הסופרת היהודיה נעמי קליין קראה לחרם כלכלי על ישראל עקב הלחימה בעזה; "גארדיאן" הבריטי, שפרסם את הקריאה, סירב לפרסם מכתב תגובה

לילך סיגן, עורכת "גלובס הערב": "גברת קליין, האם תעשי הכול כדי לזהות את ספרך החדש עם דעות פופולריות, גם אם הן מעוותות ואנטישמיות? למילים שלך יש כוח שלילי. את קוראת להחרמת מוצרים מישראל? זה הזמן להחרים את ספרייך"

הסופרת נעמי קליין ("נו לוגו") פרסמה ב-10 בינואר מכתב פתוח ב"גרדיאן" הבריטי, הקורא להטלת חרם כלכלי מלא על ישראל כתגובה למלחמה ברצועת עזה. בעקבות המאמר, שלחה לילך סיגן, עורכת המוסף היומי "גלובס הערב", מכתב תשובה "לגארדיאן", שלא נענה לבקשה לפרסמו.

להלן הנוסח המלא של המכתב שכתבה לילך סיגן. בתחתית המאמר תוכלו למצוא לינק למאמר של נעמי קליין, ולנוסח המכתב של סיגן באנגלית.

כיבוש בעזה?

גברת קליין היקרה,

יש לי חדשות מעניינות בשבילך: ה"כיבוש" בעזה, שבגללו ניסית השבוע לשכנע את העולם להחרים את ישראל, כבר אינו קיים. כן, גברת קליין, לפני כשלוש שנים, כשאת אולי היית עסוקה מכדי להתעדכן בחדשות שוטפות, הממשלה הישראלית החליטה שהיא עייפה מלנסות להגיע להסכם כלשהו עם העם הפלסטיני המקוטב והמפולג, ולכן קיבלה החלטה חד-צדדית לצאת מעזה ולפנות את ההתנחלויות סביבה. ממש כך.

ליוזמה הזאת קראו בזמנו "ההתנתקות" (the disengagement), ואולי כדאי שתעשי על זה גוגל לפני כתיבת טור ההשמצה הבא שלך.

ייתכן שאת שואלת את עצמך, מדוע, אם כן, לא עשה העם הפלסטיני דבר מאז כדי לגייס כספים ולנסות לבנות לעצמו כלכלה? שאלה טובה. התשובה היא, שמנהיגות הטרור של הפלסטינים העדיפה להשקיע את כל משאביה וזמנה בהתחמשות ובהתקפות ירי על ישראל. לא התקפות של חיילים או מתנחלים, משום שהם כבר אינם בסביבה, אלא תקיפות ירי של אזרחים ביישובים רגילים לגמרי. חדשות מדהימות, לא?

שוחטים פלסטינים בלי להניד עפעף

אם אנחנו כבר מדברים על זה, אולי תרצי גם להתעדכם בכך שזו לא הייתה הפעם הראשונה שבה ניסתה ישראל להגיע להסכם, או לפחות הפסקת אש עם הרשות הפלסטינית. כבר 15 שנה מתקיימים ניסיונות כאלה, ובשנת 2000, אפילו הוצע ליו"ר הרשות דאז, יאסר ערפאת, הסכם שמציע לו יותר מ-90% מהשטחים וחלקים ממזרח ירושלים. תגובתו הייתה פריצתה של האינתיפאדה השנייה.

העם הפלסטיני סובל סבל מר, איש לא יתווכח איתך על זה. אבל לכיבוש, שתחילתו אגב היה תוצאה של התקפות היסטוריות על ישראל, יש חלק קטן מאוד בסבל הפלסטינים. למזלם הרע, פעם אחר פעם הם מובלים על-ידי מנהיגים צמאי דם, ובשלוש השנים האחרונות על-ידי קבוצת טרור קיצונית מכול: החמאס.

אלה אנשים שבלי להניד עפעף שוחטים פלסטינים (כן, פלסטינים, זו לא טעות) אם הם אפילו רק חושבים להתנגד להם, ובאכזריות קרת לב מוציאים להורג פלסטינים בעלי דעות יוניות משלהם. פשעי הטרור שלהם כלפי ישראל, כמו שליחת מחבלים מתאבדים לפוצץ את עצמם במסעדות, בקניונים ובאוטובוסים, הם כאין וכאפס לעומת מה שהם עושים לבני עמם.

כישלון הסברתי חמור

אנשי החמאס, אגב, לא מתביישים ומצהירים בגלוי שהם פועלים למען המטרה הקדושה - למחוק את ישראל מהמפה כשאף יהודי שגר בה אינו מלכלך יותר את אוויר העולם בהבל נשימתו. אולי כדאי שתעשי גוגל גם עליהם? בהחלט מומלץ.

המלחמה בעזה היא לא נגד הפלסטינים, אלא נגד החמאס. זו בעיה לא פשוטה, במיוחד על רקע העובדה שראשי החמאס בחרו בבתי-חולים ובבתי-ספר כמקומות מסתור וכבסיסים צבאיים. אבל מכיוון שחמאס יורים זה שנים, מאות רקטות על יישובים ישראליים, הורגים ופוצעים גברים, נשים וילדים חפים מפשע, הממשל הישראלי צריך היה לקבל החלטה איומה, אבל מחויבת המציאות: האם לחוס על ילדי הפלסטינים, או על הילדים הישראלים?

החמאס, אגב, גם סירב לאורך כל הימים האחרונים להפסקת אש הדדית - הוא מעוניין להמשיך לירות ולהרוג. מעניין, מה היית את עושה בסיטואציה כזו? פשוט עומדת שם ומחכה שיהרגו אותך ואת משפחתך? האם זה הפתרון שאליו את דוחפת באמצעות חרם על ישראל?

ייתכן שאת שואלת את עצמך - מדוע אני לא יודעת על הדברים הללו. למה אף אחד לא כותב עליהם שום דבר?

התשובה, גברת קליין, היא עצובה אבל אמיתית. למרות כל יכולות ההיי-טק המופלאות של ישראל ופרסי הנובל שקיבלו כלכלנים שלה, היכולות שלה ביחסי-ציבור הן, איך לומר? על הפנים. אפשר אפילו להגיד שישראל היא כישלון חרוץ בלהסביר את המצב שלה לשאר העולם.

כוח שלילי

מנגד, גברת קליין, נראה שאת אשפית רצינית של יחסי-ציבור. כל-כך מוכוונת מטרה למכירת ספרך החדש, שאת בוחרת להתעלם מעובדות, ובבורות וחוסר ידע מקוממים משמיצה את ישראל בכתיבתך. האם תעשי הכול כדי לזהות את הספר החדש שלך עם דעות פופולריות, גם אם הן מעוותות ואנטישמיות?

ממש חבל, גברת קליין, כי למילים שלך יש כוח. כוח שלילי. והאמת היא, שהעובדה שאת יהודייה, גורמת לנזק כבד במיוחד. לא זכור לי, למשל, שקראת לחרם על רוסיה על מעשיה בצ'צ'ניה ובג'ורג'יה, או לחרם על ארה"ב כשפלשה לעיראק. אבל למה לא להאשים בהכול את ישראל ולהשתמש במילה "כיבוש" על אף שהוא כבר לא קיים, אם זה יכול לקדם אותך ולעזור לך למכור עוד כמה עותקים?

את זו שתומכת בטרור

במאמר המשמיץ שלך התרברבת שאת מחרימה גם באופן אישי את ישראל עם ספרך. זהו אמנם עונש קשה מנשוא, אבל אני חייבת להתוודות בפניך שאני, לפחות, ישראלית שבכל מקרה אין לה שום רצון לקרוא ספר שנכתב על-ידי מישהי שטחית ופופוליסטית כמוך.

בעיניי, זה הזמן דווקא להחרים את הספרים של נעמי קליין. למה? כי מי שלא מחרים אותם, תומך בסופרת שתומכת בטרור. וזו האמת לאמיתה.

ראו גם:

למאמר של לילך סיגן באנגלית

למאמר של נעמי קליין ב"גארדיאן" (ניתן כמובן לטקבק גם שם, רצוי באנגלית...)