פריזמה: לא ניתן לשלול תרחיש שבו מחירי האשלג מזנקים ליותר מ-1,200 ד' לטון; השנה ו-2009 יהיו הטובות של כי"ל

"עם זאת, בטווח המיידי, להמשך הירידה במחירי הסחורות תהיה השפעה שלילית על המניות בסקטור" ; אורי ויסבורד, מנהל מחלקת המחקר Sell Side, החל לסקר את המניה בהמלצת "נייטרלי" עם מחיר יעד של 68 שקל

בבית ההשקעות פריזמה החלו לסקר את מניית כי"ל , ששבועות סוערים למדי עוברים עליה. אורי ויסבורד, מנהל מחלקת המחקר Sell Side, נקב במחיר יעד של 68 שקל למניה והמליץ עליה "נייטרלי".

ויסבורד מעריך כי הביקושים מצד סין והודו, לצד היצע האשלג המצומצם, יהיו הגורם המשמעותי ביותר בכל הנוגע למחירי האשלג בטווח הקצר. לדעתו, המחיר שייקבע בחוזים החדשים מול שתי המדינות יהיה גבוה משמעותית מהמחיר בחוזים הנוכחיים. לדבריו, בהינתן ההיצע המוגבל ובהנחה שמלאי האשלג בסין אכן נמוך משמעותית מהמלאי הנדרש, הרי שלא ניתן לשלול תרחיש שבו מחירי האשלג מזנקים לרמות שמעל 1,200 דולר לטון, אם כי תנאי הכרחי לזינוק כזה הוא חידוש עליית מחירי הגרעינים.

עם זאת, בטווח המיידי, להמשך הירידה במחירי הסחורות, ובעיקר במחירי הגרעינים, תהיה השפעה שלילית על המניות בסקטור. "היחלשות מחירי הסחורות איננה יכולה לדור בכפיפה אחת עם מחירי אשלג גבוהים לאורך זמן. מישהו יהיה חייב להישבר", כותב ויסבורד. "בעוד שאנו מעריכים כי התקופה הקרובה עתידה ככלל לספק כותרות חיוביות עבור מגזר האשלג, הרי שהגידול בהיצע (הצפוי החל מ- 2012 והלאה) הופך על פיה את תמונת המצב בטווח הארוך".

"לדעתנו, הגידול בתפוקת האשלג העולמית יביא לירידה די חדה במחירו, כאשר הצטרפותם של שחקנים חדשים למועדון מפיקי האשלג רק תאיץ את התהליך", כותב ויסבורד.

האנליסט מזכיר כי בשבועות האחרונים התבשרנו על כניסתן של שתי חברות (EuroChem וריו טינטו) לתחום האשלג. בראיית החברות הכסף המושקע בפרוייקטים כדוגמת מכרות הופך להוצאה שקועה (Sunk Cost). לפיכך, כל עוד הכמות השולית נמכרת ברווח על ההוצאות המשתנות, יש היגיון בלמכור אותה ללא קשר לשאלה האם הרווח מהווה החזר נאות עבור ההשקעה הקבועה או לא. גורם זה יכול לחזק את הלחץ על המחירים, כאמור.

בפריזמה מעריכים כי השנים 2008-2009 יהיו השנים הטובות של כי"ל, וזאת כתוצאה מהשילוב האידיאלי בין מחיר האשלג הגבוה ליכולת למכור כמויות העולות על כושר הייצור שלה - תוך כדי הקטנת המלאי.

מודל הערכת השווי של פריזמה מניח כי השנה ובשנה הבאה תמכור החברה במצטבר קרוב ל-900 אלף טון מעל כושר הייצור שלה, ומכירות אלו יניבו הכנסות של קרוב ל-750 מיליון דולר.

האנליסט מדגיש כי אין להתעלם מהעובדה שהזיכיון הנוכחי של כי"ל לניצול משאבי ים המלח עומד לפוג ב-2030. "אמנם מדובר בכברת דרך ארוכה", כותב ויסבורד, "אך הנושא מעלה את השאלה העקרונית: האם אנו מהוונים ומעריכים את שווייה של חברה שאופק פעילותה הוא לאינסוף, או שמא אנו מתייחסים לחברה שקיימת אי בהירות מהותית באשר להמשך פעילותה בתנאים הנוכחיים בעוד 22 שנה?".