עו"ד ג'רמי בנימין ממשרד גולדפרב: בארץ טרם נחשפה הפגיעה האמיתית של פרשת מיידוף

בשבוע שעבר נערך בספרד כנס לייסוד רשת בינלאומית של משרדי עורכי דין לצורך חילופי מידע ושיתוף-פעולה בפרשת מיידוף

מאז נחשפה הונאת הענק של המיליארדר ברנרד מיידוף, יועץ השקעות, ולשעבר יו"ר בורסת נאסד"ק, שטף הנפגעים ממנה לא פוסק. מדי שבוע מתגלים עוד ועוד "קורבנות" להונאה, בהם בנקים פרטיים, חברות ניהול של קרנות גידור, ארגוני צדקה, משקיעים אמידים וסלבריטאים בעולם (ביניהם רבים בקהילה היהודית).

הכתובת לכל הנפגעים בפרשה הם משרדי עורכי-דין, כל אחד במדינתו. הבקשות הרבות שמגיעות למשרדים השונים, לנסות להציל מעט מהכסף ש"נזל" בין אצבעותיו של מיידוף, הניעו אותם לפעול. חלקם הגישו תביעות נגד בנקים ששיווקו את הקרנות של מיידוף, אחרים התאגדו לצורך הגשת תביעות ייצוגיות ואחרים עדיין אוספים מידע. אלא שהמידע במקרה הזה לא מצוי תמיד במדינתם.

כיוון שההונאה חוצה גבולות וימים, הבינו עורכי-הדין כי עליהם לחצות מחסומים וגבולות גיאוגרפים, ולאחד כוחות, ככל שניתן. וכך, עשו. בשבוע שעבר נערך בספרד כנס לייסודה של רשת בינלאומית של משרדי עורכי-דין, שהוקמה לצורך חילופי מידע ושיתוף פעולה בייצוג לקוחות שנפגעו מפרשת מיידוף.

מאחורי היוזמה עומד משרד עוה"ד הספרדי Calvo-Sotelo &Cremades, שלו סניפים בספרד ובדרום אמריקה, ומשמש כ-co-counsel בתביעה ייצוגית שהוגשה בארה"ב נגד הבנק האירופי Banco Santander בשל חלקו בשיווק הקרנות של מיידוף בהיקף של מיליארדי דולרים. הכינוס הראשון של הרשת נערך במשרדי Cremades במדריד, והשתתפו בו נציגי משרדים מארגנטינה, אוסטריה, צרפת, גרמניה, הולנד, ישראל, איטליה, ליטא, לוקסמבורג, מקסיקו, פנמה, פורטוגל, ספרד, שווייץ, אנגליה, ארה"ב, ומאורוגוויי.

לדברי עו"ד ג'רמי בנימין, ממשרד עוה"ד גולדפרב, הנציג הישראלי היחיד שהשתתף בכנס, "ההיענות ליוזמה, באה בעקבות ההכרה שמדובר בפרשה מיוחדת במינה - הונאה שחולשת על עשרות מדינות ועל מאות אלפי משקיעים, ועוד ייחוד - מעורבים בה עשרות ואולי מאות בנקים, יועצי השקעות, קרנות השקעה, קרנות מזינות (feeder funds), ונותני השירותים שלהם, לרבות custodians, מנהלי השקעות, nominees ועוד, כאשר בכל השקעה יכולים להיות מעורבים גורמים במספר מדינות.

"גורמים רבים מקרב המעורבים גילו את העובדה שהם היו חלק מהפרשה לאחר מעשה, ורבים מהם עדיין מנסים להבין את חלקם בפרשה בימים אלו. בשל כך הצורך והתועלת ברשת. היא תאפשר שיתוף פעולה א-פורמלי, ובמידת הצורך - פורמלי, בין חברי הרשת, שיקל על העברת מידע והבנת סוגיות עובדתיות ומשפטיות הנוגעות למספר מדינות. שיתוף הפעולה יאפשר ייצוג מיטבי של לקוחות אשר השקעתם בקרן של מיידוף עוברת דרך מספר מדינות, ולכן מצריכה טיפול משפטי מורכב ובין-מדינתי".

בכינוס שיתפו נציגי המדינות את הפורום בהתפתחויות במדינותיהם, ובהמשך נערך דיון על הקמת מנגנונים לחילופי מידע עובדתי, התקדמות בהליכים משפטיים, ומחשבות על אסטרטגיות משפטיות. נציגי המשרדים הדגישו גם את הצורך לשמור על חיסיון לקוח, ולהימנע מניגודי עניינים בכל חילופי המידע.

בנימין: "חברי הרשת שמעו בכינוס את סקירתו של Javier Cremades אודות מטרות הרשת והתקדמות התביעה הייצוגית, שמשרדו מנהל נגד Banco Santander בארה"ב. אחר-כך כל נציג הציג את משרדו ואת פעילותו בעניין מיידוף, לרבות מספר הקורבנות והיקף הפסדיהם, הגורמים שזוהו כנתבעים פוטנציאלים, וההליכים שננקטו עד כה. לסיום, נערך דיון על דרכי מימוש המטרות. סוכם, כי תחילה הרשת תעבוד באמצעות דוא"ל, בהמשך תישקל הקמת אתר אינטרנט עם כניסה מוגבלת רק לחברי הרשת, והקמת מאגר נתונים על סכומי ההפסדים והתביעות".

* מהנתונים שנמסרו, הגעתם למסקנות בנוגע להיקף הפגיעה בישראל?

"אחת המסקנות שאליה הגענו הייתה, שבארץ כנראה טרם נחשפה הפגיעה האמיתית של הפרשה. זאת, משום שחלק נכבד מההשקעות בקרנות של מיידוף נעשו על-ידי Feeder Funds. משקיעים השקיעו בקרנות אלו במישרין או בעקיפין דרך גורמי קישור, וחלקם לא ידעו שהקרנות משקיעות בקרנות של מיידוף".

* מה הצעד הבא של הרשת?

"בחודש הבא ייפגשו נציגי Cremades עם יושבת-ראש ה-SEC וגורמי אכיפה אחרים בארה"ב, יחד עם סגנית יושב-ראש הרשת, גייטרי קצ'רו, שותפה במשרד McCARTER & ENGLISH, LLP, ובאת-כוחו של הארי מרקופולוס, האיש שנחשב לחושף הראשי של הפרשה".