שר האוצר לראשי המועצות המקומיות: "נתנו לכם לגבות ארנונה הנגזרת מהשכר הציבורי"

רוני בר-און אמר בפורום קיסריה של המכון הישראלי לדמוקרטיה, כי בכלל העברות של השלטון המקומי לרשויות המקומיות היתה עלייה של 14% משנת 2002

"אנחנו שחררנו חלק מתוכניות המתאר של רשויות מקומיות ושחררנו תקציבים", אמר היום שר האוצר, רוני בר און, בנוגע למינוי ועדות קרואות ברשויות המקומיות. בר און, שאמר את הדברים במסגרת פורום קיסריה של המכון הישראלי לדמוקרטיה המתקיים באילת, ציין כי בכלל העברות של השלטון המקומי לרשויות המקומיות הייתה עלייה של 14% משנת 2002. "קיבלתם אז פחות מ-13 מיליארד דולר לעומת מעט מעל 15 מיליארד דולר ב-2007", ציין.

"אתם שוכחים לומר שפטרנו אתכם ממס מעסיקים, שנתנו לכם לגבות ארנונה הנגזרת מהשכר הציבורי", הגיב בר-און לביקורת שהועלתה ביחס להתערבות של משרד הפנים בניהולן הרשויות המקומיות המצויות בקשיים, לרבות כינוס ועדות קרואות, מתן מענקי איזון לשלטון המקומי ומינוי חשבים ממונים.

חה"כ אופיר פינס-פז, יו"ר ועדת הפנים, ציין כי "אם האוצר היה נותן 2 מיליארד שקל, כל הדיון הזה לא היה קיים". פז הוסיף ואמר ש"קיימת אפלייה ממוסדת למגזר הערבי", וציין כי הבעיה בקרב התשובים הללו אמיתית: "הם מתגוררים בבתים גדולים והכנסות נמוכות", בהתייחסו לשיעור הגבייה הנמוך של ארנונה בקרב היישובים הערביים.

יו"ר ועדת המעקב של ערביי ישראל וראש מועצת יפיע, שאוקי חטיב, העריך שמרבית הרשויות המקומיות נמנות עם האשכול החברתי-הכלכלי השני או השלישי (מתוך 10, א"ו). "אנחנו שוכחים שהשלטון המקומי הוא הארגון החשוב ביותר, המייצג ביותר עבור האוכלוסייה הערבית, ומאז ומתמיד ייצג אותה יותר מהשלטון המרכזי", ציין, בהתייחסו לחשיבות הייצוג והחיזוק של הרשות המקומית הערבית על רקע ההתערבות של משרד הפנים בניהול הרשויות שבמשבר.