מפולת בוול סטריט: ה-S&P 500 והנאסד"ק צנחו ב-8.9% כל אחד, הדאו ג'ונס נפל ב-7.7%

גלובס tv ברננקי ופולסון נאמו בוועידה של ה'פד', בנושאי כלכלה ושווקים ; טבע ירדה ב-4.2% ; וול מארט איבדה 5.1%, טרגט צנחה 12.5% ובסט ביי נפלה 8.2% ; מניית גולדמן זאקס נפלה ב-16.7% ; אלביט הדמיה ירדה ב-12% ; ג'נרל אלקטריק צנחה 9.7% ; רבוע כחול נסוגה 4.6% ; ג'נרל מוטורס צנחה 12.4% ; מיקרוסופט ירדה בכ-8% ; הנפט ננעל בירידה של 9.4% ל-49.28 דולר לחבית

מפולת. זו המילה הראויה ביותר לתאר את נעילת המסחר בוול סטריט היום (ב'). הבורסה מעבר לים נעלה את יומו הראשון של השבוע, ואת החודש שסוגר את השנה, בקריסת שערים. המדדים המובילים ננעלו בצניחה של כ-8.9% בשערם, וחזרו לשיעורם מאוקטובר השנה, עת התחיל המשבר הפיננסי לתת אותותיו בשווקים, והחלו החששות מכניסה למיתון.

ברקע לירידות החדות, חששות המשקיעים מהעמקת המיתון, ופרסום נתונים כלכליים מדאיגים בארה"ב וברחבי העולם, שמצביעים על מצבן הקשה של הכלכלות העולמיות. הירידות החדות באו גם לאחר נאומם של בן ברננקי, יו"ר הפדרל ריזרב, ושר האוצר האמריקני, הנרי פולסון, בנושאי כלכלה ושווקים, והמדיניות הצפויה של הממשל בהתמודדות עם המשבר.

תחילה נאם יו"ר ה'פד' ברננקי, שבראשית דבריו אמר את המובן מאליו, כי הבנק המרכזי והממשל האמריקני מודעים לכך שהמשק האמריקני והכלכלה האמריקנית עדיין נמצאים תחת לחץ גדול כתוצאה מהמשבר. "ככל הנראה, הכלכלה תישאר חלשה בטווח זמן הקרוב, ולא תתאושש עד שהשווקים הפיננסיים יחזרו לפעילות רגילה".

ברננקי רמז, כי הורדות ריבית נוספות במשק האמריקני, עד לשיעור אפס, הן משהו שבהחלט נלקח בחשבון, אך לעת עתה זהו צעד שהבנק המרכזי שואף לעכב כל עוד צעדים אחרים לשיפור הנזילות של המוסדות הפיננסיים נלקחים.

אחריו נאם פולסון שדיבר על הצריכה הפרטית. "עד כה, רכשנו מניות מ-52 מוסדות פיננסיים, בכך הזרמנו כ-150 מיליארד דולר למערכת הבנקאית בארה"ב. אנו נמשיך לבדוק ולבחון בקשות ממוסדות נוספים בשבועות הקרובים". אמר פולסון.

"אנו מצפים מהבנקים הפרטיים שמקבלים סיוע, להקל בתנאי האשראי ולהעניק לצרכנים הפרטיים ולעסקים פרטיים, הלוואות כדי שהצריכה תחזור למימדים ראויים. כדי לסייע למתן ההלוואות, האוצר יזרים 20 מיליארד דולר מתוך "תוכנית השחרור מנכסים בעייתיים" (Troubled Asset Relief Program, או TARP), בכך יספק נזילות לאותם מוסדות, שיוכלו לחזור ולהלוות. ייתכן והסכומים יגדלו בעתיד הקרוב וכן תתרחב היריעה של הקריטריונים בהם מוסדות צריכים לעמוד כדי להיות זכאים לסיוע". אמר פולסון.

כאמור, נאומם של ברננקי ופולסון לא עשה רושם על המשקיעים בוול סטריט, והמדדים המובילים צנחו בסיום המסחר. גם בורסות אירופה ננעלו בירידות חדות בתגובה לפרסום נתוני מאקרו עגומים בבריטניה ואירופה ועל רקע התנגדותה של הנציבות האירופית לתוכנית החילוץ של ממשלת צרפת לבנקים הגדולים במדינה. שוקי אסיה ננעלו במגמה מעורבת .

המכירות הקמעונאיות בארה"ב רשמו ביום ו' האחרון, היום המכונה "יום שישי השחור", עלייה של 3% לעומת "יום שישי השחור" אשתקד. כך דיווחה חברת המחקר שופר-טראק RCT. סך המכירות ביום ו' גדל ל-10.6 מיליארד דולר, העלייה הקטנה ביותר מאז העלייה בשיעור של 0.9% שנרשמה בשנת 2005. לצורך ההשוואה, אשתקד נרשם זינוק של 8.3% לעומת השנה הקודמת.

"היינו עדים לשחיקת ערך נוראה בתקופה האחרונה", אמר צ'רלס מקינון, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות Thurleigh בלונדון. "זוהי מציאות חדשה, שטומנת בחובה אפשרויות לנפילות נוספות בשווקים בטווח זמן הקרוב". הוסיף בראיון לרשת הטלוויזיה של בלומברג.

באור הזרקורים היום, היו נאומיהם של בן ברננקי בוועידה של הפדרל ריזרב, ושל שר האוצר, הנרי פולסון, שיעדכן בנושאי כלכלה ושווקים.

הדאו ג'ונס צנח ב-7.7% ל-8,149 נקודות ; ה-S&P 500 נפל ב-8.93% ל-816 נקודות ; הנאסד"ק קרס ב-8.95% ל-1,398 נקודות

זירת המאקרו

ב-17:00 שעון ישראל, פורסם בארה"ב מדד מנהלי הרכש (ISM) לחודש נובמבר, המעיד על הפעילות היצרנית בארה"ב. המדד ירד ל-36.2 נקודות, הרמה הנמוכה ביותר מאז 1982. קונצנזוס האנליסטים בוול סטריט, צפה כי המדד יירד ל-38 נקודות, לאחר שבחודש הקודם המדד עמד על 38.9 נקודות.

באותה שעה פורסם דו"ח בנוגע להוצאות בנייה בחודש אוקטובר. הנתון הראה כי הוצאות הבנייה באוקטובר ירדו ב-1.2%. כלכלנים צפו ירידה של 0.9%. הנתון מספטמבר עודכן, כך שהוצאות הבנייה נותרו בספטמבר ללא שינוי, בהשוואה לחודש שלפניו.

במסחר בבורסת הסחורות בניו-יורק, החוזים העתידיים על הנפט הגולמי למסירה בינואר, ננעלו בצניחה של 9.4% לרמה של 49.28 דולר לחבית.

ארגון יצואניות הנפט (אופ"ק) דחה את ההחלטה האם לקצץ בקצב הפקת הנפט על מנת להדוף את הירידה במחירו לחודש הבא - כך נמסר בסוף השבוע. זאת, במטרה להעניק שהות נוספת כדי לבדוק את יעילות הצעדים הקודמים שננקטו ושמטרתם למנוע צניחה של מחירי הנפט.

במסחר בבורסת הסחורות בשיקאגו, החוזים העתידיים על התירס למסירה בחודש דצמבר, ננעלו בירידה של 4.87% לרמה של 3.32 דולר לבושל.

מניות בכותרות

מניותיהן של רשתות הקמעונאות הגדולות, דוגמת וול מארט , טרגט ובסט ביי , היו תחת עיניהם הפקוחות של המשקיעים לנוכח דיווחים על השפעת המשבר הכלכלי על הצריכה ב"יום שישי השחור".

ג'נרל אלקטריק , יצרנית מוצרי החשמל הגדולה בעולם, ריכזה עניין על רקע התחזיות שנתוני הייצור ייראו כי הייצור בארה"ב התכווץ בנובמבר בקצב המהיר מזה 26 שנה.

ה"סאנדיי טיימס" הלונדוני דיווח כי מיקרוסופט מתכננת להגיש הצעת רכש עבור עסקי החיפוש של יאהו בתמורה ל-20 מיליארד דולר, אך הבלוג All Things Digital ציטט מקורות בשתי החברות כאומרים שהידיעה היא בדיונית לחלוטין.

בנק ההשקעות האמריקני גולדמן זאקס קיבל אתמול היתר לפעול כבנק מסחרי ממחלקת הבנקאות של מדינת ניו-יורק - צעד מכריע בדרך מהפיכת מודל בנקאות ההשקעות שלו לפעילות בנקאית סדירה, הכוללת קבלת פקדונות.

לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", ג'נרל מוטורס מפתחת תוכנית, לפיה נושי החברה יחליפו את אגרות החוב שבידיהם במניותיה.

ישראליות מעבר לים

ע"פ הערכות, טבע זכתה בחלק מהמרכיבים ממכרז שניהלה קופת החולים הגדולה ביותר בגרמניה, AOK, שלה 24 מיליון מבוטחים, בו בחרה ב-58 חברות שיספקו לה תרופות גנריות, ולמעשה בספקים ל-44 מתוך 64 המרכיבים הפעילים שעמדו למכרז.

יצרנית השבבים טאואר סמיקונדקטור , שהשלימה בסוף ספטמבר את רכישת מתחרתה מקליפורניה ג'אז טכנולוגיות, מפטרת הבוקר כ-200 עובדים ממפעלי החברה במגדל-העמק. ערב המיזוג עם ג'אז, העסיקה טאואר כ-1,300 עובדים.

אלביט הדמיה דיווחה אתמול כי הפסדיה הצטמצמו ב-8.8% והסתכמו ברבעון השלישי ב-85.5 מיליון שקל. ההכנסות צנחו ב-61% ל-139 מיליון שקל.

אלביט מערכות הודיעה היום כי זכתה בחוזה לאספקת מערכת אימון חי ללקוח באסיה ב-10 מיליון דולר. המערכת תסופק במהלך 2010. בתוך כך, בפועלים סהר מגיבים לצדו"חותיה של החברה ומעלים ההמלצה מ"החזק" ל"קנייה", אך מעדכנים מטה את מחיר היעד מ-65 שקל למניה ל-56 שקל. האנליסטים מאמינים כי החברה תיפגע מהמשבר הכלכלי.

NDS פיטרה בימים האחרונים מעל ל-100 עובדים בישראל. NDS מעסיקה בארץ יותר מ-1,000 עובדים, מרביתם בהר חוצבים שבירושלים. עוד חברה ששוקלת לפטר בימים הקרובים עובדים היא אלווריון , המעסיקה כ-1,000 עובדים, רובם בישראל.

חברת התרופות החיפאית תרו הודיעה כי העבירה ביום שישי האחרון 47 מיליון שקל, שהם 11 מיליון דולר, לידי מחזיקי האג"ח של החברה. מדובר בתשלומי ריבית וקרן על חשבון אג"ח סטרייט בסך 100 מיליון דולר שגייסה בשנת 2003. מועד תשלום הקופון הבא של האג"ח הוא במאי 2009.

כלכלני הראל פיננסים חוזרים על המלצת "תשואת שוק" לריבוע כחול ומפחיתים את מחיר היעד, לאור תוצאות הרבעון השלישי ומיצובה של החברה עם הכניסה להאטה הכלכלית. לדבריהם, מעמדה של החברה בשוק קמעונאות המזון תלוי רבות בהצלחת מהלכי הרה-ארגון והחזרת הקונים לחנויות.

חברת נייס הודיעה היום כי חברת חשמל גדולה בארה"ב הודיעה כי היא מרחיבה את השימוש במערכת נייס סמארט סנטר ליישום פתרונות המשפרים את שרות הלקוחות של החברה. נייס תספק למנהלים במוקד השרותי, הממונים על 850 נציגי השירות בארבעה מוקדי השירות של החברה, טכנולוגיה וכלים מתקדמים לניהול איכות.

[לארביטראז]