בדיקת "גלובס" חושפת את פגיעותם של הבנקים בישראל: האשראי ללווים הגדולים מהווה 65% מההון העצמי של הבנקים הגדולים בישראל

(עדכון) - היקף האשראי של הלווה הגדול ביותר בפועלים עומד על 3.3 מיליארד שקל, בבנק לאומי על 2.8 מיליארד שקל ואילו בדיסקונט - 2.6 מיליארד שקל ; בנק ישראל: "סיימנו לאחרונה בדיקה מקיפה ואנחנו רגועים"

בעיית ריכוזיות האשראי הבנקאי עלתה לכותרות בתקופה האחרונה לאור המשבר הפיננסי העולמי ונפילת האג"ח הקונצרניות. חמשת הלווים הגדולים בישראל ידועים: נוחי דנקנר (אי.די.בי), יצחק תשובה (דלק), לב לבייב (אפריקה ישראל), משפחת עופר (החברה לישראל), ואליעזר פישמן. התפלגות חובותיהם בתוך המערכת הבנקאית אינה ידועה, שכן הבנקים לא מדווחים באופן שוטף על הלווים הגדולים ולעולם לא ברמה השמית.

רק בדו"חות השנתיים נותנים הבנקים ביאור המפרט סטטיסטית את הרכב תיק האשראי בחתך לווים והיקפי אשראי וגם כך רק ברמת לווה בודד ולא בפירוט קבוצת לווים. כך שהנתונים האחרונים הגלויים הם מדצמבר 2007 (למעט דיסקונט שפרסם ביאור בדו"חות הרבעון השני).

מבדיקת "גלובס" עולה כי שיעור האשראי שניתן בשלושת הבנקים הגדולים - לאומי, פועלים ודיסקונט - ללווים הגדולים (מעל 1.2 מיליארד שקל), עומד בממוצע על 65% מההון העצמי של הבנקים וכי ל-13 לווים היקף אשראי מעל 1.6 מיליארד שקל (סביר כי חלק מהלווים חופפים בין הבנקים).

לאחרונה סיים הפיקוח על הבנקים, בראשותו של רוני חזקיהו, בדיקה מקיפה של מצב נזילות הלווים הגדולים ובבנק ישראל רגועים מאוד לגבי נזילותם ויכולתם לעמוד בהתחייבויותיהם. בשבוע שעבר התבטא נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בראיון רדיו ואמר כי "בנק ישראל עוקב אחר מצבם של הלווים הגדולים במשק ואינו רואה סיבה לדאגה".

* בבנק הפועלים היקף האשראי של הלווה הגדול ביותר עומד על 3.3 מיליארד שקל, היקף האשראי של הלווה השני עומד על 2.1 מיליארד שקל ואשראי ארבעת הלווים הבאים עומד בממוצע על 1.8 מיליארד שקל.

בהפועלים 15 לווים מעל 1.2 מיליארד שקל כשהאשראי המצרפי שלהם מהווה 87.1% מההון העצמי המחושב של הבנק. בראש החטיבה העסקית של הפועלים עומד ציון קינן. מנתוני בנק ישראל עולה כי מדד הרפינדל לריכוזיות תיק האשראי העסקי עומד בבנק הפועלים על 0.188. הרפינדל הנו מדד בנקאי מקובל לבדיקת ריכוזיות תיק האשראי. ככל שהמדד גדול יותר פירוש הדבר כי ריכוזיות תיק האשראי גדולה יותר.

* בבנק לאומי היקף האשראי של הלווה הגדול ביותר עומד על 2.8 מיליארד שקל, היקף האשראי של הלווה השני עומד על 2.1 מיליארד שקל ואשראי שני הלווים הבאים עומד בממוצע על 1.8 מיליארד שקל. בלאומי 9 לווים מעל 1.2 מיליארד שקל כשהאשראי המצרפי שלהם מהווה 53% מההון העצמי המחושב של הבנק. בראש החטיבה העסקית של לאומי עומדת רקפת רוסק עמינח. מדד הרפינדל בלאומי עומד על 0.176.

* בבנק דיסקונט א היקף האשראי של הלווה הגדול ביותר עומד על 2.6 מיליארד שקל, היקף האשראי של הלווה השני עומד על 2.3 מיליארד שקל ושל הלווה השלישי 1.66 מיליארד שקל. בדיסקונט 3 לווים מעל 1.2 מיליארד שקל כשהאשראי המצרפי שלהם מהווה 46.7% מההון העצמי המחושב של הבנק. בראש החטיבה העסקית של דיסקונט עומד אהוד ארנון. מדד הרפינדל בדיסקונט עומד על 0.168.

*בבנק הבינלאומי היקף האשראי של הלווה הגדול ביותר עומד על 1.4 מיליארד שקל, ואשראי שלושת הלווים הבאים עומד בממוצע על 860 מיליון שקל. בבינלאומי 4 לווים מעל 800 מיליון שקל כשהאשראי המצרפי שלהם מהווה 55.4% מההון העצמי המחושב של הבנק. עם זאת רכישת בנק מסד, שהוא בנק קמעונאי, הקטינה את שיעור האשראי להון בבינלאומי. בראש החטיבה העסקית של הבינלאומי עומד אילן בצרי. מדד הרפינדל בבינלאומי עומד על 0.192.

* מזרחי טפחות , בניהולו של אלי יונס, עומד היקף האשראי של הלווה הגדול ביותר על 677 מיליון שקל. בבנק 5 לווים מעל 400 מיליון שקל כשהאשראי המצרפי שלהם מהווה 27.8% מההון העצמי המחושב של הבנק. מדד הרפינדל במזרחי טפחות עומד על 0.208.

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה בעיתון "גלובס"