יונה פוגל: "אני עדיין לא רואה האטה בביקושים במשק הדלק"

מנכ"ל פז מגיב על הודעת החברה כי תרשום ברבעון השלישי הפסדי מלאי בסך 8 מיליון דולר ; פז גם הודיעה על חלוקת דיבידנד בסך 300 מיליון שקל מרווחי המחצית הראשונה של השנה

סנונית ראשונה לעתיד לקרות בדו"חות הקרובים של בתי הזיקוק, בעקבות ההפסדים הצפויים משערוך מחדש של המלאי: חברת פז נפט תרשום הפסדים בסך של כ-8 מיליון דולר על החלק הלא מגודר של מלאי הנפט שלה, בשל הירידה במחירו. כך לפי הודעה שפרסמה היום החברה.

ההפסד עליו מדווחת החברה קטן יחסית, הודות לכך שפז השכילה, בעת עליית המחירים, לצמצם את כמות המלאי הלא מוגן שברשותה מ-160 אלף טון בתחילת השנה ל-100 אלף טון, נכון להיום. עם ירידת המחירים הנחה דירקטוריון בית הזיקוק את הנהלת בז"א, להגדיל באופן הדרגתי את המלאי הבסיסי הבלתי מוגן להיקף של כ-250 אלף טון, בהיקף כספי שלא יעלה על 150 מיליון דולר.

עם זאת, נזכיר כי את מלוא ההשפעה של ירידת המחיר לא נראה בדו"חות הקרובים, היות ובחודש אוקטובר לבדו נפל מחירו של הנפט הגולמי בכ-45%.

בפן החיובי צפויה פז ויתר מתחרותיה, גם בתחום שיווק הדלקים, ליהנות מהירידה בנטל החוב השוטף, בשל האפשרות לרכוש מלאי במחיר נמוך יותר. על מנת לסבר את העין נציין, כי פז מצטיידת במלאי של כ-50 אלף טון בחודש. מעבר לזה, ירידת מחירי הנפט עשויה להועיל גם להגדלת מרווחי הזיקוק, בתנאי שההאטה העולמית לא תעמיק עד כדי פגיעה בביקוש לתזקיקים.

*יונה פוגל, האם יש סימנים לקיטון בביקושים בשל ההאטה במשק?

"אני עדיין לא רואה סימנים של האטה בביקושים במשק הדלק", אמר פוגל והוסיף "בניגוד למתרחש בארצות-הברית, הביקוש לדלק בארץ מתאפיין בקשיחות. עם זאת, בתוכניות העבודה שלנו אנו לוקחים בחשבון האטה ב-2009".

בצד ההודעה על ההפסדים הצפויים הודיעה החברה כי דירקטוריון פז אישר היום חלוקת דיבידנד ביניים, בסך 300 מיליון שקל. זאת בהתאם למדיניות חלוקת הדיבידנד של פז לחלוקת 70% מהרווחים, בכפוף לצרכיה העסקיים של החברה ולאור הרווח הנקי שרשמה במחצית הראשונה של השנה, בסך 453 מיליון שקל. המועד הקובע לדיבידנד ה-17 בנובמבר 2008, יום האקס ה-18 בנובמבר 2008.