חברות של אמנון ברזילי", מופיעה גם "ברזני גרופ" - חברת הנדל"ן שייסד אסף ושלפי מסמכי רשם החברות ההולנדי הוא גם "בעל הסמכות היחיד" בה.

המארחים של גונן שגב

ב-21 באפריל 2004 נעצר גונן שגב, לשעבר שר האנרגיה, בחשד שניסה להבריח עשרות אלפי כדורי אקסטזי מאמסטרדם לישראל. בחודשים שלפני המעצר לן שגב פעמים אחדות בפראנס הוטל, מלון שניהל שלמה ברזילי, אחיהם של אסף ואמנון, לא רחוק מהדמראק. ההיכרות עם השר לשעבר, שהורשע בפלילים, היא בסיס נרחב להאשמות הדדיות.

מי שמכיר את גונן שגב לא יכול שלא להיות מופתע מבחירתו בפראנס הוטל. השר לשעבר נודע בחיבתו לחיים הטובים, ובפעמים אחרות שבהן נחת בהולנד לן במלונות כמו הילטון ושרתון. הפראנס הוטל, כשאר המלונות של הברזנים, הוא מלון צנוע שלא בדיוק נושף בעורפם של מלונות יוקרה. "אני לא יודע למה", אומר אסף כשהוא נשאל על בחירתו של שגב.

איך הכרתם?

"יום אחד משה שחל קורא לי לפגישה ומציע לי לקנות את תחנת הכוח אשקוגן. שחל אמר לי, 'אסף, יש הזדמנות לעסקה מצוינת. אמרתי לו 'מאה אחוז'. כשאני בא, מי יושב שם? שגב. שחל הכיר לי אותו והסביר לי שהוא היה שר, בחור משכמו ומעלה. באיזשהו שלב שחל אומר, 'טוב, תחתום פה שאתה נותן לו 2% מהעסקה'. אמרתי 'בסדר'" (שגב ושחל מכחישים נמרצות, ראו מסגרת).

למה הגיעו לו 2%?

"כי הוא הביא את העסקה. עכשיו, בזמן שאני בודק את העסקה, אני מקבל טלפון משגב. הוא הזמין אותי לפגישה בהרצליה. אני מגיע, ושואל אותו מה הוא רוצה. הוא אומר, 'אני רוצה מלון בהולנד'. צלצלתי לאח שלי שלמה, אמרתי לו, 'עשה לי טובה, סדר לו חדר במלון, תן לו טיפול וי.איי.פי, תן לו אוטו, תן לו מה שהוא רוצה'. מגיע אליך שר בממשלת ישראל - לא תיתן לו את המפתחות של הבית שלך?"

כשהתפוצצה הפרשה זומן אסף לחקירה. יורם ברזילי, אחיינו, אמר לעיתון מקומי שהבין מעורכי דינו כי שגב סיפר לחוקריו שכדורי האקסטזי הגיעו מפקיד הקבלה במלון של הברזנים, מהגר סעודי. "בעקבות כך גם הוא נעצר והתחיל לשתף פעולה עם המשטרה", סיפר. "ככל הנראה המשטרה אמרה לפקיד הקבלה, 'לא נעשה לך כלום אם תספר לנו הכול על משפחות ברזני וברזילי. הוא אפילו שם לבקשת המשטרה מכשיר אלקטרוני בקופה של המלון, כדי שהם יוכלו לראות כמה כסף נכנס. כנראה שאחרי המעצר של שגב, המשטרה התחילה לחשוב שזו כנופיית סמים והלבנת כספים, כי אסף ברזני מכיר את כולם - הוא מכיר את השרים הישראלים, אפילו את שרון" (שגב מכחיש שהזכיר את המשפחה בחקירתו).

ברזני, כאמור, מכיר פוליטיקאים. בעבר שימש כיו"ר הליכוד בהולנד, וכשהוא נשאל אם תרם לפוליטיקאים הוא משיב במסתוריות: "באמת שאני לא יודע". "הוא עם כל מי שעולה לשלטון", מוסיף האחיין ליאור, "הרבה פוליטיקאים ישראלים מבקרים אותנו כאן".

הביקור של שגב, טוענים במשפחה, עלה להם ביוקר. אסף אומר ששגב אשם בכך שהרשויות החלו לחשוד בקשר בין המשפחה לעסקי סמים. "שלמה", הוא אומר, "לפעמים היה יושב עם שגב, מגיש לו קפה, נותן לו את הכבוד שלו. באותו זמן לא ידענו, אבל התנהלה נגד שגב חקירה, ואחר כך התפוצץ העניין שלו עם הסמים. שגב בטח בא עם סמים, אחי יושב לידו, צילמו אותו - אז הוא משויך אליו. ואז התחילה החקירה נגדנו".

בלי שגב לא הייתה חקירה נגד ברזני?

"לא. אני חותם על זה. הזמנתי אותו אליי הביתה, והוא חרבן לי בסלון. אם שחל לא היה מכיר לי אותו, זה לא היה קורה".

חשד להלבנה בבנק הפועלים

במסגרת חקירת שגב עלה דבר קיומו של חשבון בנק בבעלותו בלוקסמבורג; שגב טען בבית המשפט שחשף את פרטיו מיוזמתו, ואילו המדינה טענה כי החשבון התגלה על-ידה חרף הכחשותיו. חשבונות בנק במדינת מקלט המס הפופולרית מצויים גם במוקד החקירה נגד משפחת ברזני. "הט פארול", מהעיתונים הבולטים באמסטרדם, ציטט לפני כחודש דוח משטרתי שלפיו אמנון ואחיו שלמה "לקחו לפי החשד כסף מהמחזור של מלונות המופעלים על-ידי חברות שהן המנהלים הבלתי ישירים שלהם. הכסף, שמקורו לפי החשד בפשיעה, עבר הלבנה בבנק הפועלים בלוקסמבורג". התובעת הכללית בהולנד מסרה ל-G כי "אנו ממתינים למידע מלוקסמבורג בגלל בקשה לסיוע משפטי" (הפועלים בתגובה: אנחנו פועלים לפי החוק בלוקסמבורג).

ברזילי מאשר שפתח שם חברות ושעבד עם הפועלים, ואינו מבין מה הבעיה: "ב-2002, כשעזבתי את הולנד, מסרתי את המפתחות ומכרתי את הכול. הלכתי לפתוח עסקים בעולם. פתחתי חברות בלוקסמבורג, בשווייץ, בהונגריה, בבולגריה. התחלתי להתפתח. אם אני אומר לך שסגרתי הכול ב-2002, רסמי, אתה לא יכול אחר כך להגיד לי שום דבר - לא הייתי בהולנד יותר. הם רוצים לראות מה זה החברות בלוקסמבורג - אין לי מה להסתיר, החברות נמצאות שם".

לפי החשד שצוטט בעיתון מהדוח המשטרתי, את ההלבנה ביצעו אחיו של אמנון, שלמה, האחיין יוסף ברזני ובנו של אמנון, דוד, שלפי הדוח "מטפל באינטרסים של אביו". דוד, שחגג לפני חודש את יום הולדתו ה-27 ולומד לתואר שני בכלכלה ובמימון באוניברסיטת אמסטרדם, עובד עם אבא גם בישראל; לבקשת האב הוא מונה, במקביל ללימודיו, לדירקטור במטיס קפיטל. לאחרונה, על רקע הסערה סביב כשירות הדירקטוריון, החליף אותו ברזילי ("בגלל שהוא צעיר וקצת חסר ניסיון") בד"ר שמחה סדן, לשעבר מרצה בכיר בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב. מההודעות שפרסמה מטיס לבורסה קודם לכן, דווקא נראה שדוד הוא בעל ניסיון ניהולי לא קטן: בשנים האחרונות, נכתב שם, שימש הסטודנט הצעיר כ"מנכ"ל Aristos Management". כשנשאל האב על החברה שניהל בנו והיכן היא פועלת, הוא עונה שאינו מכיר חברה כזו.

טעות קטנה

לאחר שעזב את הולנד, כך לפחות לפי האח אסף, "אמנון היה צריך לסגור את הספרים, לסגור מאזן, ולדווח כאן ללשכת המסחר (המשמשת גם כרשם החברות בהולנד, א' ר'). הוא לא עשה את זה, ולכן הם נתנו לו קנס על קנס".

למה הוא לא דיווח?

"זה בגלל שאננות שלו, או של מנהל החשבונות".

אמנון טוען שמקור הבעיה במחלוקת לגבי דיווח על שעות העסקת עובדים. החשד היה כי ברזילי העביר דיווח לא נכון, שצמצם משמעותית את ההעברות שלו לרשויות. "סגרתי את כל הספרים. הייתה רק בעיה אחת עם שעות העבודה של העובדים שלי. הם אמרו שנתתי אלפיים שעות, ושהיה צריך להיות 3,000. אז מנהל החשבונות שלי אמר, 'בוא נעשה פשרה', עשו את זה 2,500, שילמנו להם את ההפרש, ובזה זה נגמר".

אסף אמר שהיית צריך לדווח ללשכת המסחר על סגירת המאזנים, ושלא עשית את זה.

"זה לא דווח בגלל שעשינו תהליך, והיה צריך לגמור את כל הניירת. אחרי שגמרנו את הניירת דיווחנו, ושילמנו את מה שמגיע להם".

האחים מדגישים כי אסף הוא האח בהולנד, ואילו אמנון עזב את המדינה כבר מזמן, אבל בינתיים דווקא אסף ביקש, וקיבל לא מזמן, אישור כתוב מהרשויות שאינו חשוד עוד בפרשה - ואילו אמנון נמנע מלהגיש בקשה דומה. מדוע? אסף: "כי אמנון מטומטם. אמרתי לו 'לך תבקש', אבל הוא אמר לי, 'אני לא גר בהולנד והם לא מעניינים אותי'". בינתיים מתכתב פרקליטו עם הרשויות בנדון. "הכול בלבול ביצים", אומר אמנון. "נגד כל אחד יכולה להיפתח חקירה, אבל אני כבר עזבתי ב-2002. אם בן אדם לא נמצא במקום ומכר את הכול, ונפתחה חקירה - אז לא קרה כלום, אין בזה היגיון. זה ענן אטום. זה שהם עשו וזה שהם אמרו? שיגידו".

ברחוב הנשמות הטהורות

בעיריית אמסטרדם לא מתכוונים להמתין לתוצאות החקירה, ובוודאי שלא להליכים משפטיים ממושכים. לפני שנים אחדות, בשל הקושי בהוכחת עבירות פיננסיות מורכבות, ובמטרה לחדד את שיני המאבק בפשע המאורגן, חוקק בהולנד 'החוק לקידום היושרה בשיפוט על-ידי המינהל הציבורי' (Bibob). לפי החוק רשאית העירייה לבטל או לא לחדש את הרישיון לעסקים הנחשבים לקלים להשפעה עבריינית, כגון מסעדות ובתי קפה המוכרים מריחואנה (קופי שופס), אם חקירתה מעלה חשד סביר להשפעות עברייניות עליהם, או לבעיות של שקיפות פיננסית - ללא צורך בהרשעה בפלילים. חקירה כזו התבצעה נגד חלק מעסקיהם של בני משפחת ברזני, וכעת הם מוזמנים להגיש את השגותיהם על ממצאיה.

החוק הזה מופעל בעיקר נגד עסקי זנות ברובע האורות האדומים, האטרקציה התיירותית המפוקפקת של אמסטרדם, חמש דקות הליכה מהדמראק. בלילות מוסיף עדיין להתקיים ברובע המחזה של מאות גברים חרמנים ובודדים, חלקם מודלקים בג'וינט, משוטטים בין התעלות לחלונות שבהם מציעות נשים שירותי מין. התוכניות העירוניות מבקשות לצמצם את הפעילות הזו ולנקות את הרובע. אותן תוכניות כוללות גם מתיחת פנים לדמראק הסמוך, והוצאת גורמים עברייניים ממנו.

במקביל לאיום בשלילת רישיונות, מעוניינת העירייה שהברזנים ימכרו את הנדל"ן שבבעלותם. הברזנים טוענים שאין פה משהו אישי נגדם, אולם לא כל בעלי הנכסים באזור מעודדים לעזוב. "בעירייה מעוניינים להעיף אותם מהדמראק", אומר איש פיננסים מקושר בעירייה. "הם לא יכולים להגיד את זה בקול רם, אבל זה האינטרס. יש פה עניין של סחטנות: העירייה לא יכולה לומר בגלוי, 'אם לא תמכור את הנדל"ן נפעיל נגדך Bibob', ולכן הכול קורה בצורה שושואיסטית".

בעיתונות המקומית פורסם כי בעירייה הוחלט לשלול את הרישיונות מחלק מעסקיהם של הברזנים. אופדייק מהעירייה מסרב לאשר או להכחיש, אולם מסביר שבמסגרת חקירה כזו, "אנחנו בונים 'בניין של עובדות'. כשאנחנו מבטלים רישיון אנחנו לא עושים את זה בקלות דעת, ואתה יכול להיות בטוח שאם זה קורה, החקירה נתנה לנו סיבה טובה מאוד לעשות את זה".

הברזנים, בכל מקרה, כבר שקועים עמוק במו"מ למכירת נכסיהם עם חברה ציבורית שפועלת בתיאום עם העירייה. לטענתם, זו מוכנה לשלם בין 110 ל-115 מיליון אירו. בנוס, מכרו לאחרונה מרכז קניות בבעלותם.

האחים מציגים את המשא ומתן כעדות לכך שהחקירות נגדם "לא מחזיקות מים": לו היה חשד ממשי לקשר בינם לבין פשיעה, הם אומרים, בעירייה לא היו מוכנים לשלשל לכיסיהם עשרות מיליוני אירו. ספק אם זה המצב: לפני חודשים אחדים, למשל, הובילה העירייה עסקה לרכישה ב-25 מיליון אירו של נכסיו של צ'רלס גירטס (או "צ'רלי השמן", כפי שהוא מכונה באמסטרדם), האיש החזק של רובע החלונות האדומים ואחת הדמויות היותר ידועות לשמצה בעיר.

"גם הוא מעולם לא הורשע", אומר גורם הבקיא בעולם הפלילים בעיר, "אבל מצאו שהוא מיודד עם פושעים גדולים. היו הרבה חקירות נגדו, והעירייה רצתה שהוא ילך על ה-Bibob. לפני שלוש שנים אמרו שלא ייתנו לו יותר חלונות, כי חושדים בו בהלבנת הון. הוא מחה ועשה רעש, אבל בסוף העירייה קנתה את כל עסקיו. זה בדיוק מה שהולך לקרות ברחוב דמראק".

"זה משגע אותם, הם מזיעים"

מדוע בעצם מבקש אסף ברזני למכור את הנדל"ן שלו דווקא עכשיו, בדיוק במקביל לאיום של העירייה בסגירת המסעדות של קרובי משפחתו, שנחשדו כ"מכבסות" כספים? ברזני מזכיר כסיבה את משבר הנדל"ן העולמי וטוען כי הוא מאושר מרצון העירייה לחולל מהפכה ברחוב, שמזמן לו "הזדמנות של פעם בדור": הוא יוכל לעשות אקזיט משובח במיוחד על נכסיו. "הם רוצים לקנות ממני בכל מחיר, אבל אני לא רוצה כסף. זה משגע אותם, אני רואה אותם מזיעים".

העירייה בהחלט מעוניינת בנדל"ן, אולם גם לה יש עמדת כוח נגד ברזני: חקירות ה-Bibob מקשות את יכולתו לנהל משא ומתן עם גורמים נוספים. רק לאחרונה נסוגה בשל כך חברה הולנדית מעסקה בהיקף 67 מיליון אירו. "הם נבהלו קצת", אומר אסף, "אבל בחברה של העירייה ישלמו. אני מבסוט".

בתחילת החודש, לפני שהחל להסתייע בשירותיו של יועץ תקשורת, נשמע ברזני מאושר פחות מהמצב. "רוצים לרצוח אותי כיוון שרוצים את הרכוש שלי", אמר לעיתון מקומי. "(...) כבר ארבעה ימים שאני בקושי ישן (...) אני מרגיש כאילו אני יושב על הכיסא החשמלי, ממתין שילחצו על הכפתור (...) אנחנו לא בגרמניה של המנוול היטלר".

רמיזות לאנטישמיות מצד עיריית אמסטרדם הן בעייתיות מעט: ראש העירייה יוב כהן וסגנו לודוויג אשר, שניהם יהודים. אסף פוסל כעת את הטיעון האנטישמי ואומר שלא התכוון לעניינו או לעירייה, אלא לחוק ה-Bibob באופן כללי.

תקופת השואה הועלתה גם בנוגע להתנהלות רשויות החקירה: יורם ברזילי, אחיינם של אסף ואמנון, אמר לאחר הפשיטה הגדולה ב-2004 כי "בשנת 1944 ניסו לשדוד מאיתנו היהודים כסף, גוף ונפש - ועכשיו מנסים זאת שוב. נראה שיש אנשים המקנאים ביהודים שמצליחים".

שאר בני המשפחה מתנערים רשמית מהדברים הללו, אך בהחלט מתכננים מאבק מר ברשויות. נראה שבמוקדם או במאוחר הם ייאלצו לחסל את עסקיהם בהולנד, ולהתמקד ביעדים אחרים. ליאור ואסף אומרים שהם מעוניינים להפוך לגורמים משמעותיים במשק הישראלי, וטוענים שהם בעיצומם של מגעים לרכישת מספר חברות בורסאיות. בשבוע שעבר בישרו על רכישת מולטימטריקס. אולי כדי לשכנע כי אין לו מה להסתיר, טוען אסף ברזני כי הוא מעוניין לרכוש בנק בארץ, עסקה המחייבת סטריפטיז פיננסי מול הרגולטור. "אני כבר במגעים מתקדמים מאוד", אמר ל-G. כשאחיינו ליאור שומע זאת הוא מזכיר לו ש"הוא עיתונאי" ומבקש לתקן: "אלה מגעים לא מתקדמים". אגב, לטענת ברזני הוא גם הציע למוני הראל ולאחיו אמנון לרכוש משניהם את השותפות ולחסל את הסכסוך (הראל טוען שברזני משקר, ראו מסגרת). "מוני איש טוב", הוא אומר, "משכמו ומעלה".

הוא העלה טענות חריפות נגד אחיך.

"אלה אנשי עסקים, זה הכול חארטה. זה אומר שההוא זונה, וההוא אומר שזה זונה - ושניהם זונות. מה זה מעניין אותי?"

הם הסתבכו איתנו

בעקבות החקירה, יש אנשי עסקים באמסטרדם החוששים לעבוד עם משפחת ברזני. "יש להם המון כסף, אבל אין להם שם", אומר איש עסקים ישראלי. "אני לא יודע אם יש אמת בטענות נגדם, אבל בכל מקרה, אם אעבוד איתם - זה ישרוף אותי. סביר שרשויות המס יבקרו אותי יותר בתכיפות". אחר מספר שכשהתעניין בעסקה והמתווך שמע את שמו הישראלי, "ישר הוזכר הסיפור של ברזני והוא אמר 'אין לי מה לדבר איתך'".

בקהילה חוששים שהחקירות יסבו לה פגיעה תדמיתית. עורכת עיתון הקהילה, אליס פרידמן, פרסמה מאמר שתקף עיתונאי מקומי, בטענה כי הוא מגזים באזכור היותם של הברזנים ישראלים ויהודים.

בדרך להשגת לגיטימציה מצד המשקיעים בישראל צריכים הברזנים לטהר את שמם. ברזילי מבטיח לתבוע את הרשויות: "אני מחכה שאסף והמשפחה שלי שם יסתדרו קצת עם העירייה וה-Bibob, וכשעורך הדין שלי יגיד לי שזה הזמן, אגיש את התביעה".

ליאור: "הם עלו על עץ שהם לא יודעים איך לרדת ממנו. הם הסתבכו עם משפחת ברזני. אנחנו נגיד לתובעת הכללית, 'אם לא תפרסמו בחודש-חודשיים הקרובים מכתב התנצלות למשפחת ברזני בכל העיתונים ותגידו שזו משפחה כשרה לכל דבר ועניין - אנחנו נעשה לכם סרט שלא ראיתם. לא מעניין אותנו הכסף. חשובה התדמית, השם. המשפחה שלנו כשרה לחלוטין, של אנשי עסקים ממולחים, אנשים טובים שתורמים לקהילה".

"הם מושכים את ההחלטה כי הם מפחדים מאיתנו", אומר אסף. "ברגע שהם יסגרו את התיק הם יקבלו תביעה של 100-150 מיליון אירו על הנזק הענק שנגרם לנו".

הפרסומים השליליים בהולנד יזיקו לכם בישראל?

"עזוב, הכול שטויות. לרמה של אולמרט אני לא אגיע בחיים".

תגובות

"קח בעירבון מוגבל כל מה שאתה מקבל מהם"

גונן שגב בתגובה לדברי אסף ברזני: "מעולם לא הייתי מעורב בעניין אשקוגן. שחל מעולם לא דיבר איתי, הוא שנא אותי. אלה סיפורי אלף לילה ולילה. אני שם את ידי באש שלא פגשתי את שחל מאז שישבתי בממשלה, ואתה יכול לבדוק אם יש דנ"א שלי על התסרוקת של שחל".

הוא טוען שבגללך פתחו נגדו בחקירה, שהוא הזמין אותך אליו הביתה וש"חרבנת לו בסלון".

"לא חרבנתי לו בסלון. אני לא אשם שהשוטרים הם תת-רמה. לא העליתי את שמו בשום מקום. אני יודע שאסף נחקר סביב הפרשה שלי, ומאוד התפלאתי שזה קרה רק כי היה לנו קשר בהולנד ושישנתי שם במלון".

הקשר ביניהם נוצר, לטענת שגב, סביב רצונו של ברזני לבחון רכישה של חברה טכנולוגית שהייתה בבעלותו. מדוע לן דווקא במלון של הברזנים? "הייתה לי חברה שעסקה בגז למכוניות בהולנד, ושהיתי שם תקופות ארוכות. היה לי יותר נוח ללון שם. ביקשתי מאח של אסף אישור לתת את הכתובת שם כדי לקבל אישור תושבות הולנדי".

משה שחל מכחיש גם הוא את דברי ברזני: "הסיפור הזוי ושקרי לחלוטין, אפילו אלף לילה ולילה זה לא תואר מתאים. צריך לבדוק אם החום לא השפיע עליו. איני זוכר מי זה ברזני, ומהיום ששגב נכנס לתפקידו כשר לא החלפתי איתו מילה".

גם מוני הראל טוען לשקרים בוטים מצד ברזני. לשאלה אם אסף אכן הציע לרכוש את שותפותו עם ברזילי, השיב: "זה עוד ספין. זה כל-כך רע ומגעיל ואיחסי. אלה דברים שלא מחזיקים מים, אל תתייחס. כל מה שקשור למציאות לא קיים שם בכלל, אלה אנשים שאסור להאמין לשום דבר ושאסור להתקרב לשום דבר. כל מה שאתה מקבל מהם - קח בעירבון מוגבל".