הקבינט הכלכלי ידון מחר באישור קו הרכבת המהיר לירושלים - פתיחתו תידחה ל-2015

העלות מוערכת כעת ב-6.4 מיליארד שקל לעומת הערכה ראשונית של 2.7 מיליארד שקל; ברכבת מעריכים כי 7 מיליון נוסעים ישתמשו בקו - כמעט כפול מהמתוכנן

הקבינט החברתי- כלכלי של הממשלה, בראשות שר האוצר, רוני בר-און, ושר התחבורה, שאול מופז, צפוי לדון בישיבתו מחר (ג') בבקשה לחדש את האישור להקמת קו הרכבת המהירה לירושלים (A1) במסגרת עידוד פרויקטים לאומיים של תשתית, תוך הגדלת תקציב הקמת התשתיות ל-6.4 מיליארד שקל, לעומת הערכה של 2.7 מיליארד שקל, שבה נקבה הרכבת במועד תחילת תוכנית החומש שלה, ב-2003.

כפי שפורסם ב"גלובס", הדיון תוכנן בתחילה להתקיים בישיבת הממשלה ביום ראשון, אולם לבסוף הוחלט להעבירו קודם לאישור הקבינט הכלכלי.

על פי תוכנית הרכבת המקורית, שנת פתיחת הקו המהיר הייתה אמורה להיות 2010, אולם כעת מעריכה הרכבת כי פתיחת הקו תהיה בשנת 2015. עד כה הוציאה הרכבת כ-400 מיליון שקל על הקטעים הראשונים והקלים לביצוע של המסילה, מתל-אביב עד וכולל הגשר שהוקם מעל כביש מספר 3 באזור שעלבים.

לקטע המינהור הראשון מגשר זה לכיוון שער הגיא עדיין לא יצא מכרז ביצוע. בקטע המרכזי של הפרויקט זכתה באוגוסט 2007 חברת שפיר הנדסה בסכום של כ-1.6 מיליארד שקל, אולם הביצוע מתעכב עד לגיבוש תוכנית מפורטת. כפי שפורסם ב"גלובס", טרם גובש פיתרון לבעיית פינוי עודפי העפר שיהיו כחלק מכריית המנהרות.

לפי נתוני הרכבת, יש שיפור בכדאיות הכלכלית של הקו במונחי שיעור תשואה פנימי ויחסי עלות תועלת, והיא מעריכה כי בשנת הפתיחה ייסעו בקו 7 מיליון משתמשים, כמעט הכפלה של ההערכה המקורית בגובה של 4 מיליון משתמשים בשנה הראשונה.

לקראת הדיון פנתה היום החברה להגנת הטבע פנתה, לכל חברי הקבינט, בדרישה להורות לרכבת ישראל להבטיח את ביצועו של קו הרכבת המהירה לירושלים מבלי לגרום לנזק סביבתי חמור ובלתי נדרש, על ידי יישומה של חלופת המנהור הסביבתי בנחל יתלה.

לטענת החברה להגנת הטבע, חלופת המנהור שהציעה תייתר את הצורך בעבודות באזור, תציל את נופו הייחודי של נחל יתלה וערכי הטבע הנדירים שבו.