אפריקה ישראל רושמת הפסד - ומחלקת אופציות

הדירקטוריון אישר הקצאת 378.5 אלף אופציות למנכ"ל הנכנס, איזי כהן, ו-55,67 אלף אופציות לרון פאינרו, סמנכ"ל הכספים, במחיר מימוש הגבוה בכ-70% ממחיר המניה בבורסה

כאמור, ביום חמישי בערב פרסמה אפריקה ישראל את דו"חותיה לרבעון השני של השנה, מהם עולה כי הוצאות מימון בגובה של 677.4 מיליון שקל, והפרשה לירידת ערך בגובה כ-10 מיליון דולר בגין פרויקט כושל בארה"ב, הביאו את החברה לרשום הפסד של כ-91 מיליון שקל ברבעון. זאת, לעומת רווח של 3.45 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד.

ראוי לציין עם זאת, שהרבעון השני של 2007 כלל רווחי הון בגין הנפקת אפי פיתוח בלונדון, בסך של כ-3.4 מיליארד שקל. פרט לכך, החברות הבת - אפריקה נכסים, דניה סיבוס ואפי פיתוח, רשמו דווקא שיפור בתוצאותיהן ברבעון. בין היתר, מגזר התעשייה רשם שיפור של 59% בהכנסות ותרם כ-538 מיליון שקל, וההכנסות מהשכרת מבנים הסתכמו בכ-148 מיליון שקל, צמיחה של כ-86% לעומת הרבעון המקביל.

מנגד, נרשמה ירידה בהכנסות מעסקאות בנייה ומקרקעין, של כ-6% לעומת הרבעון המקביל, לסך של 726.6 מיליון שקל. בחברה מסבירים זאת בירידה בהיקף ההכרה ברווח ממכירת דירות בקבוצה, בעיקר בשל דרישות התקינה הבינלאומית למסירת דירות קודם להכרה ברווח.

האינפלציה בישראל ברבעון החולף, בגובה של כ-2.5%, הכבידה את משאה על רקע האשראי צמוד המדד הגדול של החברה, והוצאות המימון זינקו ב-42% ברבעון ל-677.4 מיליון שקל. בסופו, סך ההתחייבויות לזמן ארוך של אפריקה ישראל הן 16.7 מיליארד שקל, וסך ההתחייבויות השוטפות עומד על 11.6 מיליארד שקל. החוב הפיננסי נטו של הקבוצה עמד על כ-16.2 מיליארד שקל, והחוב סולו על כ-4.6 מיליארד שקל.

סיבה עיקרית שנייה להפסד היא כאמור הפרשה לירידת ערך בסך 10 מיליון דולר בגין פארק השעשועים הארד רוק שבדרום קרוליינה, ארה"ב, בו שותפה החברה. הפארק נפתח במאי בהשקעה של 367 מיליון דולר, אך מספר מבקרים נמוך מהצפוי יצר תזרים מזומנים חלש שפגע ביכולת הפארק לממן את התחייבויות השוטפות, ולפרויקט הוצמדה לאחרונה הערת "עסק חי".

בנוסף, כמו חברות ישראליות אחרות הפועלות בחו"ל ומדווחות בישראל, גם אפריקה ישראל משלמת את המחיר על היחלשות הדולר מול השקל. וכך, ההון העצמי (המיוחס לבעלי המניות) של החברה הסתכם בכ-5.9 מיליארד שקל - שחיקה של כ-15% מתחילת השנה, בעיקר על רקע תיסוף השקל כאמור.

בתוך כך, נציין כי דירקטוריון אפריקה ישראל אישר הקצאת 378,500 אופציות למנכ"ל הנכנס איזי כהן, ו-55,670 אופציות לרון פאינרו, סמנכ"ל הכספים, במחיר מימוש הגבוה בכ-70% ממחיר המניה בבורסה - 136.5 שקל בעת אישור ההקצאה.