פשרה בין האוצר למשרד הבריאות: קופות-החולים יוכלו להתחרות על המחיר למבוטחים

הגבייה תישאר בידי המוסד לביטוח לאומי ; עקרות-הבית תאלצנה לשלם לראשונה כמו כולם ; מס הבריאות יחולק לשני חלקים: הראשון פרוגרסבי, כפי שקיים כיום, בהפחתה של 90 שקל, והשני עפ"י החלטתה של כל קופ"ח בנפרד

פשרה שהוביל היום שר הבריאות, יעקב בן-זרי, הביאה היום להחלטה שצפויה לשפר את התחרות בין קופות החולים, מבלי לשנות מהותית את חוק ביטוח בריאות ממלכתי, כפי שניסה להוביל משרד האוצר במסגרת חוק ההסדרים.

על פי ההחלטה, שהתקבלה במסגרת ועדת השרים לתיקוני חקיקה, מס הבריאות שמנוכה כיום מכל עובד במדינה יחולק לשני חלקים: חלק ראשון פרוגרסבי, כפי שקיים כיום, בהפחתה של 90 שקל. החלק השני על פי החלטתה של כל קופת חולים בנפרד ולפי שיקול דעתה, כל זמן שהסכום אינו עולה על 90 שקל. כך למעשה קופות החולים יוכלו להתחרות על גובה הפרמיה שהן גובות, אולם המוסד לביטוח לאומי יישאר הגורם הבלעדי שיהיה אמון על גביית המס. על פי ההצעה המקורית של האוצר, קופות החולים הן אלה שנדרשו לגבות את הסכום המיוחד מהמבוטחים מהלך המנוגד לכאורה לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, הקובע הפרדה מוחלטת בין הגורם שמספק את השירות הרפואי לבין הגורם שגובה את הכסף.

קופות החולים יכולות להיות מרוצות מכך שנחסך מהן להקים מערך גבייה בעלות של עשרות מיליוני שקל בשנה, מערך שלא היה מבטיח 100% גבייה ממילא. מנגד, עדיין קיים החשש כי התחרות בין קופות החולים תעבור מעתה אל מרכיב המחיר בלבד, על חשבון האיכות הרפואית. עוד קיים החשש לפיו משרד האוצר יתיר בעתיד לקופות החולים להעלות את מחיר הגבייה המקסימלי אל מעבר ל-90 שקל, זאת כתוצאה מקיצוץ תקציבן הממשלתי. במלים אחרות, ייתכן כי בטווח הקצר המבוטחים ירוויחו, אולם בטווח הארוך הם ישלמו יותר והמדינה תשלם פחות.

מי שלא יכולות להיות מרוצות מההחלטה החדשה הן עקרות הבית. לראשונה הצליח משרד האוצר במשימה למסות במס בריאות גם את עקרות הבית, בסכום זהה של עד 90 שקל בחודש, שצפוי להניב עד 450 מיליון שקל בשנה לקופות החולים. לצד התוספת הזו יקצץ משרד האוצר 300 מיליון שקל מתקציב הקופות.

ראשי קופות החולים, מגובים בשר הבריאות ובצמרת משרדו, התנגדו נחרצות לתוכנית המקורית של משרד האוצר. בשיא מאבקם שלחו מכתב לראש הממשלה ולשר המשפטים, בו הצהירו כי לא מן הנמנע שכל קופות החולים יגבו סכום זהה של 90 שקל קרי יתאמו מחירים ולא יפעלו ברוח התחרות שנכפת עליהם. במשרד האוצר זעמו על המהלך, וימים בודדים לאחר מכן פשטו חוקרי הרשות להגבלים עסקיים על משרדיהם של ראשי הקופות והחרימו מסמכים זאת בחשד לעבירה על תקנות ההגבלים העסקיים.

היום, כצפוי, כל צד זוקף לזכותו את ההישג. "לפי סיכום שהושג ביוזמת שר הבריאות, נסוג משרד האוצר מהחלטתו להטיל מס עיתי (גולגולת) אשר יגבה על ידי קופות החולים", מסרו במשרד הבריאות. גם בן-יזרי מיהר להודיע: "אני שמח שהמאבק שניהלנו הצליח. הפשרה שהושגה עם האוצר מנעה מצב שבו קופות החולים היו הופכות לזרוע הגבייה של המדינה ובכך מתנות טיפול רפואי בביצוע תשלום כנגד כל עיקרון מוסרי".

במשרד האוצר ויתרו על הודעות דרמטיות, אולם בהחלט הפגינו שביעות רצון לאור השמירה על מרכיב התחרות במסגרת הפשרה, כמו גם על ההצלחה בדבר מיסוי עקרות הבית.

במשרד האוצר מודים כי נותרה להם כעת בעיה אחת: כיצד לפצות את עובדי המוסד לביטוח לאומי, שעליהם יוטלו מעתה משימות חדשות.