גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אתה הבנת את זה, אדיסון?

הם היו חדשניים עוד לפני שבכלל ידעו שהם כאלה. הממציאים הגדולים של הדברים הקטנים, שבלעדיהם החיים שלנו היו נראים לגמרי אחרת > דוד שליט

עשו לעצמכם בוחן קצר: מי המציא את המזגן? את מדיח הכלים? את הטלפון הסלולרי? את שאר הדברים הטריוויאליים ביותר לחייכם? לא יודעים? טוב, זה אינו מקרי. בניגוד לסלבריטאים מסוג כזה ואחר, שאמנותם היא עצם פרסומם, רוב הממציאים נותרים באלמוניות יחסית. אם ההמצאה אינה נושאת את שמם, הם יישכחו מעל דפי ההיסטוריה.

מדוע הם נשכחים? אולי הסיבה נעוצה בכך שרוב ההמצאות הן פיתוחים של פיתוחים, "עמידה על כתפי ענקים", כציטוט שמשמיע אורן נהרי, מי שמפרסם בימים אלה יחד עם יובל אלעזרי את ספר "האישים - לקסיקון מפה", ובו, לצד שאר גדולי עולם, הקדיש גם מקום לאותם ממציאים והמצאות ששינו את חיינו.

"קח המצאה כמו הטלוויזיה", אומר נהרי. "יש שלושה אנשים שעל קברו של כל אחד מהם כתוב, 'ממציא הטלוויזיה', חוץ מעוד כמה אחרים שתרמו. למעשה, אפשר היה לשדר שידורי טלוויזיה כבר ב-1939, אבל אז הייתה מלחמת העולם השנייה, ונוצר המלכוד בדומה לזה שקיים היום עם שידורי היי דפינישן. אף אחד לא היה מוכן לקנות מכשירי טלוויזיה באלפי דולרים, כי לא היו רשתות שידור ושידורים. לקח זמן עד שרשתות הרדיו הסכימו להקים את ערוצי הטלוויזיה שלהן, וזה קרה רק ב-1948".

יש הרבה גניבות קרדיטים בין ממציאים?

"יש הרבה פיתוחים. אדיסון לא הכחיש מעולם שלקח את נורת החשמל של הממציא ג'וזף סוואן. הוא יצר את הנורה היעילה הראשונה, פי עשרה ממה שהיה קודם, ובכך החשיבות. עד השנה היה מקובל שממציא הטלפון הוא אלכסנדר גרהם בל, ומתברר שלא, הקרדיט מעכשיו שייך לאנטוניו מאוצ'י, ממציא איטלקי. מאוצ'י לא הצליח לפתח את המצאותיו בגלל שלא ידע אנגלית ולא היה איש עסקים טוב. הפטנט שלו פג בשנת 1874, והיו חסרים לו עשרה דולרים להמשיך את הרישום, וב-1876 בל, שעשה את ניסיונותיו באותה מעבדה שמאוצ'י אחסן בה את המצאותיו, רושם פטנט. שעתיים אחריו הממציא אלייז'ה גריי רשם פטנט, אבל מאוחר מדי. ועכשיו בית הנבחרים העביר הצעה שמאוצ'י הוא הממציא".

וחזרה עטרה ליושנה.

"זה נחמד מאוד, ובחידוני הטריוויה, כשישאלו מי הממציא האמיתי של הטלפון, כל תשובה תהיה נכונה, אבל אין לזה משמעות גדולה. כולם מכירים את שיחת הטלפון של בל לעוזרו, ווטסון, קן יו קאם היר, וזה מה שנכנס להיסטוריה. אותו הדבר עם קולומבוס. הקדים אותו ב-500 שנה אדם בשם אריקסון, זה נתמך בכל ההוכחות, ועדיין, בראייתנו המטופשת, קולומבוס נתפס כמגלה אמריקה, שלא לדבר על האינדיאנים שהיו שם, אבל מי סופר אותם".

תמיד עולה השאלה איך לא חשבו על זה קודם?

"הדוגמה הכי טובה זה הטלפון הסלולרי, שאיש לא חשב עליו, אפילו לא ברמת הדמיון. תאר לך שלא חזו את הטלפון הסלולרי באף אחת מיצירות המדע הבדיוני. המקום היחיד שבו אנשים משתמשים בטלפון סלולרי מתואר בספר '35 במאי' של אריך קסטנר. כנ"ל עם מחשבים. אצל אסימוב מופיע מחשב מולטיוואק שנותן תשובות, אבל אף אחד לא העלה אי-פעם על דעתו שיהיה לנו בכיס מחשב עם יותר כוח ממה שהיה למחשב של נאס"א ששיגר את האדם הראשון אל הירח".

לממציא יחיד היום יש סיכוי ומשאבים מול פיתוח במעבדות של החברות?

"יש היום מקרים בודדים, כמו זה של אלכסנדר פלמינג שגילה את הפניצילין. הוא הסתכל על צלוחית וגילה שפטריית עובש יכולה לעכב ולהמית חיידקים, ואמר ניקח את החומר ונטפל בזיהומים חיידקיים. זה המקרה של אדם בודד שצעק אאוריקה. בעולם המודרני זה כמעט לא קורה. ההמצאות היום הן של עבודת צוות".

בית שימוש | אלכסנדר קאמינגס

* ההמצאה: סילוק פסולת הגוף מעסיק את התרבות משחר ההיסטוריה, ומסיבות ברורות. צורות פרימיטיביות של בתי שימוש נמצאו כבר מאות רבות לפני הספירה, ובתקופת האימפריה הרומית אף יצרו מתקנים בעלי רמה טכנולוגית גבוהה, שאבדו עם נפילת האימפריה. ג'ון הרינגטון, אציל בריטי ששירת בחצרה של המלכה אליזבת הראשונה, נחשב לאבי בית השימוש המודרני. ב-1596 פרסם הרינגטון את החיבור "שינוי הצורה של השירותים", שבו הציג בית שימוש המצויד במכל הדחה ובצינור ניקוז. הספר זכה לעניין רב, אבל המשתמשת המלכותית סלדה מהרעש המלווה את פעולת בית השימוש, ואנגליה כולה דחתה את ההמצאה. רק ב-1775 המציא אלכסנדר קאמינגס הבריטי את המתקן בצורת S המשמש אותנו עד היום, כאשר המים עומדים בגובה מסוים וגם חוסמים ריחות רעים.

* עוד משהו: את תא השירותים הראשון הציבו בארמונה של המלכה ויקטוריה רק ב-1860, והיא היחידה שהורשתה להשתמש בו. עברו עוד כמה שנים, והמתקנים המשופרים היו נגישים לציבור הרחב.

1775

1849

סיכת הביטחון | וולטר האנט

* ההמצאה: הרעיון של סיכת הביטחון היה קיים עוד מתקופת יוון העתיקה, אבל האנט הוא הראשון שעיצב אותה מחוט מתכת אחד, מסובב כקפיץ באמצעו, מה שמקנה לו את הגמישות להינעל תחת תפס מתכת. נראה שהאנט לא ממש העריך את המצאתו. למעשה, הוא המציא את סיכת הביטחון כדי לממן תשלום חוב שלו בסך 15 דולר, ובתוך שעות ספורות מכר את זכויות הפטנט על הסיכה לחברת וו.ר. גרייס תמורת 400 דולר, עשרת אלפים דולר בכסף של היום. בעבר שימשו סיכות הביטחון בעיקר בביגוד, ונהנו מפופולריות רבה בעידן חיתולי הבד, בידי אימהות שחרדו פן ידקרו את תינוקיהן.

* עוד משהו: גם המצאות אחרות שלו האנט לא ניהל כהלכה מבחינה כלכלית. כך, הוא סירב לרשום פטנט על גרסה מוקדמת שהמציא למכונת התפירה, מחשש שהדבר יוביל לפיטורים המוניים של נשים שתופרות ושאורגות ביד.

ריץ'-רץ' | ווית'קומב ג'דסון

סוף המאה ה-19

ההמצאה: הראשון שעלה על עקרון הרוכסן היה אלייס הו, ב-1851. הו, שזה עתה המציא גם את מכונת התפירה, היה כנראה מלא מעצמו, ולא הקדיש ממרצו לשיווק המצאתו החדשה. עברו ארבעים שנה, ואת הקרדיט כאבי הריץ'-רץ' קיבל ווית'קומב ג'דסון, מהנדס משיקגו. הוא הציג את המצאתו כעבור שלוש שנים ביריד העולמי בשיקגו, אבל למרבה האכזבה הציבור לא גילה עניין במוצר.

עוד משהו: מנגנון הרוכסן שופר על-ידי ממציא נוסף, מהנדס חשמל ושמו גדעון סנדבק, שרשם את הפטנט שלו רק ב-1917. יצרנית הגומי גודריץ' הזמינה אצל סנדבק רוכסנים למגפי גומי חדשים שייצרה, ואף העניקה לאביזר החדשני את שמו הקליט - Zipper.

1914

מסכת גז | גארט א' מורגן

* ההמצאה: הרי לכם מכשיר שנולד לרווחתם של פועלי המכרות, בפרוסיה הרחוקה, עוד ב-1799, אבל לא עוגן בפטנט. גרסה מאוחרת של לואיס האסלט בקנטקי, ב-1849, נועדה לשמש יותר כמטהר אוויר מחלקיקי אבק. אך הממציא שאוהבים לשייך לו את התהילה הוא גארט א' מורגן, איש עסקים וממציא אפרו-אמריקאי, שגם הוא פיתח את המסכה תחילה כדי להציל כורים שנלכדו בסביבה רעילה בבטן האדמה. מורגן רשם את הפטנט ב-1914. צבע עורו השחור אילץ אותו להשתמש בשותף לבן, כאשר ביקש למכור את ההמצאה שלו. את פרסומו הלאומי ואת הפיכתו למותג השיג מורגן כאשר זינק, יחד עם אחיו ועם עוד שני מתנדבים, כולם מצוידים במסכה שלו, להצלתם של אנשים שנלכדו בפיצוץ שאירע במנהרות תת-קרקעיות באזור אגמים שבקליבלנד. בעקבות מבצעו המתוקשר קיבל מורגן הזמנות מרחבי ארצות הברית ובריטניה.

* עוד משהו: מורגן התבקש על-ידי ממשלת ארצות הברית לפתח את המסכה שלו לצורכי הצבא. מלחמת העולם הראשונה, שבה נוהלה מלחמה כימית, ובעקבותיה המלחמות המאוחרות יותר, הצריכו פיתוחים נוספים של מסכת הגז, והפכו אותה לפריט הכרחי.

1760

משקפיים דו-מוקדיים | בנג'מין פרנקלין

* ההמצאה: אחד הממציאים המוכרים הוא בנג'מין פרנקלין, מאבות האומה האמריקאית, מי שניסח וחתם הן על הצהרת העצמאות והן על החוקה האמריקאית, ושדיוקנו מציץ אלינו מעל גבי שטר 100 הדולר. פרנקלין היה גם מדען וממציא, שבזכותו נולדו בין היתר כליא הברק ואפילו הקטטר, שנועד להקל את בעיית הכליות של אחיו. את המשקפיים הדו-מוקדיים המציא פרנקלין לצרכיו שלו, כאשר עייף בגיל מבוגר לעבור מזוג משקפיים אחד לאחר. הוא ניסר את העדשות באמצען ויצר עדשה אחת, חציה התחתון לקריאה וחציה העליון לראייה למרחוק.

* עוד משהו: ההמצאה לא תפסה מיד. בתחילה היו בעיות בקו החיבור, שבו הצטבר לכלוך, וגם בהתאמה למסגרת המתכת, אבל לימים היא שימשה מיליארדי צרכנים נזקקים, לפי הפיתוח המקורי של הנשיא האגדי.

שנות ה-50

חצאית מיני | מרי קוונט

* ההמצאה: עיצובי בגדים הם תחום שבו חיקויים מיידיים מציפים את השוק, אבל יש שמות שהשיגו מעמד איקוני, כמו זה של מרי קוונט, מעצבת בריטית שפתחה חנות בגדים בקינגס רואד בלונדון בסוף שנות ה-50 של המאה שעברה, והחלה למכור בה עיצובים שלה, ביניהם גרסה מתקצרת והולכת של חצאית. "נשים צריכות להיות מסוגלות לרוץ ולתפוס אוטובוס", הסבירה קוונט, והגיעה לעיצוב הסופי של חצאית המיני, שהחלה כעשרים סנטימטרים מעל הברך, והפכה לפריט האופנה הלוהט של שנות ה-60, בשורה שהתפשטה מלונדון העליזה לעולם כולו. היו עוד מעצבים שהחלו לפתח את המיני במקביל, ונושא הבכורה לא סגור רשמית, אבל קוונט העניקה למיני את שמו, על-שם דגם הרכב הזעיר החביב עליה.

* עוד משהו: בשנות ה-70 נסוג המיני מול אופנות המידי והמקסי, אך זכה בשנים האחרונות לקאמבק נאה, לצד גרסת המכנסיים שלו, השורטס.

1810

קופסת השימורים | ניקולה אפר

* ההמצאה: על יריית הפתיחה רשום ממציא צרפתי בשם ניקולה אפר, שלאחר 15 שנות ניסיונות, פיתח ב-1810 שיטה לשימור מזון באמצעות טבילת צנצנות חתומות של מזון במים רתוחים. עוד באותה שנה בא הבריטי פיטר דורנד, והחליף את צנצנות הזכוכית השבירות בקופסאות מתכת עבות. דורנד היה סוחר יותר מאשר ממציא, ולכן מיהר למכור את הפטנט שלו לשני יזמים, והם שפתחו בית חרושת לייצור קופסאות שימורים. ב-1813 כבר שיווקו השניים לצבא הבריטי מזון משומר בקופסאות.

עוד משהו: כדי לפתוח את הקופסה היה צורך בפטיש ובאזמל, והצרכנים נאלצו להמתין בסבלנות חמישים שנה להמצאת פותחן הקופסאות. עברו עוד עשר שנים, ופיתוח נוסף של פותחן הציג להב מסתובב, אלא שזה התאים רק למידה אחת של קופסה, וזאת לאחר שנקבו אותה באמצעה. הפותחן המודרני, הסובב לאורך הדופן העליונה של קופסת השימורים, הומצא ב-1925.

1886

מדיח כלים | ג'וזפין קוכראן

* ההמצאה: כאשת המעמד הגבוה מהעיר שלביוויל במדינת אילינוי בארצות הברית, קוכראן לא בדיוק שטפה כלים בתום המסיבות החברתיות שנערכו בביתה, אבל הטריד אותה שהמשרתים שלה סודקים שוב ושוב את כלי החרסינה היקרים שעברו במשך דורות במשפחתה. בייאושה היא החלה לשטוף את הכלים היקרים לה בעצמה, ומהר מאוד הגיעה לשאלת השאלות של כל עקרת בית: מדוע אף אחד לא המציא משהו שיעשה את העבודה הזאת במקומי? קוכראן, שבאה מהבית הנכון - סבה בנה ספינת קיטור שקדמה לזו של רוברט פולטון - החליטה לעשות זאת בעצמה. היא עיצבה מכל הרתחה מנחושת, בתוכו הניחה מיסב, ועליו נעו, מחולקים למספר תאים, כוסות, צלחות וכלים נוספים, ומנוע מתיז מי סבון חמים. חבריה העשירים של קוכראן התלהבו והזמינו ממנה מכשירים.

* עוד משהו: המדיח של קוכראן נחשף לכלל הציבור ביריד העולמי בשיקגו ב-1893, והפך בן רגע לסיפור הצלחה.

1899

מהדק נייר | יוהאן וולר

* ההמצאה: מהדקים ידועים בצורתם הראשונית עוד מהמאה ה-13, בצורת גומיות, התכות שעווה וסיכות ישרות, ששימושן המקורי היה לצורכי תפירה. את מהדק הנייר המודרני מייחסים למתמטיקאי נורווגי ששמו יוהאן וולר, עובד שכיר במשרד להמצאות, שרשם את הפטנט בגרמניה ב-1899, ומאוחר יותר בארצות הברית. המהדק היה עשוי חוט מתכתי מקופל לצורת מלבן או משולש, ושני קצותיו, מונחים זה לצד זה, מצביעים לכיוונים מנוגדים. מהדק הנייר זכה לפיתוחים שונים במשך השנים, עד לצורתו המעוגלת של ימינו.

* עוד משהו: בזמן מלחמת העולם השנייה אסר השלטון הנאצי על תושבי נורבגיה לענוד כפתורים עם מה שאפילו ידמה לראשי התיבות של שם מלכם. לאות מחאה הם ענדו מהדקי נייר על דש בגדם, אותה המצאה של בן ארצם, שסימלה סולידריות ואחדות.

1890

סכין הגילוח | קינג ג'ילט

* ההמצאה: את השם הזה כולם מכירים - התעשיין קינג ג'ילט פיתח, יחד עם המהנדס וויליאם ניקרסון, סכין גילוח בטוח. ג'ילט לא היה הראשון שפיתח את סוג הלהב הזה, החושף אל העור רק את הצד החד של הסכין, ושבא להחליף את התער משסף הגרונות. גדולתו של ג'ילט הייתה במודל הכלכלי. הוא האמין שניתן להשיג רווחים גדולים מפיתוח של סכין גילוח לא יקרה, שלהבה ניתן להחלפה. הייצור עצמו התעכב, משום שלא היה קל להשחיז את הפלדה לחוד הנדרש. השיווק החל בשנת 1903 שבה נמכרו 51 סכינים ו-168 להבים. ב-1915 ג'ילט כבר מכר 70 מיליון להבים, ועם כניסתה של ארצות הברית למלחמת העולם הראשונה הזמין אצלו הצבא סכיני גילוח לכל חייליו.

* עוד משהו: ג'ילט, האיש והאימפריה, הוא בין היחידים שעסקיהם שרדו לאורך המאה ה-20, ורבים רואים בפיתוח שלו את תחילתו של עידן "השתמש וזרוק".

סוף המאה ה-19

דלת מסתובבת | תיאופילוס ואן קאנל

* ההמצאה: לפטנט של ואן קאנל מלאו בימים אלה 120 שנה, אף כי יש עדות לממציא גרמני שרשם פטנט להמצאה דומה שבע שנים קודם לכן. האדריכלים שבנו את רבי הקומות של המאה ה-19 גילו שזרמי האוויר בשרוולים של המסדרונות הארוכים, של גרמי המעליות והמדרגות, ואפילו של הארובות, יוצרים ואקום המקשה את פתיחת דלתות הכניסה לבניין. ואן קאנל המציא את הדלת הנפתחת בהדיפה קלה, המאפשרת כניסה ויציאה סימולטנית של אנשים רבים, והודות לסיבוב הכנפיים על צירה, אף מסייעת לשמירה על חום הבניין בימות החורף ועל קרירותו בקיץ.

* עוד משהו: הדלתות המסתובבות תמיד הוסיפו נופך יוקרתי לבניין. בשנים עברו, בטרם הפכה הדלת המסתובבת לביטוי בעולם העסקי, היא הייתה אייקון קולנועי, מלכודת בסרטי הפשע, ולחלופין - משחק ושעשוע בסרטי הקומדיה.

1902

מזגן | ויליס קרייר

* ההמצאה: תחילה שימש מיזוג האוויר בתעשייה, ולאחר פיתוח המדחס הצנטריפוגלי ב-1921, פרי מוחו של קרייר, החלו להשתמש במזגנים באולמות ציבור ובמשרדים. הדאגה הראשונה של ראשי החברות הייתה לצנן את הסחורה ולדאוג ללחות נמוכה באולמות הייצור, אבל כאשר התברר כי התפוקה בקיץ עולה במקומות העבודה שבהם הוצב מזגן, פרצה המהפכה וההזמנות למערכות מיזוג האוויר הרקיעו. בתום מלחמת העולם השנייה החלו גם במיזוג אזורי המגורים, והדבר אף סייע בתנועת ההגירה הפנימית למדינות הדרום, הסובלות מחום גבוה בעונת הקיץ.

* עוד משהו: קרייר עצמו מת ב-1950, אבל התאגיד הנקרא על-שמו משגשג, ורשם ב-2007 הכנסות בגובה 15 מיליארד דולר.

1964

מגב לרכב | בוב קרנס

* ההמצאה: פטנט הווישר הראשון לרכב נרשם בארצות הברית ב-1903, והממציאה הייתה דווקא אישה, מרי אנדרסון. עד אז הנהגים היו פותחים חלון, מוציאים ראש, ומנסים לאתר את הכביש מבעד לגשם ולשלג. אנדרסון המציאה זרוע מתכת מצופה גומי, שאותה הפעילו הנהגים מתוך הרכב בעזרת מוט. המגב הפרימיטיבי ההוא זכה לשיפורים לאורך השנים, עד לימינו אלה, שבהם מכוניות מצוידות בחיישני גשם חשמליים המתזמנים את פעולת המגבים. אבל הפיתוח המפורסם מכולם שייך לבוב קרנס, שרשם ב-1964 פטנט על מגב המופעל בתדירויות שונות.

* עוד משהו: קרנס ניסה לעניין את יצרניות הרכב הגדולות - פורד, ג'נרל מוטורס וקרייזלר - בפיתוח שלו. אלה דחו אותו, ומשגילה שהן אימצו את הפטנט מבלי להכיר בתרומתו, פתח במלחמה משפטית שנמשכה עד ניצחונו עליהן, חברה אחר חברה, בתחילת שנות ה-90. סיפור מאבקו של קרנס, הממציא הבודד מול הקונגלומרטים, הפך לאחרונה לסרט קולנוע המוצג בימים אלה בישראל, ושמו Flash of Genius.

עוד כתבות

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים