מאבחן הזדמנות? דב גולדשטיין הגיע לאחזקה של 5% בפילת המסוכסכת

בעלי חברת גו.די.אם ניצל בעבר מאבק שליטה בראלקו לגריפת רווח מהיר ; שואף להגיע ל-10% בפילת ולשמש לשון מאזניים בשיאו של מאבק השליטה בחברת האבחון

כאשר דב גולדשטיין, הבעלים של חברת גו.די.אם, מריח סכסוך עסקי ומאבק שליטה, הוא נכנס לעובי הקורה. לא חלילה כדי לפתור את הבעיות, אלא כדי לנצלן לעשיית רווחים מהירים. הוא עשה זאת בעבר בראלקו, וכעת מסמן לעצמו גולדשטיין מטרה חדשה - חברת האבחון וההשמה פילת , שבין בעלי מניותיה התגלע כבר לפני חודשים רבים סכסוך.

בשבועות האחרונים רכש גולדשטיין באמצעות גו.די.אם מניות של פילת, והפך לבעל עניין עם אחזקה של 5% בחברה הנסחרת לפי שווי של 30 מיליון שקל. בין בעלי המניות של פילת מתנהל מאבק שליטה, ונראה כי גולדשטיין מבקש כעת להיכנס כעת בתווך, כדי להיות הגורם המכריע בין הצדדים.

בעלת המניות הגדולה ביותר בפילת היא קרן הפרייבט אקוויטי סקיי שבשליטת צבי יוכמן וניר דגן, המחזיקה 23.5% ממניות החברה, יחד עם אבנר יהודאי ונמרוד בצר, וזאת ללא חברות בדירקטוריון וללא השפעה על הנעשה בפילת. מנגד, ניצבים מייסדי פילת - מיקי צוקרמן, שמואל סתת, ואיתם המנכ"ל דיוויד ספירו והמזכיר חיים הלפגוט, המחזיקים יחד 26.4%. לצידם נמצאת קרן אלפא, בניהולם של גבי דישי ומיכאל וייס, המחזיקה 9.3% מהמניות ולעת עתה מצביעה עם צוקרמן וסתת.

המוקד לסכסוך בין הצדדים הוא כוונתה של סקיי למזג את פילת עם מתחרתה הגדולה בשוק האבחון, חברת אדם-מילא, שנמצאת בבעלות הקרן, בצר ויהודאי. מתנגדי המיזוג סבורים שהוא יזיק לחברה, כאשר לקוחותיה הגדולים (דוגמת בנקים, חברות סלולר ועוד), הרגילים כיום לעבוד עם שני ספקים, יראו בחברה הממוזגת ספק אחד והיא למעשה תאבד לקוחות. קרן סקיי מצידה מאמינה כי איחוד שתי החברות יניב תוצאות עסקיות טובות יותר, שלעומתן אובדן הלקוחות הוא משני. ניתן גם להניח, שהמתנגדים מבינים כי מיזוג עם אדם-מילא יוביל לכך שבעלי התפקידים בפילת ייאלצו לחפש להם מקום עבודה חדש.

גולדשטיין, שזיהה כאן הזדמנות ליצירת רווחים, החל ביוני לרכוש ממניות פילת, והשאיפה שלו, כפי שנודע ל"גלובס" מגורמים שונים הקשורים לפילת שהיו עדים לשיחות סגורות שקיים גולדשטיין, היא להגיע ל-10% מהחברה. עם אחזקה כזו, ברגע האמת של מאבק השליטה בין הצדדים הוא יוכל להוות לשון מאזניים ולמכור את מניותיו למרבה במחיר, כשהוא נהנה מפרמיה נדיבה על המחיר בו רכש את חלקו.

השפעתו של גולדשטיין עדיין לא ניכרת בחברה, בשל האחזקה היחסית נמוכה שלו, אבל הוא כבר הספיק להרגיז חלק מבעלי המניות. באסיפה הכללית של פילת בשבוע שעבר, התנגד גולדשטיין כמעט לכל ההחלטות - ממינוי רואה החשבון ועד אישור העסקתם של המזכיר הלפגוט והמנכ"ל ספירו. הוא נמנע בהצבעה על מינוי צוקרמן לדירקטור, אך היה בעד מינויו לדירקטוריון של טרוור טולן.

התאמן על ראלקו

כאמור, אין זו הפעם הראשונה שגולדשטיין נוקט מהלך מסוג זה. בשנה שעברה הוא התערב בעיצומו של מאבק השליטה בייבואנית מוצרי החשמל ראלקו.

במקרה של ראלקו, רכש ירון רוזיאק את השליטה בחברה, כשהוא דוחק הצידה את נתן ארגמן מעמדות שליטה והשפעה. גולדשטיין, שרכש חלק ממניותיו של ארגמן והגיע לאחזקה של 14.5%, תבע בהמשך למנוע את מינויו של רוזיאק למנכ"ל ויו"ר ראלקו. לאחר חצי שנה נכנע רוזיאק, ורכש את מניותיו של גולדשטיין במחיר הגבוה ב-115% מהמחיר בו רכש אותן גולדשטיין מארגמן.

ימים יגידו אם גם הפעם יצליח גולדשטיין לנצל את חולשת מבנה השליטה בפילת, לגריפת רווחים מהירים.