ראשי המגזר העסקי: הבחירות ישתקו את המדינה

עופר עיני ושרגא ברוש, במאמצים קדחתניים למנוע את הבחירות כדי שלא יעמיק המשבר הכלכלי: "אנחנו בסך הכל פרה חולבת. אם אנחנו לא נעבוד, מאיפה ישלמו את הקצבאות?"

הודעתה של יו"ר קדימה, ציפי לבני, על הליכה לבחירות, הפכה באחת את תחושת העידוד של ראשי ארגוני המעסיקים והעובדים, שנפגשו ביום חמישי האחרון עם שר האוצר, רוני בר-און, ושמעו ממנו הבטחה לחבילת סיוע מיוחדת למשק על רקע המשבר הכלכלי.

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ונשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, נפגשו היום (א') כדי לתאם עמדות בניסיון למנוע את הבחירות. "הליכה לבחירות בזמן של איום כלכלי כמו שאנו נמצאים בו - לא הגיונית", אמר ברוש ל"גלובס". לדבריו, "בחירות ישתקו את המדינה ויחריפו עוד יותר את הסיכונים שאנו נמצאים בהם. אנחנו נפנה לפוליטיקאים ונבקש מהם להימנע מהבחירות. אני מצפה מכל ראשי המפלגות, ואני מקווה שגם הנשיא יוכל לעזור בעניין הזה, לא להיכנס לתקופה של ממשלת מעבר שתשתק את היכולת לקבל החלטות".

"אנשים מטורפים"

עיני סירב לדבר היום עם התקשורת, והעדיף לנהל את המהלכים מאחורי הקלעים. בסביבתו הכחישו בתוקף את אחת הטענות במערכת הפוליטית, שלפיה הוא תומך ביוזמה ששר התחבורה, שאול מופז, ישיג רוב בכנסת וירכיב את הממשלה הבאה בלי ללכת לבחירות.

נשיא ארגון העצמאים, יהודה טלמון, לא חשש לדבר היום בתקיפות: "אנשים פשוט מטורפים. הרי אם היה משבר ביטחוני, כולם היו מתגייסים להקמת ממשלת אחדות לאומית, אבל במשבר הכלכלי כולם מתנהגים בחוסר אחריות. כנראה זה משהו שרק פוליטיקאים יכולים להרשות לעצמם".

טלמון לא נמנע משליחת חצים גם לעברו של יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו: "אנשי ש"ס הרי לא טיפשים, אלא פוליטיקאים משופשפים. הם כנראה חברו לנתניהו וקיבלו ממנו הבטחה שהוא ייתן להם כל מה שהבטיחה להם לבני וכנראה הרבה יותר. אי-אפשר לקחת מנתניהו את ההישגים שלו כשר אוצר, אבל גם אי-אפשר לשכוח את הכישלונות שלו כראש ממשלה". עם זאת, טלמון הבהיר כי אם נתניהו ישכיל ללמוד מלקחי העבר ולנווט בצורה הנכונה, "ייתכן שנראה סיבוב שני מוצלח יותר".

פרה חולבת

טלמון, שמייצג את העסקים הקטנים והבינוניים, אלה שעשויים להיפגע במיוחד בזמן מיתון, העביר גם מסר לכל אותם מנהיגים שעולים לרגל אל אנשי ש"ס ושוכחים מי מניע את הכלכלה הישראלית: "אנחנו כנראה בסך הכל פרה שחולבים אותה. הרי אם אנחנו לא נעבוד, מאיפה ישלמו את הקצבאות? סדרי העדיפות השתבשו במדינה הזאת".

גם נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, קרא שלא ללכת לבחירות בעת הזו: "יש זמנים בחיי אומה שהם מעבר לשיקולים מפלגתיים וסקטוריאליים. אין שום סיבה לנצל את המשבר הקואליציוני הנוכחי ולהציב תביעות חדשות שלא היו בהסדר המקורי להקמת הממשלה בשנת 2006. הציבור ישפוט כל מפלגה שגרמה לבחירות".