השווקים הפיננסיים: המפץ הגדול

השווקים הפיננסיים הישראליים עומדים לעבור שינויים רדיקליים, שיעצבו מחדש את דמותם. ■ להורדת הסקירה

השווקים הפיננסיים הישראליים עומדים לעבור בשנים הקרובות שינויים רדיקליים, אשר יעצבו מחדש את דמותם. הבנקאות הישראלית, חברות הביטוח, השחקנים הזרים והגופים הפרטיים הישראליים יקבעו מחדש את כללי המשחק, תוך שינוי מהותי במשקל כל אחד מהם בשווקים הפיננסיים. סקירה חדשה של גלובס מחקרים בשיתוף קסלמן וקסלמן PwC ממפה את שוקי ההון והכספים החדשים ומצייר את תמונת העשור המהפכני הבא.

תיאור השינויים הצפויים וגיבוש התרחישים השונים הקשורים אליהם, מתבססים על שיחות שנוהלו עם פעילים רבים בשווקים הפיננסיים, אנשי פיקוח ופקידים בכירים בשירות הציבורי.

בין הממצאים העיקריים:

עד סוף העשור הנוכחי יירשם גידול מהיר מאוד בסך הנכסים הכספיים שבידי הציבור והם יגיעו לסכומים שבין 2.1 ל- 2.5 טריליון שקל. במקביל יירשם גידול מהיר עוד יותר בכספים שבניהול גופים מוסדיים, שיגיעו עד שנת 2010 לכטריליון שקל, 300 מיליארד שקל יותר מהיקף הנכסים שבניהולם כיום.

השווקים הפיננסים יהיו מאופיינים בצמיחתם המהירה של תאגידים פיננסיים, שייבנו על יסודם של חברות ביטוח, עם שותפות אפשרית של גורמים מחו"ל. במקביל, הבנקים יהפכו להיות גורם דומיננטי בכל הקשור להפצת מוצרים פיננסיים וגורם מפתח בכל הקשור לסחר בסיכונים.

השנים הקרובות יאופיינו בהכנסת מוצרים חדשים ובחדשנות פיננסית, אשר תביא להתאמת פרופיל ההשקעות שיוצע לכל צרכן לטעמים שלו, ולפרופיל הסיכונים המועדף עליו.

מאפיין בולט של התקופה הקרובה יהיה הגידול המהיר בהיקפי הכספים המושקעים בקרנות הנאמנות, על אף העובדה שבמקביל יופיעו ויתפתחו אפיקי השקעה אחרים שיתחרו על כספו של הציבור.

מהפכה צפוייה בתחום האג"ח. שוק האג"ח הממשלתי יעבור, בעקבות הרפורמה שתונהג במארס 2006, למחזורי מסחר בהיקפים של 3-4 מיליארד שקל ליום, פי שלושה ממה שקיים היום. בנוסף, יופיעו חוזים עתידיים על הריבית, אשר ישלימו את התפתחותו של השוק.

בתחום האג"ח הקונצרני צפוי להימשך הגידול המהיר שכבר מסתמן בשנתיים האחרונות, תוך האצת צמיחת השוק והופעת גורמים מתמחים, שיתחרו מול האשראי שמעניקה היום המערכת הבנקאית.

הבנקאות הישראלית עומדת להמציא את עצמה מחדש בשנים הבאות, תוך מתן דגש מיוחד לשימור הבסיס הקמעונאי שלה, כבסיס להפצת מוצרים כמו קרנות נאמנות וביטוח פנסיוני. על פי הניסיון של מדינות אחרות, הבנקאות הישראלית תהיה דומיננטית מאוד בתחומים אלה ותשלוט על כמחצית מהשוק, אם לא יותר מכך.

המתחרים הישירים של הבנקים הישראליים יהיו תאגידים פיננסיים, שייבנו על יסוד תאגידי הביטוח היום. חברות הביטוח, יהיו, למעשה, חברות לניהול נכסים. הן יוכלו לרכוש חבילות אשראי מהבנקים ולהציע קרנות כספיות לציבור, שיתחרו על הפקדונות במערכת הבנקאית.

הבנקים הזרים יהיו פעילים בשוק האג"ח הממשלתי כעושי שוק, אך יהיו גם מעורבים מאוד בניהול קרנות נאמנות, תוך תחרות ושיתוף פעולה עם גורמים מקומיים.

הגורמים והברוקרים הפרטיים יעברו תהליך של שינוי עמוק, תוך מיזוגים ורכישות. הם שיהיו בחוד החנית של החדשנות הפיננסית, תוך פיתוח מוצרים ייחודיים ושירותים פיננסיים שטרם היו מוכרים בישראל.

להורדת הסקירה