האביב של בודפשט

פסטיבל האביב בבודפשט הוא הזדמנות לבקר בעיר שסוד קסמה הוא עבר והווה שמשמשים בה בערבוביה

עונת הפסטיבלים ברוב אירופה מתמקדת בתקופת הקיץ, בדרך-כלל בין יוני לספטמבר. בודפשט מציעה אפשרות כמעט יחידה להיכנס לאווירה כבר בתחילת האביב: ב-20 במרץ ייפתח בעיר "פסטיבל האביב", שיימשך עד ה-5 באפריל.

הפסטיבל ההונגרי נערך לראשונה בשנת 1980, ומאז התפתח והפך לשחקן חשוב בזירת הפסטיבלים האירופית. הוא מציע מבחר עשיר של הופעות מוזיקליות בתחומים שונים (קלאסי, אופרטות וג'אז), וכן הופעות מחול, תיאטרון, תוכניות מיוחדות לילדים ותערוכות. בתחום המוזיקה הקלאסית הפסטיבל אינו משתווה לפסטיבלים הבינלאומיים המובילים, אבל הצליח לגייס השנה מספר מבצעים גדולי עולם.

דוגמאות בולטות: הכנר ג'ושוע בל ינגן את הקונצ'רטו לכינור של צ'ייקובסקי עם הקמראטה של זלצבורג, בתוכנית שכוללת גם את הסימפוניה השביעית של בטהובן (20 במרץ); התזמורת הקאמרית הסקוטית תופיע עם הפסנתרן פיוטר אנדרסצבסקי, בתוכנית שרובה מוצרט (26 במרץ); התזמורת הקאמרית המבוקשת "מהלר" תופיע עם מנצחה, דניאל הרדינג, ועם הפסנתרן הטורקי האקסצנטרי פאזיל סאי, בתוכנית עם קונצ'רטו "הקיסר" של בטהובן והסימפוניה השלישית של ברהמס (30 במרץ); ותזמורת פסטיבל בודפשט תופיע עם הפסנתרן הגדול ארקדי וולודוס, בניצוח אנדרו דיוויס (3 באפריל).

בתחום הקאמרי בולטים רביעיית קודאי, שתופיע עם נגנים אורחים (22 במרץ), וזמר הקונטרה-טנור המעולה פיליפ ירוסקי (28 במרץ).

גם בתחום האופרה יש היצע עשיר, שמתמקד ביצירות של יוזף היידן (2009 היא שנת ה-200 למותו). במסגרת זו תבוצע בפסטיבל, בין היתר, האופרה "אורפאו ואורידיצ'ה" של היידן בניצוח אדם פישר, מנהל בית האופרה של בודפשט.

בתחום הג'אז הפסטיבל גייס השנה את הכנר האנגלי האהוב נייג'ל קנדי (2 באפריל), ובין המופעים המיוחדים יעלה המופע "קול ומוזיקה מהשטייטל" - מסע מוזיקלי לעולם הכלייזמרים (24 במרץ).

בנוסף לאורחים הזרים, מציע הפסטיבל שורה ארוכה של טובי המוזיקאים המקומיים של הונגריה בקונצרטים קלאסיים ואחרים. פירוט מלא של התוכנית באתר הפסטיבל: www.festivalcity.hu

חוויה בארמון האמנויות

אחת הסיבות העיקריות להתלהבות מהפסטיבל ההונגרי הוא המתחם שבו ינוגנו הקונצרטים המרכזיים. שמו הרשמי הוא "ארמון האמנויות של בודפשט" - קומפלקס תרבותי יפהפה שממרפסתו נשקפת העיר בודפשט על שני חלקיה. זהו מתחם חדש לגמרי, בן שלוש בסך הכל, בעיצוב מודרני מאופק וברמת גימור פנטסטית.

במתחם נמצאים מספר מוקדי עניין: אולם הקונצרטים הלאומי ע"ש בלה ברטוק, שהוא אחד האולמות הסימפוניים היפים בעולם; אולם קטן ומדהים, כולו מחופה עץ, שמשמש למוזיקה קאמרית, למוזיקה קלה ולמופעי תיאטרון; מוזיאון לאמנות מודרנית, חנות אמנות, מקומות מפגש נעימים ועוד. אולמות הקונצרטים יפהפיים ומודרניים, ושניהם מבטיחים איכות אקוסטית אופטימלית הודות להשקעה כספית ותכנונית עצומה. במבקר הישראלי, האולמות האלו מעוררים קנאה ותסכול: זה בערך ההיפך הגמור מהיכל התרבות המתפורר בתל-אביב.

בין מערב למזרח

העיר בודפשט מורכבת משני חלקים: בודה, אזור יוקרתי הנמצא על גבעה, ופשט, הנמוכה והשטוחה יותר, שבה נמצאים רוב האתרים החשובים בעיר. בין שני החלקים זורמת בנחת הדנובה (Duna בהונגרית), שעליה פרוסים מספר גשרים המחברים בין בודה לפשט.

ההונגרים אוהבים לראות את עצמם כחלק ממרכז אירופה, ונעלבים עמוקות כשמזכירים אותם בנשימה אחת עם מדינות מזרח היבשת. עם זאת, שיטוט יסודי בבודפשט מגלה שהשפעות העבר עדיין קיימות שם בצורה משמעותית. מה לעשות, העיר עדיין אינה נוצצת ומטופחת כמו בירות אירופה המערבית. בחלקים ממנה יש עדיין משהו אפור, קודר ומהוה, שמזכיר את היותה חלק מאירופה המזרחית לשעבר. עבור הרבה אנשים זהו דווקא אחד מסודות קסמה. *

כדאי לדעת

כרטיס ביקורים

אחת הדרכים הטובות להתוודע לבודפשט היא באמצעות "כרטיס בודפשט" (Budapest Kartya). הכרטיס מאפשר שימוש בלתי-מוגבל בתחבורה ציבורית; כניסה בחינם לאתרים חשובים, כולל 60 מוזיאונים ואתרים מפורסמים; ביטוח תאונות בחינם; הנחה של 50% על מחירי סיורים מודרכים בעיר בשיט ובאוטובוס; וכן הנחות במעיינות מרפא, במסעדות, בהשכרת רכב ועוד. מחיר הכרטיס ליומיים הוא 6,500 פורינט (כ-120 שקל) ולשלושה ימים - 8,000 פורינט (כ-150 שקל). ילד מתחת לגיל 14 זכאי להטבות יחד עם ההורה. www.budapestinfo.hu

בתי המרחץ של בודפשט לוקחים אתכם לעולם אחר, ישן ומסורתי. קומפלקס בתי המרחץ גלרט, לדוגמה, מעוצב בסגנון קלאסי ומציע בילוי משפחתי או זוגי שאין כמותו בארץ. המתחם קיים משנת 1908, ואם תהיתם איך נראה ספא לפני מאה שנה, הוא ייתן לכם תשובה מוחצת.

המתחם כולל סדרה שלמה של בריכות עם מי מעיינות בטמפרטורה משתנה. במקום אפשר לקבל גם מגוון עיסויים רפואיים, שנעשים במיומנות גדולה. הביאו בגדי ים, ולא פחות חשוב, נעלי אצבע למקלחות. www.gellertbath.com

נוטים ללון

מלון קורינתיה גרנד הוטל רויאל

למבקרים בבודפשט כדאי להתאכסן במלון הממוקם ברחוב אנדרשי (Andrassi), שדירת הקניות והבילוי המרכזית של בודפשט.

למי שיכול להרשות לעצמו, המלון "קורינתיה גרנד הוטל רויאל" הוא בחירה מומלצת. זהו מלון חמישה כוכבים מפואר, הממוקם במרחק הליכה מליבה הפועם של בודפשט.

המלון מציע חדרי אורחים ברמה גבוהה מאוד, ספא עם בריכה מחוממת וג'קוזי, מרכז כנסים מודרני ומבחר עשיר של מסעדות.

אתר המלון: www.corinthia.hu

אוכל, שתייה

שטים ואוכלים על הדנובה

בבודפשט יש היצע קולינרי עצום, הן של מסעדות הונגריות אותנטיות והן של מטבחים אחרים, מיפני, דרך הודי ועד יהודי כשר. קשה להמליץ על המסעדה האולטימטיבית, אך כדאי לקחת בחשבון שלוש נקודות:

ניתן לשלב ארוחת ערב עם שיט רומנטי על הדנובה. יש ספינות-מסעדות המתמחות בכך, והן מציעות שיט הלוך וחזור מתחת לגשרי העיר, המשולב עם ארוחת ערב מלאה. זה אולי נשמע כמו מלכודת תיירים קלאסית, אבל רמת האוכל בסידור הזה דווקא טובה מאוד.

בבודפשט יש מסעדות בסגנון "הכל כלול", שמציעות עסקות של בופה חופשי ברמה סבירה מאוד. למי שנוסע עם תקציב מוגבל, זו יכולה להיות אופציה ראויה לבדיקה.

למי שמעוניין במסעדה שווה באמת, כדאי לבדוק את גונדל (Gundel). מסעדה זו נמצאת ליד כיכר הגיבורים, ונחשבת לאחת היוקרתיות ביותר בבודפשט. חשוב להזמין מקום מראש.

אתר המסעדה: www.gundel.hu