נדחתה תלונת קצב נגד שופטיו: "דינו לא נחרץ מראש, דעתם של השופטים לא ננעלה"

נציבת תלונות הציבור על שופטים דחתה את טענות הנשיא לשעבר נגד שופטיו, שביקשו חוות-דעת בעניין עסקת הטיעון

נציבת תלונות הציבור על שופטים, טובה שטרסברג-כהן, דחתה את תלונת סניגורי הנשיא לשעבר משה קצב, נגד הרכב השופטים שאמור היה לשפוט אותו. "לא מצאנו בתרשומות ובכל החומר שהוכן, דבר המעיד על כך כי דעתם של השופטים או מי מהם 'ננעלה', כי התגבשה דעה קדומה וכי נחרץ דינו של מרשכם מראש", קבעה.

כזכור, לבית משפט השלום בירושלים הוגש כתב אישום והסדר טיעון, לפיו קצב יודה ויורשע במעשה מגונה תוך ניצול מרות, הטרדה מינית והטרדת עד. ואולם, ביום הדיון הדהים קצב את השופטים והציבור כשחזר בו מהסכמתו להסדר טיעון. כעת מתגבש בפרקליטות כתב אישום בעבירות מין חמורות יותר נגדו.

בשל תקלה במזכירות בית המשפט, התיק נמסר לעיון עיתונאים כשנותרו בו חוות-דעת משפטיות שהכינו השופטים - שולמית דותן, שמעון פיינברג ואריה רומנוב - ועוזריהם המשפטיים לפני הדיון הראשון במשפט, מהן עולה כי הם התכוונו שלא לאמץ את העונש בהסדר הטיעון ולהטיל על קצב קלון ומאסר בפועל.

"מתברר מהמסמכים כי בית המשפט חרץ את דין מרשנו כחלק מהלינץ' הציבורי המבוצע בו על-ידי גופים שלטוניים, רשויות החקירה, התביעה, ועתה מסתבר גם בית המשפט - וכל זאת בטרם ניתן לו יומו בבית המשפט ואף לפני שהוקרא לו כתב האישום", טענו עוה"ד אביגדור פלדמן, ציון אמיר ואברהם לביא בתלונתם. "נדמה כי בכל יום נפרץ עוד סכר במשפט השדה שנערך למרשנו".

הכנה לגיטימית

הנציבה ואנשיה נפגשו עם כל אחד מ-3 שופטי ההרכב בנפרד. כולם אמרו שלא גיבשו דעה קדומה, לא נקטו בעמדה נחרצת ולא "גזרו את הדין" בטרם עת. השופטת דותן הסבירה שרשימותיה ובהן שיקולים בעד ונגד אישור הסדר הטיעון ובשאלות כמו הקלון והמאסר בפועל, אינן מצביעות על חריצת דין וגמירות דעת. השופטים הדגישו שזו הכנה לגיטימית ומקובלת של התיק, שבה העוזרים המשפטיים מסייעים באיסוף חומר משפטי ועובדתי הרלוונטי לסוגיות בתיק.

השופטת בדימוס שטרסברג-כהן קיבלה את עמדתם. מאחר שבית המשפט אינו חותמת גומי של הסדר טיעון, קבעה, ראוי היה שייתן דעתו למבחנים ולקריטריונים שנקבעו לגבי הסדרים, מבלי לגמור בדעתו ומבלי להכריע בדין עד לאחר שמיעת הצדדים. התרשומות של השופטת דותן, שנעשו בשתי עמודות של שיקולים בעד ונגד, "אינה מכילה את שקלול השיקולים, ויש בה הכנה מוקדמת להחלטה שתתקבל אחרי הדיון. נקבע לא אחת כי שופט רשאי להיעזר בצוות המשפטי העומד לרשותו, לשם הכנת חומר רקע עובדתי ומשפטי לדיון או להחלטה".

עוד קבעה כי "אין בקיומן של טיוטות המשקפות שלבים שונים של הליך החשיבה השיפוטי כדי להשליך על מהות וטיב ההחלטה שהתקבלה, או כדי ללמד על דעה קדומה שהשתרבבה - לכאורה - להליך ההכנה". לבסוף המליצה לקבוע כללים והנחיות לגבי מסירת תיקים לעיון, כשהחומר הפנימי בתוכם.