ביהמ"ש עיכב את יציאת גאידמק מהארץ: "יש אפשרות סבירה שיימלט מן הדין"

הצו הוצא כדי להבטיח את התייצבותו לחקירה ולמשפט בגין הלבנת הון ; יוכל לצאת מהארץ רק אם יפקיד 2.5 מיליון דולר ; הפרקליטות: לגאידמק 3 דרכונים זרים, מטוס פרטי ושתי יאכטות - העשויים לסייע לו בעזיבת הארץ

בית משפט השלום בפתח-תקווה הוציא היום (ג') צו עיכוב יציאה מהארץ נגד איש העסקים ארקדי גאידמק, וזאת כדי להבטיח את התייצבותו לחקירה ולמשפט הצפוי נגדו באשמת הלבנת הון.

סגן הנשיא, השופט אהרן גולדס, קבע כי גאידמק יוכל לצאת מהארץ רק אם יפקיד 2.5 מיליון דולר במזומן או בערבות בנקאית, וכן ישעבד בשיעבוד ראשון נכסים בשווי זהה לטובת המדינה. "ישנה אפשרות סבירה שגאידמק עלול להימלט מן הדין", פסק.

כזכור, גאידמק נחקר במקור בחשד לעבירה קלה יותר של הלבנת הון (הפרת חובת הדיווח על תנועות כספים, על-ידי ביצוע פעולות המונעות חובת דיווח) בסך 50 מיליון דולר. הוא נדרש להפקיד ערבויות, ובשלב מסוים תוקפן פקע. ביולי האחרון גובשה נגדו טיוטת אישום המייחסת לו עבירה חמורה יותר של הלבנת כספים שמקורם בעבירת מקור (במקרה זה עבירות מירמה) וכן עבירה של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות.

חשדות אלה עלו בעקבות חיקורי דין שערכה הפרקליטות בהולנד ותמלול שיחות שהוקלטו בבנק הפועלים . עוה"ד טלי נגארי וחיים לירן מפרקליטות מחוז תל-אביב ביקשו לחייבו להפקיד ערבויות, וטענו כי מאז זימונו לשימוע החל גאידמק להעביר את נכסיו המצויים בישראל לאחרים או לשעבדם, ובנוסף התקבל מידע מודיעיני "המגדיל את החשש כי גאידמק יבקש לחמוק מן הדין".

הם ציינו כי גאידמק יוצא את ישראל בתדירות גבוהה וכי ברשותו 3 דרכונים זרים, מטוס פרטי ושתי יאכטות, העשויים לסייע לו בעזיבת הארץ. לדבריהם, גאידמק סירב בעבר להופיע להליכי חקירה בפני שופט בצרפת.

העברת נכסים

פרקליטיו של גאידמק, עוה"ד שלומי בן-אריה וויקי פוני, טענו מנגד כי מדובר באותם חשדות שהערבויות בגינם כבר פקעו, לאחר ששופט שעיין בחומר קבע כי אין בו כדי לבסס אישום בהלבנת הון.

השופט גולדס עיין בדו"ח הסודי שהגישה הפרקליטות, וקבע כי יש הבדל ניכר בין החומר שהיה בידי הפרקליטות בעבר, והביאו לקביעת שופט כי אין בכך לבסס כתב אישום, לבין הראיות שיש בידה כיום.

גולדס הוסיף, כי אין צורך להביא "ראיות פוזיטיביות נחרצות להוכחת החשש מפני הימלטות מאימת הדין", אלא חשש זה נלמד מהנסיבות הכלליות ("חומרת העבירות והעונש הצפוי בגינן") ומהנסיבות הספציפיות. במקרה זה, לגאידמק עסקים ובתים רבים בחו"ל, דרכונים זרים, והוא החל להעביר נכסיו לאחרים.

"כל הטעמים שנמנו מקלים לטעמי על הימלטותו של גאידמק והשתקעותו בארץ אחרת. על-פי ההיגיון, ככל שהזיקה לארץ הדוקה פחות - חשש ההימלטות מאימת הדין גדול יותר. העובדה שגאידמק התייצב עד כה לחקירה כל אימת שנדרש, אינה מלמדת על הסיכוי שיעשה כן גם בעתיד כדי לאפשר את המשך החקירה. ככל שמבשילה החקירה ומתקרב 'יום הדין', גובר החשש להימלטותו מן הדין". (ב"ש 3771/08).