מנכ"ל דורגז לשעבר צבי מור הורשע בפרשת קרטל הגז; צפוי ל-4 חודשי מאסר בפועל

לפי הסדר הטיעון שהוגש לאישור ביהמ"ש, על מור יוטל גם קנס בסך 950 אלף שקל, והוא לא יוכל לשמש כדירקטור בחברות ציבוריות ; פרשת קרטל הגז כללה אישומים נגד פזגז, אמישראגז, סופרגז ודורגז ונגד נושאי משרה בהן

מנכ"ל דורגז לשעבר, צבי מור, יישלח ל-4 חודשי מאסר בפועל בשל הרשעתו בפרשת קרטל הגז. כך עולה מהסדר טיעון שגיבשה רשות ההגבלים העסקיים עם מור, ושהוגש היום (א') לבית המשפט המחוזי בירושלים. לפי הסדר הטיעון, מור, שהיה דירקטור בדורגז ובעל מניות, יחוייב לשלם קנס של 950 אלף שקל, וכן לא יוכל לשמש כדירקטור בחברות ציבוריות.

דור הורשע היום בבית המשפט המחוזי בירושלים בפרשת קרטל הגז, שכלל אישומים נגד 4 חברות הגז הגדולות - פזגז, אמישראגז, סופרגז ודורגז - וכנגד נושאי משרה בהן. לפי כתב האישום, החברות, שהחזיקו בלמעלה מ-90% מהשוק, ונושאי משרה בהן, פגעו בתחרות בכך שחילקו ביניהם את השוק לפי לקוחות במגזר הביתי ובמגזר התעשייתי-מסחרי.

במסגרת הסדר הטיעון ולפי כתב האישום המתוקן שהוגש לבית המשפט, הודה מור בעבירות על חוק ההגבלים העסקיים, הכוללות הסדרים כובלים בענף הגז, הן בתחום הביתי והן בתחום התעשייתי.

מור הודה בכך שמתחילת 1994 ועד המחצית השנייה של 1997 היו חברות הגז ונושאי משרה בהן צד להסדר כובל אסור. הסדר זה כלל הסכמה בין החברות על הימנעות מלקיחת לקוחות קיימים האחת של השנייה ועל חלוקת רוכשי גז חדשים במגזר הביתי.

כמו כן, הודה מור כי מתחילת 1994 ועד המחצית הראשונה של 1996 היו חברות הגז ונושאי משרה בהן צד להסדר כובל אסור, שכלל חלוקת רוכשי גז חדשים בתחום התעשייתי-מסחרי. מור הודה כי חלוקת השוק האמורה התבצעה באמצעות פגישות משותפות של נציגי הצדדים לקרטל, בהן נקבע מפתח אחוזי לחלוקת הלקוחות. כמו כן, הודה כי במסגרת הקרטל הוכנו רשימות חלוקה ובוצעו סיורי שטח משותפים לצורך חלוקת הלקוחות החדשים.

תרומה להרתעה

ההליך הפלילי בקרטל הגז נגד נושא משרה נוסף בסופרגז ושני נושאי משרה בדורגז ממשיך להתנהל בביהמ"ש המחוזי. בד בבד, רשות ההגבלים מנהלת בימים אלו הליך פלילי נוסף כנגד פזגז וחברת גז יגל באשמת תיאום מחירים וחלוקת שוק.

הממונה על הגבלים עסקיים, רונית קן, ציינה כי היא רואה חשיבות רבה בהשתת עונשי מאסר בפועל שלא לריצוי בדרך של עבודות שירות על עבריינים בתחום ההגבלים העסקיים, כפי שעולה גם מפסיקת בית המשפט העליון. לדבריה, ענישה זו של הטלת עונשי מאסר מאחורי סורג ובריח על מנהלים ועברייני צווארון לבן בתחום ההגבלים העסקיים "תתרום משמעותית למאמץ ההרתעה כנגד קרטלים בענף הגז ובמשק כולו".

רשות ההגבלים יוצגה בהליך בידי עוה"ד אסף מוזס ותומר דגני-חנית.