בחירות 2009: אל תגיד "לא ידעתי"

הצבעה למפלגות הקיקיוניות תחליש את גוש השמאל-מרכז יותר מאשר את גוש הימין

בשנים האחרונות מתרגש עלינו מעבר מעולם השכל והשיפוט התבוני לעולם התחושות והתגובה הרגשית. אם פעם שלטו מבחני איי.קיו (IQ) שבחנו אינטליגנציה, היום נפוצים מבחני אי קיו (EQ) שבוחנים אינטליגנציה רגשית. אם פעם שאלו: "מה אתה חושב בעניין מסוים?", היום תוהים: "איך אתה מרגיש ביחס אליו?"

מתוך 34 רשימות שרצות הפעם לבחירות, כ-24 הן תנועות מחאה קיקיוניות המבטאות סערת רגשות והזדהות עם עניין אחד בלבד. החל בשלוש הרשימות הירוקות שלא ברור מה מבדיל ביניהן, דרך שלוש הרשימות הערביות שרק אותיות שונות מבחינות ביניהן ועד לגחמנות הנלעגת של ד"ר אפרים סנה - רוב מרשים של הרשימות לכנסת זנח א נפלאות התבונה, מתמקם במעמקי הבטן ופועל להסבת מאבקי אגו, תחושות קנאה, נקמה, עלבון וקיפוח לכוח פוליטי.

לעובדה שרוב הרשימות הן קיקיוניות יש משמעות אלקטורלית מרחיקת לכת. מתוך כ-5.3 מיליון בעלי זכות בחירה יצביעו, להערכת הסקרים, בשבוע הבא כ-65% (לעומת 63% בבחירות הקודמות).

בכפוף ל-2% החסימה, נחיתה בכנסת תדרוש כ-70 אלף קולות כשרים. מאחר שכמעט כל הרשימות הקיקיוניות לא תעבורנה את אחוז החסימה, כל הקולות שינתנו להן ירדו לטמיון. לפי הערכות שונות, מדובר באובדן של 5 עד 7 מנדטים.

מעבר לאובדן המנדטים, רוב מכריע של הקיקיוניות מרוכז דווקא בגוש השמאל-מרכז ולא בימין.

התוצאה האלקטורלית תהיה שהצבעה לקיקיוניות תחליש את גוש השמאל-מרכז יותר מאשר את גוש הימין. אם תצביע לרשימה קיקיונית כל הסיכויים שקולך ירד לטמיון ויגרום להחלשת הגוש שאתה תומך בו. אל תבזבז את קולך החשוב על רשימה קיקיונית!

יתר על כן, מאחר שכל הסקרים מעידים על היחלשות ניכרת של גוש השמאל-מרכז, וצופים שבנימין נתניהו ירכיב את הממשלה הבאה, אם אתה מצביע לגוש השמאל-מרכז, השיקול הרציונלי בהצבעתך חייב להתמקד במשימה אחת בלבד: חיזוק הליבה של הגוש, קרי, מפלגת העבודה, ומניעת פיצולו.

לעניין זה יש לבוא חשבון עם מרצ החדשה. השינוי הבולט והמרענן במרצ החדשה הוא הצבתו של ניצן הורוביץ, דמות טלוויזיונית אהודה, איש איכות הסביבה ונציג הקהילה ההומו-לסבית, במקום ריאלי. איכות הסביבה היא אכן נושא חשוב והקהילה ההומו-לסבית, אל אף שניכסה לעצמה את התואר "גאה", היא קבוצת אינטרס לגיטימית.

אך הצבעה למרצ החדשה היא הצבעה מהבטן, לא מהראש. איכות הסביבה וזכויות "הגאים" הינם, כאמור, נושאים חשובים אך בפירוש אינם קריטיים בבחירות הקרובות.

הצבעה למרצ החדשה תפצל את גוש השמאל המדולדל, תחליש עוד יותר את מפלגת העבודה ותגביר את הסיכוי ששר הביטחון הבא יהיה איש הליכוד או אביגדור ליברמן. כל קול למרצ החדשה יחזק את "ישראל ביתנו" כפרטנר הקואליציוני הבכיר של בנימין נתניהו.

הצבעת מרצ החדשה כי רצית לצקת על הפוליטיקה מים זכים; בפועל יצקת מים רותחים. הכוויה תצרוב לכולנו. אל תגיד "לא ידעתי". *

הכותב הוא יו"ר כלמוביל ישראל