גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הריבית יורדת - הדולר עולה: מזנק ב-2.3% ל-3.883 שקלים; גורמים בשוק המט"ח: "כולם בהלם - קונים בלי הכרה"

[לאתר המט"ח] ; הדולר היציג עלה ב-0.5% ונקבע ב-3.796 שקלים, האירו היציג נחלש ב-0.86% ל-4.829 שקלים ; טל עבדה מכלל פורקס ל"גלובס": "נובע מציפיות ספולקנטיות לביקושים בדולר" ; eTrader: בקרוב תיפרץ רמת ה-4 שקלים כלפי מעלה

בנק ישראל הודיע במפתיע על הפחתה נוספת של הריבית המרכזית ב-0.5% לרמה של 3% במונחים שנתיים. בעקבות ההפחתה, מזנק הדולר במסחר הבין-בנקאי והוא נסחר בין הבנקים תמורת 3.883 שקלים בקירוב - התחזקות של 2.3% מעל שערו היציג שנקבע רק אחר הצהריים, 3.796 שקלים.

גורמים בשוק המט"ח שביקשו להישאר בעילום שם, אמרו ל"גלובס" כי "כולם בהלם. אף אחד לא יודע מי קנה ומי מכר - עם הודעת הריבית החלו לרכוש דולרים בלי הכרה, ולא במערכות המקובלות".

טל עבדה: ציפייה להסטת השקעות ספולקנטית

טל עבדה, סמנכ"ל כלל פורקס, זרוע המט"ח של כלל פיננסים, אמר ל"גלובס" כי הקפיצה שיש עכשיו בשעות האחרונות "לא נובעת מהסטה של שום דבר אלא מציפיות של ספקולנטים להסטה עתידית של השקעות משקלים לאפיקים דולרים ומטבעות אחרים, דבר שייצור ביקוש מוגבר לדולר ויחזק אותו". לטענתו, התהליך הזה קורה בכל העולם כאשר מורידים ריבית על המטבע המקומי - נוטה להיחלש.

"תגובת השוק לאפשרות מיד לאחרי הודעת ריבית לא בהכרח מייצרות מגמות לטווח הבינוני (שבוע ומעלה)", אומר עבדה. "כפי שראינו לפני חודשים ספורים, כשפישר הוריד את הריבית אך המומנטום הפרו-שקלי היה חזק - לאחר מספר שעות של היחלשות, השקל המשיך להתחזק".

עבדה מציין, כי גם כאן נראה שהמגמה העיקרית של המסחר בשקל מושפעת מערכו של הדולר בעולם ו"מגמה זאת תמשיך להתקיים לפחות בטווח הבינוני, ללא קשר לשינוי בריבית בישראל או בהתערבות אחרת בשוק המט"ח".

eTrader: בקרוב תיפרץ רמת ה-4 שקלים כלפי מעלה

על רקע הירידה בתחזית האינפלציה, ירידה בצמיחה העולמית והפחתות הריבית החדות בעולם, החליט הנגיד להוריד הערב את הריבית באופן מפתיע ב-0.5%. שוק המט"ח המקומי, שלא ציפה למהלך מפתיע וחד שכזה, הגיב בחדות וברכישות מסיביות והשער קפץ לרמה של 3.9 שקלים.

הרכישות הגיע בעיקרן מהמגזר הבין-בנקאי: הן המקומי והן הזר. למזלם של הבנקים המקומיים, היו הסוחרים עדיין בחדר העסקות - ויכלו להגיב להודעה ולרכוש את המטבע האמריקני.

בלונדון, שם השעון מוקדם בשעתיים, לא איחרו להגיב. לאחר מספר דקות נרגעה ההיסטריה והחלו מגיעים היצעים לשוק. ההיצעים הגיעו בעיקר על רקע מימושי רווחים של הבנקים. הערכתנו היא שמחר עם פתיחת המסחר נראה המשך מגמת המכירות - אולם המגמה ללא ספק היא מעלה. מהר מאוד נראה את רמת ה-4 שקלים נפרצת.

טרם השער היציג: מגמה מעורבת

המסחר הבין-בנקאי במט"ח התנהל היום (ג') במגמה מעורבת, כשהמטבע האמריקני רשם התחזקות מול השקל, ואילו האירו נסחר בכיוון הנגדי ונחלש מול המטבע המקומי. מגמת הדולר בזירה המקומית תאמה את מגמתו בזירת המט"ח הגלובלית, בה התחזק מול האירו ומול הליש"ט. מגמתו של הדולר היום היתה הפוכה מזו של אתמול, בה רשם היחלשות מול המטבע המקומי.

הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס נשואה, שלמה מעוז, פרסם היום הערכה ראשונית לגבי 2009, ממנה עולה כי הצמיחה במשק הישראלי ב-2009 תסתכם ב-1.7% בלבד. "ישראל כמדינת תלויית סחר עולמי תיפגע במיוחד כמו מדינות אחרות מוטות ייצוא". כתב מעוז. לגבי סיומה של השנה הנוכחית, מעוז צופה כי הצמיחה ב-2008 תעמוד על 3.8% בלבד לעומת צפי קודם של הלמ"ס לצמיחה של 4.5%.

מעוז מעריך כי האבטלה בישראל ב-2009 תעלה לשיעור של 8.3% לעומת 6.3% כיום. "העלייה באבטלה תבוא על רקע ירידה בקצב העלייה בייצא סחורות ושרותים כולל ירידה חריפה של כ-20% בתיירות, בצד ירידה בקצב העלייה בהשקעות". אמר מעוז. תהליכים אלה ילוו בעליה בפיטורי העובדים בכל המגזרים מרצפת הייצור ועד מלכ"רים. כן צופה כי רמת החיים בישראל של 2009 למעשה תיקפא.

כלכלני הבנק השוויצרי UBS פירסמו היום סקירה המנסה לחזות את מדיניות הריבית של הבנקים המרכזיים באיזור אירופה, המזרח התיכון ואפריקה (EMEA) ובכללן בישראל. בבנק צופים כי אחרי הורדת ריבית מצטברת של 0.75% באוקטובר, נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, יוריד את הריבית בישראל ב-0.5% נוספים עד סוף השנה, כך שיגיע ל-3%. עד סוף 2009, מעריכים בבנק, יוריד הנגיד את הריבית בעוד 0.5% ל-3%, במטרה לעודד את הצמיחה במשק הישראלי. נציין כי בהתייחסם למדיניות הבנק המרכזי האמריקני מעריכים האנליסטים כי זה יוריד את הריבית פעמיים ב-0.25% בדצמבר ובינואר, כך ששיעורה יגיע ל-0.5%.

נזכיר כי ביום שישי הקרוב צפויה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפרסם את מדד המחירים לצרכן. המדד לחודש אוקטובר צפוי להיות שלילי, וכך גם צפויים להיות המדדים של החודשים הבאים, עד סוף השנה. זאת על רקע ההאטה בקצב הצמיחה במשק הישראלי שנרשמה בתקופה האחרונה. גם בנק ישראל וגם גופים נוספים הפחיתו לאחרונה את תחזיות קצב הצמיחה בישראל.

זירת המט"ח: הדולר עלה ב-0.529% ושערו היציג נקבע ב-3.796 שקלים. האירו היציג נחלש ב-0.867% ל-4.82976 שקלים.

פריקו: היצעי מט"ח של תחילת החודש הקלנדרי תרמו לבלימת התחזקות הדולר

היצעי מט"ח של תחילת החודש הקלנדרי תרמו לבלימת התחזקות הדולר אל מול השקל והדולר שב ונחלש. פעילותו של בנק ישראל בשוק המט"ח (הרוכש דולר אל מול השקל) תומכת בבלימת פוטנציאל ייסוף השקל בטווח הקצר אולם על רקע הציפייה כי השלמת רכישת הסכום עליו הכריז בנק ישראל (10 מיליארד דולר) כבר בשבועות הקרובים, להערכתנו בראייה לטווח הקצר נותר פוטנציאל פיחות השקל מוגבל בעוד בראייה לטווח בינוני.

פער הריבית שקל דולר תומך אף הוא בפוטנציאל חוסנו של השקל אל מול המטבעות המרכזיים בכלל והדולר בפרט. עדכון שיעור הצמיחה הצפוי בשנת 2009 מצידם של גורמים כלכליים בשוק המקומי, מחייבים משנה זהירות באשר להשפעה העשויה להתקבל בתחום מאזן התשלומים החשבון השוטף שכן הרעה משמעותית בנתונים אלו עשויה לפגוע בין היתר בחוסנו של השקל אל מול המטבעות המרכזיים.

בנק ירושלים: הורדת דירוג האשראי של ישראל וסימני המיתון מספקים תמיכה לדולר

הורדת דירוג האשראי של ישראל וסימני המיתון בשוק המקומי מספקים תמיכה לדולר בימים אלה. להערכתנו בטווח הקצר הדולר צפוי להתחזק מול השקל בתנודתיות גבוהה, בעיקר בשל חוסר הוודאות במצבו של המיתון ואי וודאות פוליטית בארץ ועד שיתבררו צעדיו של נשיאה החדש של ארה"ב בהתמודדותו עם משבר האשראי העולמי. טווח מסחר צפוי: 3.872-3.729 שקלים.

כלל פורקס: אם לא נראה חזרה של שער הדולר לאזור 3.85 שקלים, הכיוון בטווח הקצר עלול להשתנות, כאשר היעד הראשון הוא 3.70 שקלים

המסחר בימים האחרונים נרגע במעט מול התנודתיות של כ-10 אגורות ביום, לה הורגלנו בשבועות האחרונים, דבר חיובי כשלעצמו. אם לא נראה חזרה של שער הדולר לאזור 3.85 שקלים, הכיוון בטווח הקצר עשוי להשתנות, כאשר היעד הראשון הוא 3.70 ש' ולאחריו 3.65ש'.

פינוטק - השקעות זרות ממשיכות להגיע לישראל ולתמוך בכלכלה ובמטבע הישראלי

המטבע הישראלי ממשיך לצבור כוחו גם הבוקר ומוסיף לעליות של יום שישי. הבנק המרכזי הישראלי פרסם ביום ראשון כי השקעות זרות ישירות במשק הישראלי היו קרוב למיליארד דולר דרך הבנקים המקומיים בחודש ספטמבר, 2008 עליה של כמעט פי שלוש מחודש אוגוסט השנה אשר בו הוזרמו 362 מיליון דולר. השקעות זרות ממשיכות להגיע לישראל ולתמוך בכלכלה. כעת נסחר השקל סביב הרמות של 3.8000 אל מול הדולר

[לפורטל הפיננסי] ; [לאתר המט"ח]

עוד כתבות

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

משפחות החיילים החטופים לפני הפגישה עם נתניהו: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו" • פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • סנטקום: השמדנו 4 כטב"מים ארוכי-טווח של החות'ים • עדכונים שוטפים

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; מחירי הנפט קופצים ב-1%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

כספים הוקפאו, אבל מבחינת המדינה ניתן להפקיד בסלייס חיסכון לילדים

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים