המוניטין אבוד - החוב לא

1. משפחת רחמין תתקשה מאוד להכניס את השד בחזרה לתוך הבקבוק. כשמדובר בחברת נדל"ן, ודאי כזו שבונה פרויקטים למגורים בישראל, השם והמוניטין לא מיועדים רק להעניק פרמיה על מחיר הדירה, כאילו היו מותג אופנה, אלא הם משולים לסם חיים עבור החברה.

אחרי שבעלי השליטה הודיעו מפורשות בשבוע שעבר כי אינם יכולים לעמוד בהתחייבויות הכספיות - שרק ינסו למצוא עכשיו מישהו שיהיה מוכן לקנות מהם דירה על הנייר. לחילופין, נראה אותם מוצאים את הספק שימכור להם מרצפות ללא ערבויות ובטוחות מראש. כל רוכש דירה חדשה בודק היום פעם ופעמיים מי עומד מולו לפני שהוא חותם על עסקה. מעתה, השם נידר הופך למותג שלילי שאין לו תקומה.

2. ועם כל זאת, כדאי לזכור שמדובר בחברת נדל"ן. החיבה הגדולה של המשקיעים לתחום הנדל"ן, שהפכה לרועץ בשנים האחרונות כשאפשרה לכל יזם חובב לגייס עשרות ומיליוני שקלים, עדיין לא משנה את העובדה שמדובר בנכסים של ממש. נידר איננה חברת סטארט-אפ, שתמחק את הכסף של המשקיעים בן לילה ותיעלם כאילו מעולם לא הייתה כאן.

החברה הירושלמית, שהוקמה על ידי משפחת רחמין לפני יותר מ-20 שנה, מחזיקה בעתודות קרקע ובנכסים שיימצא להם קונה. בעלי החברה אמנם איבדו ככל הנראה את הקרדיט לבצע את המימושים לבד (תהליך בו החלו לפני כשנה, ללא הצלחה יתרה), מה שרומז גם כנראה כי ישנו פער לא מבוטל בין שווי הנכסים המוערך על ידם (285 מיליון שקל עבור הקרקעות ועוד 24 מיליון שקל על הנכסים) לבין זה שהשוק יסכים לשלם. אך עדיין, מדובר בפוטנציאל לא מבוטל שייפגש בסוף עם המשקיעים הנכונים.

3. וזו בדיוק הבעיה של פטנט האג"ח. במשך שנים הסתמך ענף הבנייה על יחסי יזם-בנק בהצלחה לא קטנה. הבנקים, שהלוו לקבלנים את רוב רובו של הכסף להקמת פרויקטים, למדו איכשהו לחיות עם הסייקלים שהכתיב הענף. כולם ידעו שאם יזם חייב 100, אבל יש לו פרויקטים ששווים כרגע 80, אף אחד לא ירוויח מהכרזתו כפושט רגל. צעד כזה ידרדר את שווי הפרויקטים בעוד עשרות אחוזים ויותיר את הבנק עם ניהול לא פשוט של הנכסים. לכן, בחדרי חדרים הבנקים פרסו תשלומים, העניקו הלוואות גישור ואפילו עצמו עין (עיינו מקרה חפציבה), כדי שלא לכרות את הענף שעליו הם עצמם יושבים.

רק שבהלוואת אגרת חוב אין באמת עם מי לדבר. לכן, כשמגיע מועד התשלום, גם אם מדובר בסך הכל בקופון של 4.3 מיליון שקל, ערוות הלווים מוצגת לראווה בפני ציבור הלקוחות, הספקים והמשקיעים. *