9 ימים לפני הבחירות בארה"ב: המתיחות בין יועציו הבכירים של מקיין לבין סגניתו פיילין פורצת החוצה

אנשי מקיין: "פיילין מתחילה להיות זאבה בודדה" ; אנשי פיילין: "היא בסך-הכל רוצה להשתחרר מכבלי ניהול כושל ומזיק של אנשי המטה"

תשעה ימים לפני הבחירות בארה"ב, פורצת החוצה המתיחות בין יועציו הבכירים של ג'ון מקיין לבין שרה פיילין. החיכוכים בין המועמד לנשיאות לבין סגניתו בעבעו מתחת לפני השטח זמן רב, אך בסוף השבוע ניתן להם פומבי בפעם הראשונה, בד בבד עם ידיעות על התפוררות כללית של הקמפיין ועל חילופי האשמות בין בכירי המטה מי אחראי לכישלון הצפוי בקלפיות ב-4 בנובמבר.

בהתפתחות שמעידה על מצוקת הקמפיין הרפובליקני, אמרו כמה מיועציו הבכירים של מקיין לסי.אן.אן, כי פיילין מתחילה להיות "זאבה בודדה" וכי התנהגותה גורמת להם תסכול הולך וגובר.

מקורב של פיילין משיב, כי הסגנית בסך הכל רוצה "להשתחרר" מכבלי ניהול מזיק של אנשי המטה, שהכשילו לגמרי את תהליך חשיפתה לפני הציבור האמריקני.

חילוקי הדעות האלה נחשפים על רקע הערכות, כי פיילין התייאשה לחלוטין מקמפיין מקיין. היא מבינה, שסיכויי מקיין לזכות שואפים לאפס וכי עתה כל אחד צריך לדאוג לעצמו. פיילין רואה עצמה, לפי הערכות אלה, כתקווה הגדולה של המפלגה הרפובליקנית והיא מתחילה אפוא להכשיר את הקרקע לכיבוש המועמדות הרפובליקנית לנשיאות ב-2012. מי שלא רצה את פיילין כסגנית נשיא ב-2008, יצטרך לבלוע אותה כמועמדת לנשיאות בעוד ארבע שנים.

אנשי מקיין טוענים, כי פיילין סטתה כמה פעמים ממסרים ותכנים מוסכמים של הקמפיין והם תמהים, לפחות בשיחות פרטיות, אם הסטיות האלה לא היו מכוונות. כך, למשל, היא תארה כ"מרגיזות" שיחות טלפון אוטומטיות עם התקפות קשות על ברק אובמה, שמחוייגות בבת אחת לאלפי אנשים, למרות שהקמפיין מביע תמיכה מלאה בטקטיקה זו. פיילין אף אמרה בפומבי, כי היא מתנגדת להחלטת הקמפיין להתקפל ממדינת מישיגן בגלל הבנה שלרפובליקנים אין שום סיכוי שם.

אבל הבעיה העיקרית היא תחושתה של פיילין שאוזקים את ידיה ומונעים ממנה גישה ישירה לתקשורת. זעמה מופנה במיוחד נגד שניים מבכירי יועציו של מקיין, ניקול וואלאס וסטיב שמידט. השניים קבעו שיש להגביל נגישות עיתונאים לפיילין ולאפשר לה להתראיין רק לשדרנים הכוכבים של רשתות הטלוויזיה הגדולות. עכשיו מתברר, כי הראיונות שהעניקה פיילין לאי.בי.סי. ולסי.בי.אס. פגעו קשות בדימויה והעלו ספקות לגבי כשירותה לשמש בתפקיד בכיר בבית הלבן.

מקורות המקורבים למקיין אומרים, שההחלטה לבודד אותה מעיתונאים היתה מוצדקת. פיילין אינה מוכנה לראיונות עם התקשורת ויש חשש שהתבטאויות נוספות שלה היו עלולות מביכות עוד יותר מקודמותיהן, אמרו המקורות.

"חוסר ההבנה שלה בנושאי מפתח מסוימים הוא ממש דרמטי", אמר מקור אחר שמקורב למקיין ושמודע לתהליך הכנתה של פיילין לקראת חשיפתה לתקשורת. המקור אמר, כי המאמצים להכשיר את פיילין היו "הקשים ביותר" בהשוואה לכל מועמד אחר לסגן נשיא בהיסטוריה של ארה"ב.

"פיילין היא דיווה; היא לא מוכנה לקבל עצות מאף אחד", קבל יועץ אחר של מקיין. "אין לה יחסי אמון עם אף אחד מאיתנו, עם אף אחד ממשפחתה או עם אף אחד אחר. דיוות בוטחות רק בעצמן ומבחינתן, כל החוכמה בעולם מתחילה ומסתיימת אצלם".

ובינתיים מפרסמת סוכנות הידיעות אסושייטד פרס תחקיר שלפיו פיילין "תפרה" מכרז לצינור גז טבעי טרנס-אמריקני, שהיה אמור להעביר את הגז מאלסקה דרומה, למרכזי הצריכה הגדולים בארה"ב. קמפיין מקיין מתאר את הפרוייקט הזה כהישג הגדול ביותר של פיילין כמושלת אלסקה וכהוכחה לכישורים האקזקוטיביים שלה.

לפי התחקיר, תהליך ההתמודדות במכרז היה פגום ותפור לפי מידותיה של חברה בשם טרנס קנדה קורפוריישן, שהיו לה קשרים עם ממשל פיילין באלסקה.

בין ממצאי התחקיר:

• למרות הבטחותיה לא לנהל מגעים ישירים עם מנהלי החברות המתמודדות, ולמרות הנחיה משפטית מפורשת שאסרה קיום מגעים כאלה, נפגשה פיילין אישית, או שוחהה בטלפון, עם מנהלי כל אחד מהחברות המתמודדות הגדולות.

• המכרז נבנה כך שחברות אנרגיה בין לאומיות גדולות לא ירצו להשתתף בו ובכך נפתח הפתח להעדפת טרנס קנדה.

• ראש צוות ניהול המו"מ על הצינור במשרדה של פיילין היתה שותפה בחברת לובינג שעבדה בשביל חברה בת של טרנס קנדה.

• בסיבוב קודם של מגעים לקראת הפרוייקט, עוד לפני שפיילין נבחרה למושלת אלסקה, הציעה טרנס קנדה להניח את הצינור ללא סובסידיה ממשלתית. לפי ההסכם עם ממשל פיילין, יכולה טרנס קנדה לקבל עד 500 מיליון דולר.

ואגב, למרות כל ההצהרות מקמפיין מקיין, אין ודאות שהצינור יונח אי פעם. במקרה הטוב ביותר, מדובר בתהליך שיימך שנים, ורק אם טרנס קנדה תעבור את כל המכשולים הביורוקטיים.