חברות הסלולר על המלצות משרד הבריאות: תוספת אנטנות תפחית את הקרינה

לגבי השאלה האם החברות צופות פגיעה כלכלית כתוצאה מההמלצה להפחתת השימוש, מסרבות חברות הסלולר לענות - אך נדמה כי הן חוששות שכל מילה שלהן רק תגרע מהניסיון להשקיט את הנושא

חברות הסלולר מנצלות את הודעת משרד הבריאות להגביל השימוש בטלפונים ניידים כדי להצדיק את טענתן על כך שריבוי אנטנות מקטין את הקרינה הסלולרית הנפלטת מאתרים וממכשירים. מקורות בחברות הסלולר מציינים היום (ב') כי לראשונה משרד הבריאות מצביע על החשיבות של ריבוי אנטנות כאמצעי הגנה מפני קרינה חזקה.

לגבי השאלה האם החברות צופות פגיעה כלכלית כתוצאה מההמלצה להפחתת השימוש, מסרבות חברות הסלולר לענות, אך נדמה כי הן חוששות שכל מילה שלהן רק תגרע מהניסיון להשקיט את הנושא.

הניסיון מלמד שהכותרות לגבי סכנה מקרינה סלולרית לא השפיעו על חברות הסלולר והציבור ממשיך להשתמש במכשירים ללא היסוס. הסכנה הפעם, אם קיימת בכלל, היא בכך שבניגוד לעבר, את ההודעה מוסר משרד הבריאות בעצמו כאמצעי לזהירות והיא לא באה ממכון או חוקר שסמכותו מוטלת בספק.

גם העובדה שמשרדי בריאות נוספים בעולם משגרים את האזהרות עשויה לתרום לכך שהציבור יפתח מודעות לנושא, אך לא בטוח שזה יתבטא בהיקף השימוש. סביר להניח שאם זה יקרה, אומרים בחברות הסלולר, הציבור יעבור להשתמש באמצעים כמו אוזניות, אבל ספק אם זה מה שיוביל לשימוש מופחת.

המקורות מציינים שמה שעשוי לקרות הוא שהשימוש בווידיאו סלולרי, למשל, דווקא יגבר כי אז המכשיר לא מוצמד לאוזן המשתמש אלא מוחזק מולו כדי לנהל את השיחה באמצעות הספיקר. דבר נוסף שעשוי להתפתח כתוצאה מההמלצות הוא שאנשים ישתמשו יותר בהודעות SMS, אך ספק אם זה יפצה על אובדן הכנסות מדיבור.

תגובת חברות הסלולרי, כפי שנמסרה על ידי פורום החברות: "חברות הסלולר בישראל פועלות תחת תקנים ופיקוח מהמחמירים בעולם, וימשיכו לפעול בהתאם להנחיות המקצועיות של משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה וארגון הבריאות העולמי. המלצות משרד הבריאות חשובות והחברות מספקות את כל האמצעים בכדי לעמוד בעקרון הזהירות המונעת: אוזניה, דיבוריות וחוברת הסברה.

גם משרד הבריאות וגם המשרד להגנת הסביבה קובעים מפורשות שיותר אנטנות משמעותן פחות קרינה מהמכשיר. דהיינו, אם המדינה תעודד או תחייב את חברות הסלולר להקים יותר אנטנות - רמת הקרינה של כל מכשיר תרד משמעותית".