רינה דגני בעקבות ממצאי גיאוקרטוגרפיה: "מחפשי הדירות חוזרים לשוק; למי שיציע עכשיו את דירתו ב-10% הנחה יש סיכוי טוב למכור בהקדם"

מנכ"ל גיאוקרטוגרפיה: "בחודשיים-שלושה האחרונים חלה ירידה של כ-25%-30% במספר המתעניינים בשוק הדיור בהשוואה לחודשים ספטמבר-אוקטובר. בחודש הקרוב, כמחציתם צפויים לחזור לבדוק מה קורה בשוק" ; "הציבור מצפה להורדת מחירים של כ-15%, וברמה כזו של מחירים מגמת העצירה הקיימת היום בעסקאות בשוק הנדל"ן עשויה להיבלם"

השאלה המסקרנת ביותר את שוק הנדל"ן בחודשים האחרונים היא למעשה מי ימצמץ ראשון, והאם בעלי הדירות (והקבלנים) יורידו מחירים לאור המיתון העולמי, או שמא היצע הדירות הנמוך יכריח את רוכשי הדירות הפוטנציאליים לרדת מן הגדר ולקנות דירות גם במחירים הנוכחיים. תשובה חלקית לשאלה מתקבלת כנראה כבר עתה. בגיאוקרטוגרפיה, המתמחה במחקרים בתחום הנדל"ן אומרים כי הדיבורים הרבים על הורדת מחירים של הדירות בישראל כבר החלה להשפיע על רוכשי הדירות ועל נכונותם.

מבדיקה שערכה מנכ"ל גיאוקרטוגרפיה ד"ר רינה דגני, הירידה של כ-5% במחירים, שהסתמנה בחודשים האחרונים, צפויה להכניס בחודש הקרוב מתעניינים נוספים אל השוק. לדבריה, "בחודשיים-שלושה האחרונים חלה ירידה של כ-25%-30% במכירות הדירות ובמספר המתעניינים בשוק הדיור בהשוואה לחודשים ספטמבר-אוקטובר. אולם בחודש הקרוב, כמחציתם, כ-12% ממבקשי הדירות - צפויים לחזור לבדוק מה קורה כעת בשוק".

הירידה במחירי הדירות ובמחירי השכירות, כמו גם ההיצע הגדול של מבצעי קבלנים, כגון מבצעי ח.ב.ר, ולצד זה גם הירידה הגדולה במחירי שכירות של משרדים, גורמים לציפייה של המשך הורדת מחירים, והציבור כבר מגלה נכונות להתחיל לבדוק שנית מה קורה ועד כמה התנאים השתפרו עבורו, אומרים בגיאוקרטוגרפיה.

"בתנאים שנוצרו, למי שיציע את דירתו למכירה ב-10% פחות ממחירה הקודם יהיו סיכויים טובים יותר למכור אותה בהקדם", מציינת דגני. לפי בדיקות מעקב שוטפות של גיאוקרטוגרפיה, הציבור מצפה להורדת מחירים של כ-15%, כאשר ברמה כזו של מחירים מגמת העצירה הקיימת היום בעסקאות בשוק הנדל"ן, עשויה להיבלם.

כך למשל, לצד מבצע ההנחות של גינדי בפרויקט גינדי בולווארד בצפון פתח תקווה בו נרכשו 195 רוכשים ממועדון עמיתי "חבר" ביום שישי האחרון. אפריקה ישראל מגורים, למשל, יצאה במבצע הנחות כחלק ממדיניות זו, שבמסגרתו הרוכשים ישלמו סכום נמוך - כ-15% בלבד ממחיר הדירה בעת הרישום, ואילו את היתרה ישלמו רק עם קבלת הדירה. חיסכון של לפחות 12%-15% במחיר, בהנחה שהבנייה תארך כשנתיים וחצי בממוצע.

עוד נתונים מעניינים שעלו מבדיקת גיאוקרטוגרפיה מלמדים כי נשים וחרדים נוטים יותר לרכוש דירה כיום: שיעור הנשים החוששות לרכוש היום דירה עקב המצב הינו כמחצית משיעור הגברים המגלים חשש ורתיעה. שיעורי הביקוש לדירות בקרב הציבור החרדי כמעט ולא נפגעו, והם גבוהים מאלה של הציבור החילוני, זאת למרות המצב הכלכלי. מאידך, שיעורי ביקוש נמוכים מהממוצע הארצי נמצאו בעיקר באזור הדרום, ככל הנראה, תולדה של המלחמה.