ההפרטה נמשכת: פורסם המכרז להפעלת קווי התחבורה הציבורית של אגד ודן באזור השרון

בניגוד להערכות המוקדמות: הזכיין שייבחר לא יקבל אופציה להשתלב בהפעלת האוטובוסים החשמליים; ההחלטה תאפשר בעתיד לאגד ודן להתמודד במכרז ה-BRT באזור השרון

משרד התחבורה פרסם בשבוע שעבר את המכרז לקבלת רישיונות להפעלת קווי התחבורה הציבורית של אגד ודן באזור אשכול השרון. מדובר באחד מהמכרזים הגדולים בתחום התחבורה הציבורית, שיכלול כ-2.5% מקווי אגד (140 אוטובוסים) וכ-7% מקווי דן (60 אוטובוסים).

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", משרדי האוצר והתחבורה החליטו לצאת במכרז, זאת על מנת לעמוד ביעד שנקבע ע"י המדינה להפרטה של 25% מהקווים עד סוף שנת 2008. בהמשך לכך, ייאסר על אגד ודן להתמודד במכרז, גם לא באמצעות חברות-בנות.

תקופת הזיכיון להפעלת הקווים נקבעה במכרז ל-6 שנים ו-10 חודשים, עם אופציה להארכה בשתי תקופות של 3 שנים כל אחת. הנתון המעניין העולה מתנאי המכרז הוא, כי תקופת ההפעלה של הקווים תסתיים עם הפעלת קו ה-BRT (אוטובוסים חשמליים רבי קיבולת) באזור השרון. זאת, בניגוד להערכות המוקדמות, לפיהן מפעיל הקווים יקבל אופציה להשתלבות עם קו האוטובוסים החשמליים.

המשמעות היא, שהמדינה מעניקה עדיפות מסוימת למכרז ה-BRT באזור השרון שמתוכנן להתפרסם במהלך שנת 2010 - 2009, והפעלתו צפויה בשנת 2014-2015. הנהנות העיקריות מההחלטה יהיו אגד ודן שיוכלו להתמודד בעתיד על הפעלת קו ה-BRT.

לפי הערכות, המהלך צפוי לגרור ביקורת מצד חברות התחבורה הפרטיות, בטענה שההחלטה תקצר בפועל את תקופת הזיכיון, ותפגע בכדאיות הכלכלית של הפעלת הקווים באזור השרון.

עד כה הוצאו לתחרות 25% מקווי אגד ודן בתחבורה הציבורית. בימים אלה מתנהל מו"מ עם אגד ודן על הסכם תחרות חדש, במסגרתו יוצאו לתחרות אשכולות של קווים נוספים בכל רחבי הארץ.