שוחד חובק עולם: סימנס שילמה שוחד של 1.4 מיליארד דולר - מתוכו 20 מיליון דולר לקידום עסקיה עם חברת החשמל

כך עולה מחקירת רשות ני"ע בארה"ב ; סימנס תשלם קנס של 800 מיליון דולר במסגרת הסכם פשרה עם הרשויות בארה"ב ; בשנה שעברה התיר ביהמ"ש לפרסם כי סימנס ישראל חשודה במתן שוחד לדירקטור לשעבר, דן כהן

כשנה לאחר שבית המשפט התיר לפרסום את פרשת השוחד שהעניקה חברת סימנס לדירקטור לשעבר בחברת החשמל דן כהן, בתמורה לקידום הרכישה לטורבינות גז מתבררים פרטים חדשים לגבי החשדות לשוחד.

מדו"ח מיוחד שהכינה הרשות לניירות ערך בארה"ב עולה כי סימנס ישראל העבירה תשלומים בהיקף של כ-20 מיליון דולר בשנים 2002-2005 לצורך קידום עסקיה.

על-פי הדוח של הרשות לניירות ערך האמריקאית, בין מארס 2001 לדצמבר 2007 היו למעלה מ-4280 מקרי שוחד בהם שילמה סימנס סכום של כ-1.4 מיליארד דולר.

רשות ניירות ערך אמריקאית החלה בשנת 2007 לחקור את פרשיות השוחד בסימנס העולמית, חקירה שבעקבותיה התפטרו ראשי החברה. השבוע הגיעה סימנס להסדר פשרה שאושר בבית המשפט בארה"ב במסגרתו תשלם קנס בסכום כולל של כ-800 מיליון דולר על מנת ליישב את התביעות שהוגשו נגדה.

בשנה שעברה התיר בית המשפט המחוזי בתל אביב לפרסום כי הרשות לניירות ערך חושדת כי סימנס ישראל בניהולו של המנכ"ל דאז אורן אהרונסון,העבירה לשופט לשעבר דן כהן שוחד בתקופה שבה כיהן כיו"ר ועדת המכרזים בחברת החשמל, וזאת לצורך קידום עסקה לרכישת טורבינות גז. מדובר בעסקה לרכישת טורבינות גז בהיקף כולל של כ-700 מיליון דולר.

מהדו"ח של רשות הניירות ערך בארה"ב (SEC) עולים פרטים נוספים לפיהם השוחד הועבר דרך חברה לייעוץ עסקי בבעלות גיסו של מנכ"ל סימנס לישראל, ואילו הכספים נרשמו כהוצאה עסקית רגילה. כמו כן, מעלה הדוח חשד כי אנשים נוספים קיבלו שוחד מסימנס. לפי הדוח רק חלק מהסכום הכולל הועבר לכהן אך לא מצוין מי היו שאר הנהנים מכספי השוחד.

לאחר שרשות ניירות ערך החלה לחקור את הפרשה יצא השופט דן כהן לחו"ל וכיום הוא מתגורר בפרו ולא שב לישראל.

על רקע התפוצצות הפרשה החל מאבק קשה בין סימנס העולמית לבעלי המניות הישראליים. סימנס העולמית הדיחה את אהרונסון מתפקיד המנכ"ל בעקבות פרשת השוחד ואילו אהרונסון הגיש תביעה נגד סימנס העולמית בבית הדין לעבודה בתל אביב בטענה שסימנס מנסה לנשל את בעלי המניות הישראליים מחלקם בחברה. במקביל מנהלים הצדדים מגעים להיפרדות בניסיון להגיע להסדר במסגרתו תרכוש סימנס העולמית את חלקם של בעלי המניות הישראלים.את אהרונסון מייצג עו"ד דוד קלגסבלד ואילו את סימנס העולמית מייצגים עורכי דין דוד תדמור ואמיר שרף.

באחרונה מונה אליעזר טוקמן לשעבר נשיא אלסינט אמריקה לתפקיד מנכ"ל סימנס ישראל במקומו של אהרונסון.

סימנס ישראל הוקמה בשנת 99' כשותפות בין סימנס העולמית לבין נציגתה הבלעדית בישראל מאז שנות ה-60' - חברת ציגלר הנדסת חשמל, שבבעלות משפחות אהרונסון, קוך ולידוד. בשנת 99' ייסדו החברות את סימנס-ישראל, המוחזקת בידי סימנס (75%) וציגלר (25%), ומעסיקה היום כ-400 עובדים ופעילה בתחומי האנרגיה, התחבורה, הטלקומוניקציה והרפואה.

באחרונה חזרה סימנס למכרזי חברת החשמל, ואף זכתה במכרז לאספקת 3 טורבינות גז במסגרת תוכנית החירום למשק החשמל, בעלות של כ-500 מיליון דולר.