בגלל החגים: הביקוש לעובדים בישראל צנח באוקטובר ב-30%; ירידה של 47% בביקוש לעובדים במגזר הפיננסים

עם זאת, עפ"י נתוני חברת ORS, במקביל נרשמה באוקטובר ירידה של כ-43% בביקוש לעבודה בהשוואה לספטמבר

מדד התעסוקה של ORS לחודש אוקטובר 2008 מראה כי בחודש זה חלה ירידה של כמעט 30% בביקוש המעסיקים לעובדים בהשוואה לספטמבר 2008. לעומת זאת, באופן מפתיע נרשם גידול קל של 8% בביקוש המעסיקים לעובדים בהשוואה לאוקטובר אשתקד. הקיטון בביקוש המעסיקים לעובדים החודש, נובע , בין היתר, מהעובדה כי החודש היה רווי בחופשות עקב תקופת החגים.

במקביל, נרשם בחודש אוקטובר קיטון של כ-43% בביקוש לעבודה בהשוואה לחודש ספטמבר. בפילוח לפי מגזרים, נרשמה ירידה של כ-33% בביקוש לעבודה בתחום הניהול, ירידה של כ-42% בתחום המכירות, ירידה של כ-44% בביקוש לעבודה בתחום שירות הלקוחות, ירידה של כ-47% במגזר הפיננסים, הבנקאות והביטוח, וירידה של כ-50% בביקוש לעבודה בתחום האדמיניסטרציה.

במגזר הפיננסים, הבנקאות והביטוח נרשם בחודש אוקטובר קיטון של כ-26% בביקוש לעובדים בהשוואה לחודש ספטמבר, אולם בהשוואה לאוקטובר אשתקד, נראה כי חל גידול של כ-18% בביקוש לעובדים במגזר זה. הקיטון שחל במגזר בחודש האחרון, מיוחס ברובו לקיטון של כ-55% בביקוש לעובדים במגזר הפיננסי, ולקיטון של כ-66% בביקוש לעובדים בתחום הביטוח. הביקוש לעובדים במגזר זה בכללותו, עמד על 16% מסך הביקוש לעובדים בחודש אוקטובר 2008.

בתפקידי אדמיניסטרציה נרשם בחודש אוקטובר קיטון של קרוב ל-60% בביקוש לעובדים בהשוואה לספטמבר, וקיטון של כ-40% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. הביקוש לעובדים במגזר זה היווה בסך הכל 7.4% מסך הביקוש לעובדים בחודש אוקטובר 2008.

בענף שירות לקוחות נרשם בחודש אוקטובר קיטון של כ-14% בביקוש לעובדים בהשוואה לחודש ספטמבר, אולם בהשוואה לאוקטובר אשתקד, חל גידול של כ-113% בביקוש לעובדים בענף זה. הביקוש לעובדים בענף היווה קרוב ל-30% מסך הביקוש לעובדים בחודש אוקטובר 2008.

בתחום המכירות נרשם בחודש אוקטובר 2008 קיטון של כ-54% בביקוש לעובדים בהשוואה לחודש ספטמבר, אך גידול בשיעור של כ-75% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. לנדאו הוסיפה בהקשר זה, כי "עם פרוץ המשבר הפיננסי במלוא עוצמתו בחודש ספטמבר, היה צפוי כי הביקוש לעובדים בתחום המכירות יקטן. ואכן אנו עדים לתופעה זו, המנוגדת למגמת הגידול שנצפתה בתחום בחודשים שקדמו למשבר."

בתפקידי ניהול נרשם בחודש אוקטובר קיטון של כ-33% בביקוש לעובדים בהשוואה לחודש ספטמבר, וקיטון של כ-11% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. לדברי אורנה לנדאו, סמנכ"לית פיתוח עסקי וארגוני ב-ORS, "צמצום הגיוסים לתפקידי ניהול מעיד על כך שבתקופות משבר חברות נוטות ליצור מטה ניהולי רזה יותר, ולצמצם במספר המשרות הבכירות בגינן ניתן שכר גבוה יותר. לכן, פחות תפקידים בכירים מתפנים והביקוש למנהלים בדרגי הביניים מצטמצם".

לדברי לנדאו, "נראה כי המשבר ותקופת החגים יחדיו, נתנו את אותותיהם בעיקר על המגזר הפיננסי ופחות על מגזרים אחרים, תוך פגיעה משמעותית בביקוש לעובדים בתחום הביטוח. בתחום הבנקאות גם כן חל קיטון בביקוש לעובדים כתוצאה מהמשבר, אולם הוא מתון ביחס לקיטון בענף הביטוח. ייתכן כי ניתן לייחס זאת לעובדה כי הבנקים מעסיקים יותר אנשי שירות אל מול לקוח הקצה מאשר בתחום הביטוח."

לנדאו מוסיפה, כי "כאשר משווים את נתוני הביקוש לעובדים לנתוני הביקוש לעבודה, נראה כי הביקוש לעבודה גובר על היצע המשרות בכל התחומים והאדמיניסטרציה בראשם. מגמה זו תואמת את התחושה כי שוק העבודה נמצא בתקופת האטה, שיכולה להימשך עד תום המשבר ואפילו אחריו."