למה לדווח היום אם אפשר מחרתיים? לארזים לקח 4 ימים להודיע שלקוח מהותי פרסם אזהרת רווח

מפעילת בתי האבות הבריטית SCHC הודיעה בתחילת השבוע שעבר כי לא תעמוד בתחזית הרווח לשנה הנוכחית *כמו כן, הודיעה ארזים כי צפויה ירידה בהכנסות ממתחם ליטל שף

את השבוע שעבר סיימה מניית ארזים באובדן של כ-21% מערכה, לאחר שביום רביעי האחרון ירדה בבת אחת ב-27%. הסבר אפשרי לתנודות יוצאות הדופן עשוי להיות טמון בחדשות הלא מעודדות שפרסמה החברה בסוף השבוע שעבר.

מהודעת ארזים מסתבר כי חברת Southern Cross Health Care המפעילה הגדולה ביותר באנגליה בתחום בתי האבות, השוכרת מארזים רשת של 55 מתחמים המיועדים לכך, הודיעה בתחילת השבוע שעבר כי לא תעמוד בתחזית הרווח לשנת הכספים הנוכחית. זאת, עקב ירידה בתפוסה ועיכוב בקבלת תשלומים מהממשלה למימון המטופלים.

מעבר לזה, מסתבר כי SCHC אינה עומדת בתשלומי ההלוואה שנטלה על מנת לרכוש את פעילות בתי האבות והמקור היחיד להחזר ההלוואה לבנק תלוי בהצלחת מכירת פעילות בתי האבות לצד שלישי במתכונת "sell and leaseback" (לאחר מכירתם תשכור אותם SCHC לשם תפעולם השוטף) ועליה להספיק לעשות זאת במהלך החודש הקרוב טרם תפקע הארכה שניתנה לה על ידי הבנק המלווה.

חומרת העניין מתעצמת מאחר והודעת SCHC התפרסמה כאמור בתחילת שבוע שעבר ובארזים עיכבו בארבעה ימים את הגילוי על כך לציבור המשקיעים בתל-אביב. על רקע ההודעה צנחה מניית ארזים היום ב-11.9% נוספים ואילו אג"ח של החברה מסדרה 2 ומסדרה 4 איבדו 30.7% ו-11% מערכן בהתאמה.

לטענת מקורבים לחברה העיכוב נבע מרצונה של ארזים להבין את מלוא השפעת העניין על החברה ובעיקר על מנת לוודא את קבלת שכר הדירה עבור בתי האבות לרבעון הקרוב. למרות זאת, לא נתפלא אם רשות ניירות ערך לא תראה בהסבר זה משום נסיבות מקלות ותבדוק את העניין.

גם נכסי ליטל שף, שטח בנוי של 16.9 אלף מ"ר הכולל מסעדות ובית מלון אותם רכשה ארזים ב-2006 לא מסב לחברה נחת. בארזים החליטו להקטין את החשיפה לרשת ליטל שף ומחפשים מזה זמן מה שוכרים אחרים למסעדות הרשת. בסוף השבוע הודיעה ארזים כי חתמה על הסכם שכירות עם זכיין של Burger King לשכירת 25 מסעדות ששימשו את ליטל שף.

במסגרת ההסכם, תיאלץ ארזים להשקיע בשיפוץ המסעדות כדי להתאימן לשוכר החדש כ-70 מיליון שקל. דמי השכירות הבסיסיים (ללא חלקה של ארזים בהכנסות מהמכירות במסעדות) הצפויים להתקבל בעקבות הסכם זה עומדים על כ-14.8 מיליון שקל לעומת הכנסה נוכחית של כ-11 מיליון שקל.

ההכנסות מרשת ההמבורגרים יהוו מעל 80% מהיקף ההכנסות, ואת היתרה מקווים בארזים לקבל ממפעילי מזון מהיר אחרים.

החדשות הרעות הן שגם אם כל התוכניות לגבי 25 המסעדות של ברגר קינג אכן יצאו לפועל, במתחם נותרו מסעדות נוספות המחפשות שוכר ואשר החל מיולי 2008 לא יתקבלו דמי שכירות בגינן. מעבר לזה, על פי הודעת החברה כל הסכם שייחתם עכשיו צפוי להניב דמי שכירות נמוכים מדמי השכירות שקיבלה החברה עד כה בגין מסעדות אלו.

כאמור, מניית ארזים התרסקה במהלך שבוע המסחר האחרון ובסך הכל מסכמת צלילה של 83% בערכה מתחילת השנה. כמו כן, הייתה החברה מהנפלטות ממדד תל-אביב 100 בעדכון האחרון. אך האם יש בכך הסבר מלא לביצועי החסר של המניה גם בהשוואה ליתר חברות הנדל"ן החבוטות?

גורם המעורה בעסקי החברה אמר היום ל"גלובס", כי "לחברה יש נכסים טובים ויש לה תזרים קבוע משוכרים טובים. אבל צריך לדעת גם איך למכור אותם והבעיה היא שמאיר (מאיר גורביץ' בעל השליטה בארזים, י.ש) פשוט לא בארץ ולא נעשו עסקאות בשנה האחרונה. למעשה, אין שום גורם בחברה שיכול להסביר מה קורה בשוק ההון ולעקוב מקרוב, ולכן המשבר בשוק פוגע בחברה עוד יותר", סיכם הגורם.

את הרבעון הראשון של השנה סיימה ארזים עם הפסד כבד של 60.9 מיליון שקל לעומת רווח של 182.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בנוסף, רשמה החברה ברבעון תזרים מזומנים שלילי בהיקף של 11.1 מיליון שקל. *