ירידות קלות בתום יום המסחר; התל-טק איבד השבוע 6.8%

טאואר זינקה ב-7.7% ; גיווןהוסיפה לערכה 6.65% ; קבוצת דלק איבדה עד תום המסחר 2.6% ; מכתשים אגן ירדה ב-5.7% ; המעו"ף ות"א 100 ירדו ב-2% ו-2.1% בהתאמה

יום תנודתי נוסף עבר על מדדי המניות בבורסה של תל-אביב. ביום א' לא מתקיים מסחר בשל ט' באב, מה שאומר שהמשקיעים יצאו לחופשת סוף שבוע ארוכה, אבל מי שחשב שהבורסה תעניק למשקיעים הנופשים את ברכת הדרך, בהמשך לנימה האופטימית שהכתיבה הנעילה החיובית אמש בוול סטריט ובאירופה, למד שוב שהכל יכול להתהפך בזמן קצר ובדיוק מאותן סיבות שהעלו קודם את השווקים.

האירוע אשר היווה את הסמן הימני לשינוי האווירה מעבר לים היה הדו"חות הכספיים של חברת הביטוח האמריקנית הגדולה ביותר, AIG , אשר פורסמו אמש לאחר הנעילה.

התוצאות הכספיות של החברה לרבעון השני נפגעו קשות ממשבר האשראי בארצות-הברית. מהנתונים עולה, כי החברה רשמה הפסד ענק של 5.3 מיליארד דולר לעומת רווח של 4 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הציפייה בשוק המקומי לתגובה החריפה בוול סטריט הפכה את כיוון המסחר החל משעות הצהריים, עם התגברות האיתותים על ירידות בפתיחת המסחר מעבר לים.

גם שובו של הנפט למתווה של עלייה במחירו מעל לרף 120 הדולרים לחבית תרם לפסימיות בשוקי העולם.

הבורסות באירופה עברו בשעות הצהריים לעליות שערים קלות, בשל שתי החלטות הריבית של נגיד הבנק המרכזי באנגליה ושל הבנק המרכזי של האיחוד האירופי, אשר נהגו בהתאם לציפיות המוקדמות כאשר הותירו את הריביות הנהוגות שם על כנן ברמה של 5% ו-4.25% בהתאמה.

ובזירה המקומית, כלכלני הראל פיננסים הביעו במסגרת סקירה שפרסמו דאגה מפני הקושי הניצב בפני משרד האוצר להעביר בממשלה הפחתות בתקציב, כשבמקביל ניכרת בחודשים האחרונים מגמה של החלשות בהכנסות המדינה ממיסים.

זאת, לצד חוסר הוודאות הפוליטית והקואליציונית מקטינים את הסיכוי שתקציב 2009 יעבור בזמן. בנוסף, אומרים בהראל בחודשים האחרונים, התרבו מאוד יוזמות החקיקה הפרטית בכנסת בניגוד לעמדת הממשלה. "אם יוזמות חקיקה אלה יושלמו בהצלחה", מזהירים בהראל, "הן עלולות להגדיל את הוצאות הממשלה ולהקטין את הכנסות המדינה ממיסים במיליארדי שקלים, ולהכביד מאוד על עמידה ביעדי הגירעון בשנים הבאות".

עדיין בהשפעת החלטת הריבית בארצות-הברית, אשר הותירה את פער הריביות בין השקל לדולר בעינו בגובה של 2%, ובהמשך לדברי יו"ר הפד, לפיהם הסיכון לכלכלה האמריקנית הוא עדיין ההאטה ולא התגברות האינפלציה - נחלש המטבע האמריקני ב-0.34% מול השקל ושערו היציג ננעל ברמה של 3.538 שקל לדולר.

תוצאות מעוררות מחלוקת למכתשים

את שבוע המסחר מסכם מדד המעו"ף באובדן של 2%, תל-אביב 100 ירד ב-2.1%. אחרי שבוע תנודתי למדי ירד מדד הנדל"ן השבוע ב-1.8% הגדיל לעשות מדד התל-טק אשר צנח ב-6.8% .ממדד הבנקים נגרעו 0.8% בסיכום שבועי.

בסיכום יומי ננעל מדד המעו"ף בירידה של 0.25% ותל-אביב 100 איבד מערכו 0.14%.

בצד התנודתיות במדדי המניות בלטו האפיקים השקליים הארוכים אשר ננעלו ביציבות כשצמודי המדד לאותו משך זמן מאבדים 0.2%. מחזור המסחר הסתכם ב-1.4 מיליארד שקל.

עם התחממות עונת הדיווחים היה זה תורה של מכתשים אגן לקבוע את מגמת היום. המניה ריכזה את מחזור המסחר השני בגודלו היום והובילה את ירידות השערים בשוק, שכן המשקיעים מימשו את אחזקותיהם במניה והורידו אותה ב-5.7%.

בסיכומו של דבר האנליסטים היו חלוקים לגבי תוצאות החברה. מכתשים הציגה גידול של 28% ברווח הנקי שלה על פני התקופה המקבילה אשתקד, והוא הסתכם בכ-69 מיליון דולר. "בשורה העליונה החברה צומחת בקצב המהיר ביותר בענף", אמרה בתגובה לדו"חות לימור גרובר, מנהלת המחקר בפסגות.

"הרבעון השני במגזר האגרוכימיה התאפיין בהמשך ביקושים גבוהים, צמיחה חזקה בדרום אמריקה, עליית מחירים שקיזזה התייקרות חומרי גלם והשפעה חיובית של התחזקות האירו, שקוזזה במידת מה על-ידי התחזקות השקל לעומת הדולר", ציינה גרובר.

ואילו יובל זעירא, מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות אי.בי.אי אמר, כי "מכתשים אגן נהנית משילוב של גורמים הפועלים לטובתה - מחירי הסחורות והביקושים להדברה, מזג אוויר נוח ומטבעות בכיוון הנכון. מסיבות אלה מצליחה החברה להציג צמיחה חזקה, ובכל זאת שיעורי הרווחיות לא מתרוממים לכיוון של שנים קודמות". על-פי זעירא, "החברה תתקשה להציג עלייה ברווחיות בשנים הקרובות לאור מחירי חומרי הגלם (אלא אם תימשך מגמת הירידה החזקה במחירי הנפט), ובעיקר לאור התעצמות התחרות".

קבוצת דלק ריכזה גם היא עניין על רקע דיווחי החברה הבת, דלק US. רווחי החברה הבת צנחו ב-54% ל-4 מיליון דולר. זאת, כשההכנסות דווקא עלו ב-31% והסתכמו ב-1.45 מיליארד דולר. החברה הנמיכה את תחזיותיה לשנת 2008. מניית קבוצת דלק איבדה עד תום המסחר 2.6% מערכה.

מדד התל-טק רשם היום עליות שערים וסיים בתוספת של 0.7%. ריכזה עניין מניית גיוון , אשר הוסיפה לערכה 6.65% עד תום המסחר, עם פרסום תוצאותיה הכספיות. החברה רשמה עלייה של 19% בהכנסות לרמה של 33 מיליון דולר וזינוק חד של 365% ברווח אשר הסתכם ב-2.9 מיליון דולר.

עוד היום, טאואר הודיעה כי היא נמצאת במו"מ להפחתת חובה לבנקים פועלים ולאומי כמו גם לחברה לישראל, ובתגובה זינקה המניה ב-7.7%.

[לאתר המעו"ף]