משרד החינוך לא העביר תשלום לאלפי סטודנטים עבור השתתפותם בפרויקט פר"ח

כך עולה ממכתב שהעביר עמוס כרמלי, מנכ"ל פר"ח, לראשי המכללות לחינוך ; הסיבה - כמו תמיד בירוקרטיה

3,000 סטודנטים במכללות לחינוך ברחבי הארץ, המשתתפים בפרויקט חונכות לילדים משכבות חלשות (פר"ח), לא קיבלו את התשלום הראשון בגין פעילותם בפרויקט. כך עולה ממכתב שהעביר עמוס כרמלי, מנכ"ל פר"ח, לראשי המכללות לחינוך.

במסגרת פרויקט פר"ח, הסטודנטים תורמים מזמנם עשרות שעות עם ילדים משכבות חלשות בלימודים ובפעילויות אחרות. תמורת שעות אלה מקבלים הסטודנטים מלגה בגובה של חצי משכר הלימוד השנתי (כ-4,500 שקל). יש לציין כי עבור לא מעט סטודנטים מדובר בהכנסה יחידה במהלך הלימודים.

מי שאחראי על העברת הכספים עבור הסטודנטים הוא משרד החינוך, שמפקח על המכללות לחינוך ואמור היה להעביר את הכספים למנהלת פר"ח. למעשה, אלפי הסטודנטים היו אמורים לקבל את התשלום הראשון כבר בשבוע שעבר, בדיוק כמו הסטודנטים במוסדות האקדמיים האחרים הנמצאים באחריות המועצה להשכלה גבוהה.

הסיבה היא כמו תמיד בירוקרטיה. משרד החינוך אמור היה לקבל פטור מקיום מכרז למלגות חונכות (פר"ח) ממשרד האוצר כמו בשנים קודמות אך העניין מתעכב כבר חודשיים ולכן לא הועברו הכספים לפר"ח.

במינהלת פר"ח מסבירים כי לא יידעו את הסטודנטים עד לאחרונה על העיכוב כיוון שקיוו שהעניין יסתדר במהרה. עוד מסבירים שם כי העיכוב בתשלום אינו נחשב להלנת שכר כיוון שלא מדובר ביחסי עובד-מעביד. "אנחנו כואבים את הבירוקרטיה המתישה המלווה את התהליך ומתעללת בכם", כתב כרמלי במכתב שהופנה לאלפי הסטודנטים המשתתפים בפרויקט.

"דבר בלתי נסבל"

"זה דבר בלתי נסבל", אומר פרופ' יאיר קארו, נשיא המכללה לחינוך אורנים. "הסטודנטים במכללות לחינוך זכאים כמו סטודנטים בכל מוסד אקדמי אחר לקבל את מלגת פר"ח בזמן ללא קשר מי הגורם שמשלם אותן - משרד החינוך או המועצה להשכלה גבוהה. זאת לא פעם ראשונה שיש עם משרד החינוך בעיות בעניין הזה או בנגישות למלגות אחרות לסטודנטים לחינוך לעומת מקומות אחרים. אין עם מי לדבר במשרד החינוך". פרופ' קארו סבור כי יש להעביר את האחריות על המכללות לחינוך מידי משרד החינוך למועצה להשכלה גבוהה כמו יתר מוסדות האקדמיה.

משרד החינוך: מחכים לאוצר

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "החשב הכללי באוצר ביקש לראשונה לקיים מכרז בנושא פרויקט מלגות החונכות. ביקשנו מהאוצר שייתן השנה פטור מהמכרז כדי שנוכל להיערך לקיומו בשנה הבאה. עדיין לא קיבלנו אישור לפטור אך אנחנו מעריכים שהוא יגיע עד סוף החודש ואז נוכל להעביר הכספים לפר"ח.

"בנוסף, אנחנו אמורים לחתום על הסכם בנושא מול מינהלת פר"ח אך עדיין לא קיבלנו מהם התייחסות לטיוטת ההסכם, מה שמעכב את התהליך".

מהתאחדות הסטודנטים נמסר כי "אנחנו מטפלים בנושא והוא נמצא בעדיפות עליונה מבחינתנו. אנחנו במגעים עם משרד החינוך ומקווים שהוא יעביר את הכסף במהרה".