אמיר אלשטיין לאחר מינויו ליו"ר טאואר: "המעבר מטבע היה מתוכנן; טאואר נמצאת לפני פריצת דרך ויכולת להביא ערך מוסף"

אלשטיין, בן למייסדי טבע, יחליף את דב מורן בתפקיד יו"ר חברת השבבים טאואר ; "בניגוד לרכילות שמתלווה לפעמים לעניין יו"ר פעיל, אני חייב לומר שהעובדה שאני יו"ר פעיל רק תוסיף לי אחריות, ולא תיקח מאחרים"

אמיר אלשטיין מחליף את תחום התרופות בתחום השבבים: אתמול דווח כי אלשטיין עוזב את תפקידו כמשנה למנכ"ל טבע , והיום מתברר הכיוון החדש אליו הוא פונה, טאואר הודיעה על מינויו ליו"ר. אלשטיין יחליף בתפקיד את דב מורן, שכיהן כיו"ר טאואר במשך כשנתיים. מורן עצמו יתמקד בפעילות הסטארט-אפ שלו, מודו, ויישאר חבר בדירקטוריון טאואר.

אלשטיין, שהוא בן לאחת ממשפחות מייסדי טבע, הצטרף לדירקטוריון החברה בשנת 1995 וכיהן כדירקטור עד 2004.

כעת, הוא חוזר להיות דירקטור מן המניין בטבע. במארס 2007 מונה אלשטיין לתפקיד סגן נשיא לענייני משאבים גלובליים, ממנו הוא פורש כאמור. אלשטיין נכנס לתפקיד בסמוך לכניסתו של שלמה ינאי לתפקיד מנכ"ל טבע, כחלק מעיבוי השדרה הניהולית בחברה. בראיון ל"גלובס" לפני כשנה, התייחס ינאי לשאלה האם אלשטיין הוא מספר 2 בחברה, וענה כי "אין בטבע מספר 2. זה מושג שלא קיים אצלנו".

אלשטיין מדגיש היום שמעברו לדירקטוריון טבע היה מתוכנן מראש. "בטבע הדברים קורים בצורה מתוכננת", הוא אומר. "בדירקטוריון החברה לא יושבים חברי הנהלה אקזקוטיביים. החלטנו שלשותפות שלי בדירקטוריון יש היום ערך מוסף. אני לחלוטין לא עוזב את טבע".

בהודעת טבע מאתמול, הודה ינאי לאלשטיין על תרומתו הרבה לחברה. "במהלך תקופתו בטבע, אמיר תרם רבות להרחבת עסקינו וחיזוק מנהיגות השוק של טבע. אני בטוח שטבע תמשיך ליהנות מניסיונו וממסירותו כדירקטור", ציין ינאי.

"הרכישה והמשבר ייטיבו עם טאואר"

טאואר עוסקת בפיתוח וייצור שבבים, ותחום פעילותה אינו זר לאלשטיין, שכיהן בעבר במשך שש שנים כמנהל אינטל אלקטרוניקס, חברה בת ישראלית של אינטל. "התוכנית שלי היא לעזור לחברה לצמוח ולהוביל בתחום הסמיקונדקטור", אומר אלשטיין. "שואלים אותי אם אני מצטרף לחברה מתוך שליחות לאומית, אבל אני בהחלט מאמין, מתוך ראייה פרגמטית ואופטימית, שזו גם חברה עם עתיד. טאואר נמצאת לפני פריצת דרך ויכולת להביא ערך מוסף".

אלשטיין מעריך שהשילוב של רכישת ג'אז, אותה השלימה טאואר בספטמבר, יחד עם המשבר הכלכלי העולמי, עשוי לחזק את החברה. "בתקופה של קשיים, חברות עם מנהיגות אסטרטגית ותכנון יכולות להפיק תועלת משילוב של תשתיות", הוא אומר. "בזמנים טובים, מציאת פעילות כלכלית משלימה ומחזקת עולה הרבה מאוד כסף, ובזמנים קשים העלויות סבירות עד נמוכות. ג'אז היא דוגמה טובה לכך. טאואר רכשה את ג'אז בעסקת מניות, כשבזמנים אחרים היא הייתה צריכה להכניס את היד עמוק יותר לכיס בשביל לאפשר את המיזוג, שיוציא את החברה מחוזקת".

נזכיר, כי טאואר רכשה את יצרנית השבבים מקליפורניה בעסקת מניות, שכאשר נחתמה נגזר ממנה שווי של 40 מיליון דולר לג'אז, אולם עם השלמתה השווי היה כ-17 מיליון דולר.

מוביל קו לוחמני

- כיו"ר פעיל, מה תהיה חלוקת התפקידים בינך ובין המנכ"ל, ראסל אלוואנגר?

אלשטיין: "בניגוד לרכילות שמתלווה לפעמים לעניין יו"ר פעיל, אני חייב לומר שהעובדה שאני יו"ר פעיל רק תוסיף לי אחריות, ולא תיקח מאחרים. אני אקדיש יותר זמן ויכולות, כמובן לצידו של המנכ"ל המוצלח.

"מעבר לתפקיד כיו"ר 'קלאסי', שכולל אחריות עם הדירקטוריון בעבודה מול בעלי המניות ובנושאי ממשל תאגידי, ליו"ר יש אחריות יחד עם המנכ"ל על קביעת אסטרטגיה ופיתוח עסקי, ואני אעשה זאת עם ראסל".

היו"ר החדש קובע כבר עכשיו מדיניות לוחמנית בכל הקשור למענק ממרכז ההשקעות. טאואר ציפתה לקבל מענק של 60 מיליון דולר, לאחר שב-2007 המליצו הגורמים המקצועיים במרכז ההשקעות להיענות לבקשת החברה. אלא שהקריטריונים לקבלת מענקים שונו, וטאואר - שנחשבת חברה גדולה, ובין בעליה נמצאת גם משפחת עופר - כבר אינה זכאית למענק. לאחרונה, טאואר פיטרה 200 עובדים, ואלוואנגר טען שפיטוריהם של חלקם היו נמנעים אם הממשלה הייתה עומדת בהתחייבויות שלה כלפי טאואר. עוד קודם לכן פיטרה טאואר 150 עובדים.

"בזמנים של קשיים כלכליים, ממשלת ישראל צריכה לסייע ולפעול לטובת התעשייה הישראלית", אומר אלשטיין. "לכן, מוזר שהתחייבויות קיימות של מרכז ההשקעות לטאואר, סכומים שאמורים לסייע לטאואר בהמשך פיתוח, מתעכבות בתירוצים מוזרים. אני מתכוון להיאבק על כך בצורה נחושה".

טאואר נסחרת בנאסד"ק ובבורסה של תל-אביב לפי שווי שוק של 22 מיליון דולר. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2008 היא רשמה הכנסות של 174.2 מיליון דולר, והפסד נקי על בסיס GAAP בסך 82.3 מיליון דולר.