הראל פיננסים: הגירעון התקציבי ל-2009 בישראל עלול להגיע לרמות שלא חווינו מאז אמצע שנות ה-80

מבצע "עופרת יצוקה", והתרחבותו ללחימה קרקעית ולגיוס עשרות אלפי אנשי מילואים, מציבים אתגרים תקציביים משמעותיים ; על מנת לממן את הגירעון, הממשלה תגדיל גיוסי האג"ח הרבה מעבר למתוכנן, תביא לעודף היצע של אג"ח, לירידת מחירים ולעלייה בתשואות

כלכלני האגף לכלכלה ומחקר בהראל פיננסים פירסמו היום (ג') את הסקירה המאקרו כלכלית השבועית על המשק הישראלי, ומתייחסים, בין השאר להשפעותיו של המבצע הצבאי בעזה, על תקציב המדינה ל-2009.

להערכת הכלכלנים, מבצע "עופרת יצוקה", ובייחוד התרחבותו ללחימה קרקעית מסיבית ולגיוס עשרות אלפי אנשי מילואים, מציבים אתגרים תקציביים משמעותיים, כאשר מצב תקציב המדינה ל-2009 נראה לא טוב עוד לפני תחילת המבצע.

בסיכומו של דבר, אומרים בהראל, הגירעון התקציבי הצפוי בשנת 2009 עלול לעבור בהרבה את השיא של שנת 2003 (5.3 אחוזי תוצר) ולהגיע לרמות שלא חווינו אותן מאז אמצע שנות ה-80, לפני תוכנית הייצוב. גירעון כזה עלול לגרום לגידול בפרמיית הסיכון הפיסקלית ולעלייה בתשואות האג"ח הארוכות.

"לכל הפחות, על מנת לממן את הגירעון הניכר, הממשלה תיאלץ להגדיל את גיוסי האג"ח הרבה מעבר לתכנון המקורי, ובכך תתרום לעודף היצע של אג"ח, לירידת מחירים ולעלייה בתשואות". אומרים בהראל.

מחירי האג"ח הממשלתיות הארוכות אכן ירדו בימים האחרונים בכ-3% והתשואות עליהן עלו במידה ניכרת. להערכת הכלכלנים, עלייה זו מוצדקת ואף צפויה להימשך בתקופה הקרובה, בייחוד אם המבצע הצבאי יתארך ויתרחב.

בהראל צופים כי שיעור האינפלציה בחודשיים הקרובים יעמוד על 0.1%- בדצמבר, ועל 0.3%- בינואר; האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים, תעמוד לדעתם על 1.6%, ועל 2% עד מדד מאי 2010. באשר לשיעור הריבית, הכלכלנים צופים כי בעוד 6 חודשים יעמוד על 1.5%.

בהראל התייחסו גם להיצע הדירות למכירה בתקופה הנסקרת. "ההיצע ירד לשפל של 7.7 חודשים. מה שמפעיל לחצים להעלאת מחירים, אשר ייתכן שמאזנים את הלחצים לירידת מחירים כתוצאה מההאטה הכלכלית והירידה בביקושים לדירות". מסכמים הכלכלנים.