15 חודשי מאסר למנכ"ל הע"ל לשעבר יצחק רוסו; ביהמ"ש: "בכירים בעמותות סעד הפכו אותן למוקד למעילות"

רוסו, שכפר תחילה במיוחס לו, הודה בהסדר טיעון בגניבת 334 אלף שקל מהע"ל ובסיוע לגניבת 560 אלף שקל נוספים ; חוייב לפצות את הע"ל ב-300 אלף שקל, ש-222 אלף שקל מהם הם כספי המעילה שנתפסו בחשבונותיו

בית המשפט המחוזי בתל-אביב גזר הבוקר (א') 15 חודשי מאסר בפועל על יצחק רוסו, שהיה מנכ"ל הסתדרות העובדים הלאומית (הע"ל), על חלקו בפרשת הירשזון. כן חוייב לפצות את הע"ל ב-300 אלף שקל, ש-222 אלף שקל מתוכם הם כספי המעילה שנתפסו בחשבונותיו.

רוסו, שכפר תחילה במיוחס לו, הודה במסגרת הסדר טיעון בגניבת 334 אלף שקל מהע"ל ובסיוע לגניבת 560 אלף שקל נוספים. הוא הורשע בעבירות של גניבה בידי מנהל, מירמה והפרת אמונים בתאגיד, רישום כוזב במסמכי תאגיד, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות והלבנת הון.

"בפנינו תמונה עגומה מאוד של התנהלות הגורמים הבכירים בשתי העמותות (של הע"ל - נ.ש.), שייעודן היה סעד ורווחה לאוכלוסיה נזקקת, ובמקום זאת הפכו להיות מוקד של גניבות ומעילות בידי אלה, שאיבדו כל רסן ברדיפתם הבלתי פוסקת אחר כסף קל", קבעה סגנית הנשיא, השופטת ברכה אופיר-תום.

התביעה ביקשה לגזור על רוסו 20 חודשי מאסר, הגם שהודתה שרוסו "לא היה "הפושע הכי גדול בתיק", וגם לא "העבריין הכי בכיר", ואילו הסניגורית, עו"ד עדי ארליך, ביקשה להסתפק במאסר על-תנאי.

פרשה מביכה ובלתי נתפסת

השופטת ציינה כי "אין ספק שעניין לנו בפרשה מורכבת, מביכה ובלתי נתפסת בעיני אדם מן היישוב". כשרוסו נשאל כיצד נגרר לפרשת המעילה, הוא השיב: "כשלתי. פיתו אותי להאמין שזה באיזושהי צורה בסדר".

לדברי השופטת, הגם שרוסו לא היה הגרוע בעבריינים, "הרי פעל ביחד עם כל ההנהגה שעסקה כדרך שיגרה בהונאת חבריה, ובגזילת כספיהם. מדובר, כך מסתבר, בצמרת ההסתדרות, בציבור של פקידים קטנים כגדולים, שעשו בעמותות ובכספי חבריהן כטוב בעיניהם, מתוך ציניות, מתוך יוהרה ומתוך התנשאות שקשה לעכלן".

רוסו הוא הנאשם החמישי מבין 7 הנאשמים בפרשה. בה מואשם שר האוצר לשעבר, אברהם הירשזון, בגניבת 2-2.5 מיליון שקל מהע"ל בעת שעמד בראשה בשנים 1998-2005. רק הירשזון וציון כהן, שהיה מנכ"ל קרן הפנסיה ה.ע.ל ומואשם בגניבת כ-1.83 מיליון שקל, עומדים בסירובם להודות באשמה.

לאחר גזר הדין עלה רוסו על דוכן העדים כדי להעיד מטעם התביעה נגד הירשזון, שצפוי גם הוא להעיד ביום ג'. (ת.פ. 40138/08).