ממשיכים לנסות: תעשיית הרכב האמריקנית מבקשת סיוע מממשלת שבדיה לעזרת המותגים המפסידים וולבו וסאאב

שתי החברות נמצאות בבעלות פורד וג'נרל מוטורס, בהתאמה ; השבוע יציגו המנכ"לים מדטרויט בפני הקונגרס תוכנית הבראה בתקווה לקבל תמיכה ממשלתית

יצרניות הרכב האמריקניות ג'נרל מוטורס ופורד מוטורס פנו לממשלת שבדיה וביקשו ממנה סיוע כספי למותגים המפסידים וולבו וסאאב. ג'נרל מוטורס ופורד מבקשות לחזק את מצבן הפיננסי של יחידות וולבו וסאאב במטרה למכור אותן במסגרת מאמציהן של יצרניות הרכב האמריקניות להתמודד עם מחנק האשראי המאיים על הישרדותן.

לפי מקורות המקורבים לצמרת של שתי החברות, מנכ"ל וולבו, סטפן אודל, ומנכ"ל סאאב, יאן-אקה יונסון, פנו בנפרד לשרת התעשייה של שבדיה, מוד אולפסון, בניסיון להשיג סיוע פיננסי.

מועד ב' בקונגרס

השבוע צפויים המנכ"לים של פורד ושל ג'נרל מוטורס להופיע בפני הקונגרס האמריקני, ולהציג תוכנית עסקית מפורטת בניסיון לשכנע את חברי הקונגרס להיענות לבקשתן לקבל סיוע חירום בסך 25 מיליארד דולר. ייתכן שהקונגרס ידרוש ערובות לכך שכספי משלם המסים לא ישמשו לסבסוד הפעילות של יצרניות הרכב האמריקניות בחו"ל.

לאחר שבקשותיהן הקודמות לסיוע חירום נדחו בחודש שעבר, ינסו היום (ב') יצרניות הרכב להציג טיעונים משכנעים יותר בוושינגטון, ויטענו כי בכוונתן לפעול כחברות רזות ויעילות יותר. פורד, ג'נרל מוטורס וקרייזלר בוחנות אופציות להשגת מימון במטרה להימנע מהידרדרות לפשיטת רגל.

ממשלת שבדיה שוקלת להקצות 2 מיליארד קרונה (248 מיליון דולר) לוולבו ולסאאב באמצעות סיוע ישיר או בערבויות להלוואה, אך "הדיון עדיין פתוח", אומר מאטס קרלסון, אנליסט לתעשיית הרכב במכון גוטנבורג לניהול.

"תעשיית הרכב בשבדיה היא בעלת חשיבות למדינה כולה, והם פתוחים לרעיון", הוסיף קרלסון. עם זאת, ממשלת שבדיה תצטרך לגבש בזהירות את המתכונת של הסיוע, כדי להימנע מהפרה של תקנות האיחוד האירופי לגבי סיוע ממשלתי.

בגרמניה שוקלת ממשלתה של אנגלה מרקל להעניק ליצרנית הרכב אופל, חברת-בת של ג'נרל מוטורס, ערבויות אשראי בהיקף של מיליארד אירו (1.3 מיליארד דולר).

מקור המקורב למגעים בין סאאב לממשלת שבדיה מסר כי "יונסון דן עם הממשלה על ערבויות הלוואה, וייתכן שגם על רכישה של אחזקת מניות בסאאב". בשיחות עם ממשלת שבדיה העלתה ג'נרל מוטורס גם את האפשרות שסאאב תגדיל את נפח הייצור שלה בשבדיה על חשבון מפעלים של GM בחו"ל.

המותג עומד למכירה?

העמדה הרשמית של פורד היא שוולבו אינה עומדת למכירה, אך פורד פנתה למספר יצרניות רכב וניסתה לעניין אותן ברכישת המותג, שהפסיד 458 מיליון דולר לפני מס ברבעון השלישי.

וולבו היא המותג האחרון בחו"ל שבו יש לפורד בעלות מלאה. ג'נרל מוטורס אינה מדווחת על רווחי סאאב, אך המותג לא רשם רווח מאז רכשה בו החברה האמריקנית את אחזקתה הראשונה ב-1989.

אנליסטים טוענים זה זמן רב שלג'נרל מוטורס יש יותר מדי מותגים. לפי דיווחים מסוימים, שוקלת ג'נרל מוטורס למכור גם את המותגים סטורן ופונטיאק. פורד וג'נרל מוטורס צפויות לאשר את הידיעות כי בכוונתן למכור מותגים, אך עסקאות כאלה צפויות להתעכב בגלל הירידה במחירי מניות הרכב וחוסר הוודאות לגבי עתידן של יצרניות הרכב.