יוסי בכר עונה למבקרים: "אני לוקח אחריות מלאה על רפורמת בכר; אנחנו מסתכלים על משבר שלא אנחנו יצרנו ושואלים איך הוא משפיע עלינו"

מנכ"ל משרד האוצר לשעבר בכנס "פורבס": "שבועיים אחרי העברת הרפורמה התפטר שר האוצר בישראל, בנימין נתניהו, ואני חייב להגיד שיש לו חלק מאוד גדול בגאות שהייתה בישראל בשנים האחרונות" ; "יש כאלה שטוענים שיכול להיות שהרפורמה בשוק ההון תרמה לכך שהגענו למשבר כמשק חזק, שהצמיחה שלו מונעת על ידי הסקטור הפרטי"

"חזרתי להיות רלוונטי, אחרי שהייתי בתהומות הנשייה", כך פתח הבוקר (ב') יוסי בכר, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר את נאומו בכנס "פורבס", כשהוא עונה למבקרים שמאשימים את הרפורמה שהוביל בשוק ההון בתוצאות המשבר בשוק החיסכון הפנסיוני. "אני לא רץ למשרה פוליטית, ולכן אהיה צמוד קצת יותר לעובדות", הוסיף בכר, שלאורך נאומו הוסיף עקיצות שמכוונות למבקריו.

"המגמה של יציאת הממשלה משוק ההון והשימוש של שוק ההון כמרכיב מרכזי לצמיחת השוק הריאלי היא מגמה ברוכה. היא לא התחילה לפני שש או ארבע שנים אלא בשנות ה-80, כולל בממשלות של העבודה, כשבמקביל התחילו בעיות בסבסוד החוסכים בקרן פנסיה", אמר. "ההסדר הראשון נחתם על ידי שר האוצר דאז, בייגה שוחט, בשיתוף עם ההסתדרות. כחלק מאותו הסדר גם הורידו את משקלן של איגרות החוב המיועדות ל-70%. בשנת 2003 חתמנו גם אנחנו על הסכם מול ההסתדרות, על סף קריסתן של שלוש קרנות פנסיה שנוהלו בצורה "טובה ואחראית" על ידי אותה ההסתדרות, שרוצה לחזור אחורה היום".

"במסגרת שורה של צעדים שכללו שינוי במיסוי אמרנו שצריך לעשות גם שינוי מבני שייצור איזשהו פיזור, מה שלימים נקרא רפורמת בכר, ואני לוקח עליה אחריות מלאה. בואו לא נתבלבל, ישבו שם אנשים רציניים שהחליטו את מה שהחליטו ואני מוכן להתווכח גם היום על הקשר בין זה לבין מה שקורה היום בשוק הבינלאומי", אמר בכר.

"אנחנו היום מסתכלים על משבר שלא אנחנו יצרנו ושואלים איך הוא משפיע עלינו. בואו ניתן כמה עובדות לגבי החיסכון לטווח ארוך. קרה משהו בשוקי העולם, ואין סיבה שהוא לא ישפיע עלינו. הוא משפיע על היושבים בכל מדינה שתוכלו להעלות על הדעת. ברגע שהחלטנו להיות חלק מהשוק הגלובלי, זה חלק מהסיפור", הוסיף בכר. "יש כאלה שטוענים שיכול להיות שהרפורמה בשוק ההון תרמה לכך שהגענו למשבר כמשק חזק, שהצמיחה שלו מונעת על ידי הסקטור הפרטי. אני לא אומר שלא היו פה כשלים, כי כשלים יש בכל מקום".

"אומרים שאם הייתה רגולציה היא הייתה פותרת את הבעיות. המלצנו להכניס איזה שינוי במבנה הרגולציה בשוק ההון. אבל בואו נודה על האמת, שלפעמים קשה להעביר בישראל שינויים חקיקתיים שתלויה ביציבות השלטונית. שבועיים אחרי העברת הרפורמה התפטר שר האוצר בישראל (נתניהו) ואני חייב להגיד שיש לו חלק מאוד גדול בגאות שהייתה בישראל בשנים האחרונות", אמר בכר.

"אנחנו מגיעים למשבר עם משק מאוד חזק ומבנה הרגולציה מסיבות כאלו ואחרות לא השתנה. אבל אל תחשבו לשנייה שמבנה פיקוח שונה היה פותר את הבעיות. אפשר לקחת דוגמאות מכל מקום בחו"ל", הוסיף מנכ"ל האוצר לשעבר.

בכר התייחס גם לתוכניות החילוץ הכלכליות שמוצעות מצד גורמים שונים בימים האחרונים. "הממשלה צריכה להתערב במקום שיש בו כשלי שוק במקום מאקרו. ברגע שהממשלה תיתן פיצוי בסקטור אחד על פני סקטור אחר אנחנו בבעיה. רוב האנשים שאני מכיר שמתעסקים בנושאים של אוצר ושלטון מאמינים בתפיסה הזאת", טען והוסיף כי המשבר הריאלי הוא הבעיה העיקרית איתה צריכה להתמודד היום הממשלה.

"עוד לפני שמתחילים לדון בפתרונות, שווה אולי לבדוק מה קורה במקומות אחרים בעולם. אם אף אחד לא הציע פתרון מהסוג שאנחנו מציעים אולי זה מחייב עוד מחשבה מצידנו בטרם נציע פתרון", אמר בכר שהתייחס גם לשינויים המוצעים ברגולציה. "רגולציה היא דבר טוב אבל אסור לרוץ לפתרונות קסם. הבעיה הגדולה היא פתרונות הקסם. גם אם היינו לוקחים את הרגולטורים הכי טובים בעולם ושמים אותם, יש לי תחושה שהתוצאות שהם היו מביאים לא היו יותר טובות".