הישראלים שמנסים לרמות את גוגל: "אני מפעיל רשת קטנה של מקליקים מהעולם. אם אתה לא מבין בזה, אל תתחיל אפילו כי גוגל יעיפו אותך מהר"

שוק הפרסום דרך מודעות השורה בגוגל מגלגל מיליארדי דולרים. כצפוי, הישראלים מנסים להשיג נתח בתחום הזיוף, דרך חוות מקליקים ותוכנות אוטומטיות מיוחדות ; א', מומחה להקלקה פיקטיבית, שנתפס וכבר הספיק לחזור לתחום: "הקמתי אתרים תחת כמה שמות. חשוב לעשות את זה בצורה מבוקרת, כי אחרת עולים עלינו די מהר" ; מתוך מגזין "פירמה" שיתפרסם היום

"אני מפרסם כבר שנים ב'גוגל' באמצעות תוכנת 'גוגל אדסנס' - הכלי שמאפשר למודעה שלי להופיע בטור השמאלי בתוך מודעות 'גוגל' שמשובצות באתרים שונים. הרעיון הוא לפרסם באתרים שרלוונטיים למוצר שלי ולהשיג לקוחות. עבור כל קליק על המודעה אני משלם ל'גוגל' בערך חצי דולר, אבל זה אמור להשתלם כי אני מקבל לקוחות שמתעניינים במוצר שלי," מסביר ד', עצמאי בתחום התוכנה.

"אחרי תקופה מסוימת התחלתי לשים לב שיש לי כמות קליקים עצומה במדינות כמו הודו וטורקיה, אבל לא היה לי במדינות האלה אפילו לקוח אחד. בדקתי קצת את הנתונים והתברר שיש שם אנשים שמקליקים על המודעות כל היום, כמובן בלי שהם מתעניינים בכלל במוצר. אחרי בירור עם 'גוגל' התברר שנפלתי קורבן להונאת קליקים (קליקפרוד) - אנשים שמנסים להרוויח כסף באמצעות הקלקה על המודעות. מהר מאוד הורדתי את הפרסום במדינות האלה, וגם בארה"ב ובמדינות המערב אני עוקב מקרוב אחרי כל קליק. ההרפתקה הזאת עלתה לי כמה אלפי דולרים," הוא מסביר.

ד' יצא יחסית בזול. מרטין פליישמן מארה"ב, בעל חברה לייעוץ פיננסי בנושא משכנתאות וביטוח, העריך בראיון ל"ביזנסוויק" שהונאות קליקים עלו לו יותר מ-100 אלף דולר. הקליקים המזויפים שלו הגיעו ממונגוליה, סוריה ומדינות אפריקאיות. מיותר לציין שלא היה לו אפילו לקוח אחד במדינות האלה. איך עובדת השיטה? "בדרך כלל יש שני סוגי זייפני קליקים. יש כאלה שמקליקים כל היום על המודעה של המתחרה במטרה לגרום לו להוצאות פרסום גבוהות ולגמור לו במהירות את תקציב הפרסום. הסוג היותר מסוכן הוא אנשים שמקימים אתרים, שמים שם מודעות של 'גוגל' ומתחילים לחפש דרכים כדי להגביר את כמות הקליקים שעושים הגולשים על המודעות. כל קליק כזה, שמוכפל אוטומטית, שווה כסף, ובמקרים מסוימים אפשר להרוויח כמה עשרות דולרים על כל קליק," מסביר מומחה לפרסום ברשת.

א' חושף את קלפיו

חברות אבטחה ברשת טוענות כי על פי חישובים שונים, בשנת 2008 תגיע העלות העולמית של זיופי הקליקים למפרסמים באינטרנט ל-1.6 מיליארד דולר. אחרות טוענות כי כל קליק רביעי על מודעה כלשהיא בעולם הוא מזויף ובוצע על ידי רובוט, וכל מטרתו היא לנפח את הכיסים של הזייפן ולא לקנות מוצר מהמפרסם. מומחים טוענים כי עיקר האיום מגיע ממדינות באסיה ובמזרח אירופה, שם ממוקמים האקרים רבים בעלי יכולות, שמנצלים את הידע הטכני שלהם כדי להרוויח כסף גדול מבלי לקום מהכיסא. שמועות רוחשות מספרות שגם ישראלים מעורבים בתעשיית הקליקים.

את א' וח' מצאתי בפורום בינלאומי באינטרנט שמהווה מקום מפגש למקדמי אתרים, עכברי רשת ואנשים שבאופן כללי לא מורידים את העיניים מהמחשב. אחרי כמה גישושי פתיחה שבמהלכם דיברנו על אתרי נישה ומודעות של "גוגל", זרקתי לפורום שאלה על תוכנות שעושות קליקים אוטומטיים על מודעות. א' וח' התעלמו מהמסר וירדו למחתרת. יום למחרת, תחת שם אחר בפורום, הצלחתי להוציא מהם כמה מילים על השיטה. לדברי א', הוא התחיל בהקמת אתרי נישה, מיקם בהם מודעות של "גוגל" וחיכה שיבואו גולשים. אחרי מספר חודשים הוא הבין שאמנם יש גולשים שנכנסים לאתר, אבל כמות הקליקים על המודעות לא היתה גבוהה והוא מצא את עצמו עם הכנסה של 100 דולר בחודש - הרבה פחות ממה שתיכנן.

- מה עשית כדי להגביר את מספר הקליקים?

"בהתחלה חשבתי לעשות קידום אתרים מסיבי יותר, אבל ככל שלמדתי יותר על השיטה הבנתי שיש גם דרכי קיצור. קראתי על חוות קליקים בהודו ועל תוכנות אוטומציה שעושות המון קליקים במכה והתחלתי לבדוק את הנושא. הורדתי דרך אחת מתוכנות שיתוף הקבצים תוכנת אוטומציה והתחלתי לעבוד. תוך זמן קצר היו לי המון קליקים והרווחים עלו בצורה משמעותית. החגיגה הסתיימה די מהר אחרי שהתברר ש'גוגל' מזהה בקלות את התוכנה הזו, והיא מחקה לי את החשבון."

- מה אתה עושה היום?

"הקמתי תחת שמות אחרים אתרים נוספים, וחוץ מהקליקים האמיתיים אני מפעיל רשת קטנה של מקליקים מהעולם שלוחצים על מודעות אחד של השני. חשוב לעשות את זה בצורה מבוקרת, כי עולים עלינו די מהר. העיקרון הוא לעשות מעט קליקים, מהמון מחשבים שונים, ולנסות לגרום לכך שהמקליקים יהיו ממקומות שונים בעולם." ח' חשד שאני קשור ל"גוגל" או לאחת מרשויות החוק, והסכים רק להגיד ש"יש המון דרכים לעשות יותר קליקים, אבל צריך להבין בזה. אם אתה לא מבין בזה, אל תתחיל אפילו כי 'גוגל' יעיפו אותך יותר מהר ממה שאתה חושב." גולשים נוספים בפורום המליצו על תוכנות אוטומציה של בחור רוסי שנחשב למומחה בתחום. לדבריהם, "הוא תמיד מקדים בצעד אחד את 'גוגל'. כרגע יש לו את התוכנה הטובה ביותר בשוק ואפשר לקנות את זה ממנו באתרי מכרזים שונים ברשת."

מה אתה עושה כשאתה קם?

אורן שץ, מנכ"ל "SEO ישראל", חברה לקידום אתרים באינטרנט, טוען שאפשר למצוא זייפנים כחול לבן. "יש אנשים בישראל שקמים בבוקר וישר הולכים ללחוץ על המודעות של המתחרים. הם יודעים שכל לחיצה עולה למתחרה שלהם כסף ובדרך כלל, משום שבשוק הישראלי תקציבי הפרסום לא גבוהים במיוחד, הם מצליחים אחרי מספר לא רב של קליקים לגמור את התקציב של המתחרה. לפעמים רואים באתר מסוים 90% הונאת קליקים."

- איך מתגוננים נגד זה?

"בעיקרון 'גוגל' עצמו נלחם בתופעה, מנסה לזהות את הקליקים המזויפים ולא מחייב אותך על קליקים כפולים. למרות זאת, אם המתחרה מספיק מתוחכם, ייגמר לך די בקלות תקציב הפרסום. היו לי לקוחות שהמלצתי להם אפילו לפנות למשטרה, כי מדובר בהונאה ובסוג של גניבה. בעיקרון, באמצעות צו של שופט אפשר לזהות את הגולש ולתבוע אותו באופן אישי. הבעיה היא שחברות האינטרנט לא ייתנו לך את האיפי, את כתובת המחשב, ולכן זה הליך מסובך. באופן עקרוני הסכומים בארץ עדיין קטנים ולא שווה ללכת לבית משפט."

- מי עיקר הזייפנים?

"רובם עסקים קטנים. הבעיה היא שאחרי שמישהו מזהה שעושים לו את זה, הוא מחזיר באותו מטבע - ואז כולם מפסידים. יש כמה רמות של זייפנים. יש רמה פשוטה של כאלה שיושבים ולוחצים בעצמם ואז הנזק הוא קטן. יש רמה גבוהה יותר, כאלה יותר מתוחכמים - הם יודעים ש'גוגל' מחפש אותם ומנסים להתחכם: הם עושים רק כמה קליקים ביום ומשנים בעזרת תוכנות מסוימות את האיפי של המחשב. הבעיה הגדולה היא ההאקרים שיש להם תוכנות לקליקים. אני מניח שזה קיים פה בתחומים אפורים כמו קזינו ופורנו."

- איך "גוגל" מתייחסת לשוק הישראלי?

"ישראל מראש חשודה אצלם, יחד עם הודו וסין. ל'גוגל' ברור שיש אפשרות לרמות בתחום הזה והיא עושה הרבה ומתנהגת בצורה ממש דרקונית כדי לנקות את התחום, אבל תמיד יש כאלה שיעברו מתחת לרדאר." גורמים בשוק האינטרנט הישראלי טוענים שהקלקות על מודעות של מתחרים בולטות בעיקר בתחום העובדים הזרים, עריכת הדין, לוחות הדרושים וסוכנויות הנסיעות.

שומאן טראנס

בראיון מיוחד ל"פירמה", בכיר ב"גוגל" העולמית, שומאן גוסמאנג'ומבר, העוסק בתחומי הפרסום של "גוגל" ומי שהיה ממקימי "ג'ימייל", טוען כי התופעה אמנם קיימת, אבל ש"גוגל" מצליחה לעשות עבודה טובה בזיהוי הקליקים ה"לא אמיתיים" ושההיקף שלהם עומד רק על 10% מכלל הקליקים. לדבריו, לא מדובר רק בזיופי קליקים מקצועיים, אלא גם בקליקים הנחשדים כ"לא אמיתיים" ושנפסלים מסיבות שונות. הפתרון של "גוגל" הוא לזכות את חשבונם של המפרסמים וכך למנוע מצב שבו ייגרם נזק למפרסם.

- מומחים טוענים שאתם עושים עבודה טובה בזיהוי זייפנים פשוטים, אבל אתם מתקשים מול האקרים שמתכנתים תוכנות שמבצעות קליקים אוטומטיים.

"יש לנו יכולות לזהות אוטומציה של קליקים ולסנן אותם החוצה. אנחנו עושים את זה באמצעות פילטרים שונים, דרך ניתוח של כל קליק ובאמצעות חקירות שונות שמבצעת חטיבת הפיקוח על טראפיק איכותי. יש לנו מערכת גלובלית שמסתכלת בכל זמן נתון על המון פרמטרים ומריצה בדיקות. אני יכול להודיע לכל הזייפנים שלא מספיק להחליף איפי כל הזמן, ושאנחנו יודעים לעלות גם על זה. זה סוג של מרוץ בין הצדדים - ברגע שאנחנו סוגרים פירצה, הם מנסים לפתוח אחת אחרת."

- איזו פעילות זייפנית גיליתם במהלך הבדיקות?

"מצאנו לא מעט 'חוות קליקים' ומעגלי קליקים בסין והודו. מדובר למעשה בסוג של רשת שבה חברים עשרות ולעיתים מאות אנשים, שכולם עושים קליקים על מודעות שונות ברגעים שונים במהלך היום. הם למעשה מנסים לטשטש את העקבות של הקליקים ומקשים על המערכת להתחקות אחרי מקור הקליק המזויף, מפני שהוא מגיע בכל פעם ממישהו אחר. במזרח אירופה יש הרבה זייפנים שמתעסקים באוטומציה של התחום ומנסים לייצר תוכנות משוכללות שמייצרות הרבה קליקים באופן אוטומטי".

- ובישראל?

"אנחנו מוצאים חוות כאלה ותוכנות קליקים במקומות שונים בעולם, וישראל לא שונה בכך. אין לכם משהו ייחודי בתחום, לא שאנחנו יודעים עליו, אבל גם אצלכם, כמו בכל המקומות, היתה פעילות בתחום הזיופים".

הכתבה המלאה מתפרסמת במגזין "פירמה"