המעו"ף ירד בסיכום שבועי ב-2.8% והוא עדיין מתחת לרף 1,000 הנקודות

כי"ל סיימה בעלייה של 1.3% ; מניית החברה לישראל סיימה בירידה של 4% ; דלק נדל"ן שמה זינוק של 6.1% ; אלוני-חץ סיימה בעלייה של 2.8% ; מניית אורמת בלטה היום בעלייה של 3.8% ; שטראוס ירדה ב-3.1% ; טבע הוסיפה לערכה 1.2%

יום המסחר האחרון של השבוע הסתיים בירידות, ובהתאם לכך גם הסיכום השבועי שבו ירד המעו"ף ב-2.8% וכך נותר מתחת לרמת 1,000 הנקודות. גם מדד תל-אביב 100 מתקרב לרמת 900 הנקודות, כשכעת רמתו היא 900.86 נקודות, ירידה שבועית של 2.3%. בניגוד למגמה הכללית, דווקא מדד התל-טק 15 התחזק השבוע, עם תוספת של 3.3%. הסיבה לכך היא האווירה החיובית סביב חברות הטכנולוגיה והמאבק בגילת .

הטריגר לירידות בתחילת היום היה המסחר המעורב בארצות-הברית אמש, לצד פרסום נתוני מאקרו סותרים. הנתונים הראו גידול בהזמנות ממפעלים, אך גם קיצוץ במשרות. נציין, כי השוק בארצות-הברית דרוך לקראת הפרסום של נתוני האבטלה מחר. לאחר סגירת המסחר אתמול בוול סטריט, חתמו השווקים באסיה את המסחר בירידות. אחריהם ירדו היום גם בורסות אירופה, שהמתינו להודעת הבנק האירופי המרכזי בנושא הריבית.

בשעות הצהריים הודיע הבנק המרכזי האירופי, כצפוי, כי יותיר את הריבית ברמה של 4.25%. גם הבנק המרכזי באנגליה פעל בהתאם לציפיות, והשאיר את הריבית בגובה של 5%.

פתיחת המסחר בוול סטריט היום הייתה שלילית ומשכה את הבורסה התל-אביבית מטה. נושא נוסף שבער על סדר היום של המשקיעים היה הדולר, שהגיע השבוע לרמה של 3.63 שקל, ומאז המסחר בו מתאפיין במימושים. "מתחולל קרב רציני על רמת ה-3.6", מסביר דרור זק"ש, מנהל חדר המסחר במט"ח בבנק הבינלאומי. "התיקון יכול להוביל אותנו לרמת 3.5 השקלים. עם זאת המגמה היא כלפי מעלה, עם הרוח הגבית של בנק ישראל והתחזקות הדולר בעולם, אך הטיפוס יהיה לא פשוט", מציין זק"ש. למרות זאת, הוא אינו רואה את הדולר נסחר בעתיד הקרוב ברמה של 4 שקל.

"הקניות של בנק ישראל ללא ספק ממשיכות לתמוך בדולר והיום אנו רואים הרבה מאוד מוכרים מכל השחקנים בשוק: גורמים זרים, חברות עסקיות וספקולנטים שונים שמוכרים כעת", אומר זק"ש. "השוק הטמיע את העובדה שהדולר יכול לרדת ואנחנו רואים שימוש נרחב יותר בסטופ-לוס (פעולת מכירה אוטומטית- מ.א.) כדי להגן על כל רכישה", הוא מסכם.

אתמול התפרסמו נתוני הכנסות המדינה ממסים ובקרב הכלכלנים ניכרת אי-נוחות. "החולשה בהכנסות ממסים בחודשים האחרונים עשויה לרמז על האטה בפעילות הכלכלית וגם ליצור בעיה ניכרת בתקציב המדינה ל-2009", אומרים היום במחלקת המאקרו של הראל פיננסים, בראשות ד"ר מיכאל שראל. הסיבה לכך היא שבתכנון התקציב של 2009 התבססו על הכנסות גבוהות יותר ממיסוי. בהראל חושבים, כי בגלל החישוב הנוכחי של התקציב, הגירעון ב-2009 צפוי להיות גבוה יותר מיעד התקציב.

בסיום יום המסחר ירד מדד המעו"ף ב-0.6%, תל-אביב 100 ירד ב-0.5% ומדד התל-טק 15 ירד ב-1.2%. בשוק הסולידי רשמו אגרות החוב השקליות הארוכות התחזקות של 0.2% ואילו אגרות החוב הצמודות הארוכות רשמו ירידה של 0.2%. הדולר נחלש היום ב-0.555% ושערו היציג נקבע ברמה של 3.582 שקל. מחזור המסחר הסתכם ב-2.1 מיליארד שקל.

זינוק בדלק נדל"ן

עם פתיחת המסחר, כי"ל סיפקה את מירב העניין כשהודיעה על רכישה עצמית של 5% ממניותיה עד לסוף הרבעון השני של 2009. היקף הרכישה עומד כרגע על יותר ממיליארד דולר, הרכישה העצמית הכי גדולה שנראתה מעולם בבורסה הישראלית. "הדירקטוריון מאמין, כי הרכישה העצמית של מניות החברה בנסיבות הקיימות מוצדקת וראויה, בהתחשב בתוצאות העסקיות של החברה", נכתב בהודעת החברה לבורסה. מניית החברה סיימה בעלייה של 1.3%.

בניגוד אליה, מניית החברה לישראל סיימה בירידה של 4% על רקע התגברות ההערכות בשוק ההון כי הפסדיה של צים יגדלו.

מניית דלק נדל"ן רשמה היום זינוק של 6.1% מייד עם פתיחת המסחר, במחזור כפול מהממוצע. ביום שישי פרסמה החברה את דו"חותיה לרבעון השני ביחד עם הערכת שווי של 3.5 מיליארד שקל. מאז הספיקה המניה לרדת ב-7% ולעלות בשיעור דומה ביום שלאחר מכן, כאשר התנודתיות של המניה נמשכה לאורך כל השבוע. היום השתלטה מגמת העלייה, ודלק נדל"ן זינקה ב-9.1%. השאלה היא האם יימשך הזיג-זג או יתקבל כיוון ברור.

מניית נדל"ן נוספת שנמצאת בכותרות היא אלוני חץ , שמידרוג הורידה את דירוג האג"ח שלה ל-A1 עם אופק יציב. דירוגה הקודם של אלוני חץ היה Aa3, ומידרוג מסבירה את הורדת הדירוג בכך שחלה הרעה ברמת האיתנות הפיננסית של אלוני חץ. בנוסף, במידרוג מאמינים כי הירידה בשווי המניות שהחברה מחזיקה, בעיקר פירלי האיטלקיה, וכן החשיפה המטבעית, מצדיקים את ההורדה. למרות הורדת הדירוג, מניית אלוני-חץ סיימה בעלייה של 2.8%.

מניית אורמת בלטה היום בעלייה של 3.8%, וייתכן שהסיבה לכך היא סקירה חיובית שהאנליסט יובל בן-זאב מכלל פיננסים בטוחה פרסם אודותיה ביום שלישי האחרון, עם מחיר יעד של 49 שקל. בנוסף, פורסם כי החברה היא אחת משבע המתמודדות להקמת שתי תחנות הכוח התרמו-סולריות באשלים בהיקף ייצור של 250 מגה-ואט מותקן ובהיקף השקעה משוער של 650 מיליון דולר.

מניית שטראוס המשיכה עם המומנטום השלילי וירדה ב-3.1%. הרקע לכך הוא ההאטה הכלכלית בישראל ובעולם. בשוק ההון עולים חששות לרמת הרווחיות של החברה. מתחרתה הגדולה בישראל, אסם, המתמודדת עם קשיים זהים, סיימה את יום המסחר בירידה מינורית יותר של 0.7%.

ונסיים במניית טבע , שעלתה היום ב-1.2% על רקע כתב התביעה שהגישה מול סאנדוז ונובארטיס בנוגע לתרופה גנרית לקופקסון. כצפוי, התחלת ההליך המשפטי מונעת משתי החברות לשווק את מוצריהן. בנוסף פורסם אתמול, כי טבע העבירה מסמכים לרשות הסחר הפדראלית בכדי להשלים את עסקת רכישת באר.

[לאתר המעו"ף]