הרוכשת של מנעולי ירדני: מאיר שמיר הסתיר את מצבו הרעוע של המפעל; מנעולי ירדני: "התביעה קנטרנית, שקרית וחסרת כל בסיס"

חברת אסטרון עבודות הנדסיות תובעת משמיר ובנו 9.7 מיליון שקל, בטענה להסתרת מידע מהותי בעת המו"מ לרכישת מפעל מנעולי ירדני

איש העסקים מאיר שמיר, בעל שליטה יו"ר הדירקטוריון ומנכ"ל קבוצת מבטח שמיר אחזקות ומבעלי תנובה, נתבע לשלם 9.7 מיליון שקל לחברה המשפחתית אסטרון עבודות הנדסיות שבבעלות בני הזוג גדעון ודליה שמי. זאת, בטענה כי הוא הסתיר ממנה מידע ונתונים מהותיים במהלך המשא-ומתן, שבסיומו רכשה את הפעילות העסקית של מפעל מנעולי ירדני מחברת "מנעולי ירדני אחזקות" שבבעלות מאיר שמיר, בנו גיא ועדי זלצר.

התובעת מאשימה את מאיר שמיר בכך שעשה שימוש פסול לרעה באמון שרכשה לו, במטרה להוליכה שולל ולהביאה להתקשר בהסכם על סמך מצגי שווא משוללי יסוד לגבי מצבו האמיתי של המפעל. לדבריה, שמיר התנער מכל אחריות לנושא.

לדברי התובעת, היא הודיעה על ביטול הסכם הרכישה בשל הפגמים שנפלו בכריתתו של ההסכם, התנהלות חסרת תום-הלב של הנתבעים, ובראשם מאיר שמיר, ובשל ההפרות היסודיות של ההסכם. לטענתה, מעשי הנתבעים מהווים תרמית, הטעיה והתנהלות בלתי מקובלת.

שמיר האב והבן וזלצר הקימו את חברת מנעולי ירדני אחזקות כדי לרכוש את נכסי מפעל מנעולי ירדני מכונס הנכסים תמורת 2.6 מיליון שקל. מדובר במפעל לייצור מוצרי ביטחון של המותג "ירדני" באזור התעשייה ברקן, הפועל בתחום כ-60 שנה.

"הרוח החיה"

בכתב התביעה מציינת אסטרון, כי מאיר שמיר יזם את המגעים בין הצדדים והיה "הרוח החיה" והדומיננטי במגעי הרכישה. לטענתה, נציגי מנעולי ירדני, ובראשם שמיר, טענו במשא-ומתן כי המפעל משגשג וכולל מכונות ייצור וציוד במצב מצוין ששודרגו לאחרונה; מלאי חדש ושמיש בלבד; ומוצר חדש וייחודי, המהווה "מנוע צמיחה" של חברת מנעולי ירדני אחזקות.

אסטרון מבהירה כי היא הסתמכה על מצגים אלה בתום לב ועל בסיסם ועל בסיס האמון שרכשה למאיר שמיר, חתמה לפני כשנה על ההסכם לרכישת הפעילות העסקית של מנעולי ירדני אחזקות. לדבריה, נשללה ממנה האפשרות לבצע בדיקות עצמאיות, כיוון ששמיר הדגיש כי העסקה חייבת להתבצע בסודיות מוחלטת כדי למנוע זעזועים בחברה.

פער דרמטי

אסטרון טוענת כי לאחר חתימת ההסכם והעברת הפעילות התברר לה באופן הדרגתי כי קיימים פערים דרמטיים בין המצגים לגבי מצב המפעל לבין מצבו בפועל. לדבריה, חלק משמעותי ממכונות היצור אינו שמיש כלל ויתר המכונות והציוד לא עברו טיפול כראוי; המוצר, שהוצג לה כ"מנוע צמיחה", התברר כמוצר פגום, שמהווה נטל כבד ומסבך אותה בתלונות, נטישת לקוחות ותביעות משפטיות.

עוד טוענת אסטרון כי במקום לקבל מפעל משגשג, הא קיבלה מפעל שנעדר כמות מספקת של מוצרים וחומרים במלאי, באופן שאינו מאפשר לקיים פעילות מכירה תקינה וסדירה. בנוסף, לדבריה, המלאי כלל מוצרים פגומים ומוצרים שאבד עליהם הכלח.

אסטרון מבקשת מבית המשפט להצהיר כי ביטול הסכם הרכישה על-ידה בוצע כדין, וכי היא זכאית להשבת מלוא הסכומים ששילמה בהיקף של כ-6.4 מיליון שקל וכן פיצויים נוספים בגין נזקים נוספים.

טרם הוגש כתב הגנה. תגובתו של מאיר שמיר לא הושגה עד לפרסום הידיעה. (ת.א. 18/09).

תגובת מנעולי ירדני

מחברת מנעולי ירדני נמסר בתגובה: "תביעת חברת אסטרון בבעלות משפחת שמי נגד מנעולי ירדני הינה תביעה קנטרנית, שקרית וחסרת כל בסיס, שבאה בעקבות פתיחת תיק הוצאה לפועל בגין אי-כיבוד תשלומים שאסטרון חייבת לחברת מנעולי ירדני. תביעה זו נראית כניסיון להימנע מתשלומים על-פי ההסכם שנחתם בין הצדדים. אסטרון שילמה באופן שוטף את התשלומים בגין העסקה שנחתמה לפני למעלה משנה. אסטרון פנתה לפני כחודש בבקשה לעכב את התשלום של 1.12.08 - ונענתה בשלילה. עקב אי-מילוי התחייבויותיה של אסטרון פנתה מנעולי ירדני להוצאה לפועל, ואף הודיעה כי בכוונתה לנקוט בהליכים משפטיים נגד אסטרון וגדעון שמי, אשר חתום כערב באופן אישי להסכם. עקב פניות אלה מנסה כעת אסטרון בדרך מניפולטיבית להקדים תרופה למכה. שירבוב שמו של מאיר שמיר לתביעה, למרות שאינו בעל מניות כלל במנעולי ירדני, נועדה על מנת להשיג כותרות, ויש להצטער על כך".