איך בוחרים מקום מגורים? עבור 71% מהישראלים המרחק מהעבודה הוא שיקול מרכזי

מסקר שערך מכון "חקר רייטינג" עבור "גלובס" עולה כי 61% מהמשיבים מתגוררים במרחק של עד 10 ק"מ ממקום עבודתם

אחד הגורמים הדומיננטיים בהחלטה על מקום מגורים הוא המרחק מהבית לעבודה. נסיעה ארוכה בוקר בוקר לעבודה, העמידה בפקקים ובזבוז הזמן והכסף, במיוחד לאור מחירי הדלק הגואים, נתפסים כפגיעה ממשית באיכות החיים.

מסקר שערך עבור "גלובס" מכון "חקר רייטינג", שבהנהלת מרים חונן, במהלך חודש אוגוסט, עולה כי המרחק בין הבית למקום העבודה מהווה שיקול דומיננטי בבחירת הדירה. המרואיינים בסקר נשאלו: "עד כמה המרחק ממקום העבודה הוא לדעתך שיקול חשוב בבחירת דירה?" על פי תשובותיהם, ל-71% מהישראלים המרחק ממקום העבודה הוא שיקול חשוב בבחירת דירה (עבור 32% מדובר בשיקול חשוב במידה רבה מאד, ועבור 39% חשוב במידה רבה).

המרואיינים התבקשו גם לציין מהו המרחק הנוכחי בין מקום עבודתם לדירתם הנוכחית, ונמצא כי מבין אלו שעובדים וציינו מרחק מהבית לעבודה, 23% מתגוררים במרחק של עד 2 ק"מ בלבד ממקום עבודתם (וניתן לומר שאין להם צורך בתחבורה), 20% במרחק של 3-5 ק"מ ממקום עבודתם, 18% במרחק של 6 עד 10 ק"מ מהעבודה, 19% מתגוררים במרחק של 11 ועד 25 ק"מ ממקום עבודתם ו-20% נוסעים כל בוקר לעבודה מרחק של 26 ק"מ ומעלה. בסך הכל, אם כן, 61% מהמשיבים מתגוררים במרחק קצר, של עד 10 ק"מ ממקום עבודתם.

המרחק הממוצע בין הבית לעבודה, בהסתמך על הערכות המשיבים, עומד על 16.8 ק"מ, מרחק שבקנה מידה עולמי נחשב ממש ליד הבית. יחד עם זאת, כדאי כמובן לזכור את התשתיות הבעייתיות בישראל, את הפקקים הארוכים בבוקר ואת המחסור בתחבורה ציבורית ראויה (רכבות קלות) בתוך הערים, ההופכים כל ק"מ על המפה לארוך הרבה יותר.

מניתוח צולב של החשיבות המיוחסת למרחק ממקום העבודה בעת בחירת דירה, לבין המרחק בפועל, עולה כי בקרב אלה שהמרחק בין הבית לעבודה חשוב להם במידה רבה מאד, יש 71% אשר אכן מתגוררים במרחק של עד 10 קילומטרים ממקום עבודתם, לעומת 61% מכלל המשיבים.

הסקר נערך בשבוע האחרון בקרב 501 נשאלים, המהווים מדגם כלל ארצי מייצג של האוכלוסיה היהודית הבוגרת בישראל.