ברק מגייס כלכלנים בכירים ללחוץ על לבני לפרוץ את מסגרת התקציב

מקורבי לבני מנמיכים ציפיות: "לא בפורום הזה תגובש המדיניות הכלכלית. זה בסך הכל דיון מאקרו של אנשים שאומרים את דעתם"

מקורבי יו"ר קדימה, ציפי לבני, מנמיכים ציפיות לקראת המפגש הערב עם יו"ר העבודה, אהוד ברק וצוות הכלכלנים שגיבש. "לא בפורום הזה תגובש המדיניות הכלכלית של הממשלה החדשה בראשותה של לבני", הבהירו. "זה בסך הכל דיון מאקרו של אנשים שאומרים את דעתם", הוסיפו.

כפי שנקבע בפגישתם האחרונה של לבני וברק במוצאי ראש השנה, הערב תיוועד שוב לבני עם ברק כדי לדון במחלוקת באשר לגובה מסגרת התקציב. לפגישה ביקש להזמין ברק גם צוות כלכלנים שגיבש ובהם הד"ר יעקב שיינין, אבי טיומקין, פרופ' אביה ספיבק, פרופ' דני בן דוד, יורם גבאי, ראש המועצה החברתית כלכלית מנואל טרכטנברג, פרופ' אבי בן בסט, פרופ' אפרים צדקה וד"ר דני צידון.

מה שמלמד על כך שמדובר בדיון תיאורטי ללא מחויבות אמיתית מצידה של לבני היא העובדה שבפגישה לא ישתתפו נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר ומי שאמונים על הפרק הכלכלי בניהול המשא ומתן הקואליציוני בין העבודה וקדימה, שר האוצר רוני בר-און, ויו"ר ועדת הכספים של הכנסת, אבישי ברוורמן.

בסביבתה של לבני ממעטים בחשיבות הפגישה ומבהירים כי לא צפויה פריצת דרך בעקבות הפגישה וכי אין לייחס לה משמעות יתרה. "ברק הוא זה שביקש את הפגישה וקבע לבדו את הרכב הפורום", אמרו בסביבתה. "אמנם לזכותו יאמר כי הזמין גם כלכלנים שאינם מצדדים בדרישתו להגדיל את מסגרת התקציב, אבל בפגישה לא תגובש מדיניות ולא יתקבלו בעקבותיה החלטות", הוסיפו.

גם בשלב הזה המחלוקת בין העבודה לקדימה בסוגיית התקציב רחוקה מפתרון. לבני אמנם מוכנה לערוך תיקונים בתקציב ואף אומרת כי הגדלת מסגרת התקציב אינה עניין קדוש. "1.7% הוא לא ציווי דתי ולא אידיאולוגיה אלא עניין של טיימינג וכרגע לא הזמן להגדיל את המסגרת", אומרים בסביבתה ומבהירים כי לבני לא תסכים לפריצה דרמתית של גובה מסגרת התקציב, "בוודאי לא על מנת להיענות לדרישות פוליטיות". עוד אמרו כי "לא מן הנמנע שיגיעו להסכמה בעתיד על פריצת המסגרת אבל כרגע זה חוסר אחריות משווע".

העמדה הזו של לבני לא מבטאת יציבות מספקת לטעם ברק ומפלגת העבודה. ברוורמן אמר היום ל"גלובס" כי דווקא בגלל המשבר הכלכלי העולמי וההאטה הצפויה במשק מתחייבת הרחבה של התקציב. "שוחחתי על כך עם לבני. היא מבינה את זה. היום כולם יודעים כי הסברה שבתקופת האטה אין להרחיב את המסגרת היא בלוף. עובדה שבכל העולם הממשלות מחליטות על הגדלת המסגרות התקציביות", אמר ברוורמן.

באשר לטענה כי בתקופת האטה תהיה ירידה בהכנסות ממסים ולכן יווצר קושי במימון התקציב, אומר ברוורמן כי "לישראל אין בעיה של גירעון. ברגע שיש ירידה בהכנסות ממסים יש ירידה בגבייה. בזמן האטה משמעותית ההכנסות ממסים יורדות, אבל אנשים ישלמו פחות מס ובמקביל צריך להגדיל את ההוצאות".

לדבריו, העבודה תסכים להתפשר גם על הגדלה של פחות מ-2.5%. "גם 2.3% יספיקו, הרי האוצר מוציא היום יותר. אנשים פה בשנה הבאה יכו על חטא אם הצעד הזה לא יינקט היום. המדינה היום זקוקה למנהיגות מבוקרת ואחראית. צריך לגמור את זה עוד הלילה ולסכם על כניסה לקואליציה", אומר ברוורמן.